Gå til innhold

Vannkjøling vs Luftkjøling


Knuttz

Anbefalte innlegg

Hoy! Sitter her og lurer på om jeg skal kjøre på med vannkjøling AIO system eller luftkjøling. Har en gammel h100 fra corsair og er egentlig fornøyd. Har et Carbide 500R kabinett, så plass er det til 240/280mm radiator.

 

Så! 

Denne har jeg lest litt om og skal være veldig bra!

 

Luftkjøling

 

Pros/cons?

 

https://www.komplett.no/product/815299/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/noctua-nh-d15-cpu-kjoeler

 

Vannkjøling

 

Pros/Cons?

 

https://www.komplett.no/product/877790/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/corsair-hydro-series-h100i-v2-kjoeler 

 

Har fra før av 2 Noctua vifter som står på nåværende h100, stille, rolige og effektive.

 

HJÆLP!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke si noen av delene er noe særlig oppgradering, hvis det er viftene du er misfornøyd med kan du bytte de.

 

Noctua NF-F12 industrialPPC 2000 PWM er vel bland de beste viftene du får tak i så bedre å bytte de.

 

Skal du først ha vannkjøling sjekk på https://www.techbay.no/category.html/vannkjolingsett eller får råd der.

Da billig vannkjøling gir samme effekt som luftkjøler mere eller mindre.

 

Mye grunnen til dårlig kjøling er ofte støyende\dårlig vifte.

Brukerfeil etc. Kobber er vel bedre en aliminum men da kommer vekt også inn.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei.  Jeg har vært opptatt av stillhet+god kjøling og har hittil stort sett hatt luftkjøling. 

 

Hadde coolermaster evo212 (som var veldig grei og stillegående) til min i5 3570K. 

 

Men mitt 980TI kort type windforce fra gigabyte lagde litt mye lyd for mine ører. 

 

Jeg har nå for 3 dager siden gått til innkjøp av EK sitt nye XLC predator AIO kit...og HERRE så bra det er. 

 

Kjøpte 240mm kit på digitalimpuls +EK prefilled block til 980TI kortet. Begge med Quick disconnect systemet. 

 

Koblet inn alt på to timer fjernet ALLE vifter i pc'n utenom utsuget bak. 

 

Har ett Fractal design R5 kabinett og nå er det minimal lyd og fantastiske temperaturer på både cpu og gfx. (i Battlefield 1 med alt på ultra når ikke kortet over 43 grader  og cpu ligger på rolige 51) 

 

Dette er med en custom vifteprofil hvor viftene på radiator spinner fast på ca 850rpm. 

 

Koster selvfølgelig litt kroner men er SÅ verdt det.  Betalte totalt 3400 for hele settet til cpu og gpu. 

Lenke til kommentar

Pro med luft er at kjøleren funker bra selv om viftene skulle ryke. Ryker pumpa i en AIO så er den ubrukelig og all kjøling er vekk. Men dagens PC'er har jo innebygget auto-off hvis tempen blir for høy så det er egentlig ikke noe å tenke på.

 

Null overklokk og normal belastning så er det liten vits med AIO, en luftkjøler klarer jobben med like lite lyd. Kjører du en god overklokk og stiller viftene til å blåse skikkelig så vil en AIO gi deg lavere temperaturer/ du får overklokket mer.

 

Hvis du har en PC som ikke skal kjøres hardt, f.eks. en HTPC, så kan du kjøpe en bra luftkjøler og droppe vifta :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...