Gå til innhold

Kybernetikk VS. Mekatronikk


Sandraker

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal til å spesialisere meg, men klarer ikke å finne ut hvilken retning jeg vil gå. Ønsker å jobbe med automatisering, design av ubemannede og autonome fartøy - men hvilken retning passer best? 
Hva skiller mekatronikk og kybernetikk?

 

Har hørt mekatronikk ligger mer i robotland, mens kybernetikk egentlig bare er kontrollsystemer og lite design av faktiske fartøy og robotmaskiner? Stemmer dette, eller er disse begrepene egentlig overlappende? 

Tenker først og fremst på kybernetikk ved NTNU (gjerne marinteknisk), eller UiA mekatronikk..

Endret av Sandraker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Skal til å spesialisere meg, men klarer ikke å finne ut hvilken retning jeg vil gå. Ønsker å jobbe med automatisering, design av ubemannede og autonome fartøy - men hvilken retning passer best? 

Hva skiller mekatronikk og kybernetikk?

 

Har hørt mekatronikk ligger mer i robotland, mens kybernetikk egentlig bare er kontrollsystemer og lite design av faktiske fartøy og robotmaskiner? Stemmer dette, eller er disse begrepene egentlig overlappende? 

 

Tenker først og fremst på kybernetikk ved NTNU (gjerne marinteknisk), eller UiA mekatronikk..

 

Ingen av valgene vill være "feil" men jeg vill si kyb er mer mot software siden mens meka gjerne ligger mer på hardware siden. Men du kommer langt med begge, har jobbet med folk med bakgrunn fra begge retningene og de har jobbet med både software og hardware om en annen. Hadde jeg vært deg ville jeg studert fagene og sett på hvilken retning som virker kjekkest for deg. 

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring fra arbeidslivet når det gjelder dette, men vil tro du får vel så bra teoretisk grunnlag fra en siv.ing. grad på NTNU som fra en bachelorgrad innenfor mekatronikk, om hensiktene er selve designet av automatiseringssystemer og robotikk. 
 

 

Ingen av valgene vill være "feil" men jeg vill si kyb er mer mot software siden mens meka gjerne ligger mer på hardware siden. Men du kommer langt med begge, har jobbet med folk med bakgrunn fra begge retningene og de har jobbet med både software og hardware om en annen. Hadde jeg vært deg ville jeg studert fagene og sett på hvilken retning som virker kjekkest for deg. 

 

Vil en kybernetiker gjerne designe systemet overordnet og selve virkemåten softwaremessig, mens mekatronikerne setter dette sammen til en funksjonell fysisk modell? Har kybernetikeren noen store mangler i forhold til mekatronikk-personen? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...