Gå til innhold

Ny stasjonær "arbeids-PC" - forslag?


Anbefalte innlegg

Dette kan jeg for lite om - trodde min stasjonære skulle vare en del år, men nå har den begynt å fryse - må slå av og på 2-3 ganger før den kommer i arbeid - og blir veldig utrygg med den.

(Tror det begynte for tre uker siden da jeg skulle ta med siste W oppdateringer. Den ville visst ikke ta ned den. Får fortsatt varsel om "Nye oppdateringer", men de lar seg ikke ta ned)

Min er denne:
AMD AthlomII x2 245 Prosessor 2.90GHz. Ram 4.00GB      Med 5 harddisker til sammen ca 2T

 

Vil gjerne ha forslag til noe bra og solid med kraftig prosessor (arbeider for det meste med store bilde-filer), og mye lagrings-kapasitet.

En på Komplett foreslo denne .

Men den har da visst bare 250GB lagring, jeg bør nok ha 3-4T. (Tror de kan oppgradere de ferdige de har.)

Jeg har lisens på W7Ultimate, men det lønner seg vel å ta med W10? Denne har ikke Word heller, det må jeg ha, liker ikke OpenO. Men har ikke lisens på Word, jeg fikk den installert fra jobben. (Som jeg nå er pensjonert fra)

Takknemlig for konstruktive tips, jeg er svært avhengig av en god PC, jobber mye på den. (Men spill/gaming bruker jeg aldri)

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du har et software-problem, og vil kjøpe ny maskin? Hva med å bare reinstallere Windows?

 

Uansett, med den prosessoren, så må vel den PCen allerede ha vart endel år?

 

En på Komplett foreslo denne .

Helt feil PC, du trenger ikke eksternt grafikkort for å redigere bilder.

 

Vil du bygge PCen selv? Da kjøper du bare akkurat det du trenger.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Så du har et software-problem, og vil kjøpe ny maskin? Hva med å bare reinstallere Windows?

 

Uansett, med den prosessoren, så må vel den PCen allerede ha vart endel år?

 

En på Komplett foreslo denne .

Helt feil PC, du trenger ikke eksternt grafikkort for å redigere bilder.

 

Vil du bygge PCen selv? Da kjøper du bare akkurat det du trenger.

Software-problem? Hva mener du med det? Den er 5 år gammel. Vil det hjelpe å reinstallere W? Er det der problemet ligger? Kan jo prøve med det da, først. Jeg har CD liggende. Er det mye styr med det?

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Takk for svar - uff nei det re-installerings-styret vil jeg ikke ta nå. (Har jo gjort det tidligere med eldre pc-er) - men kanskje jeg burde kjøre Systemgjenoppretting - før jeg kjøper nytt utstyr. Finne et punk før det trøbbelet begynte. Det er vel ikke så farlig operasjon. Tror nesten trøbbelet begynte da jeg ville ta ned siste W oppdateringer - de ville ikke installeres. Prøvde mange ganger.

Lenke til kommentar

vel en p

 

Dette kan jeg for lite om - trodde min stasjonære skulle vare en del år, men nå har den begynt å fryse - må slå av og på 2-3 ganger før den kommer i arbeid - og blir veldig utrygg med den.

(Tror det begynte for tre uker siden da jeg skulle ta med siste W oppdateringer. Den ville visst ikke ta ned den. Får fortsatt varsel om "Nye oppdateringer", men de lar seg ikke ta ned)

Min er denne:
AMD AthlomII x2 245 Prosessor 2.90GHz. Ram 4.00GB      Med 5 harddisker til sammen ca 2T

 

Vil gjerne ha forslag til noe bra og solid med kraftig prosessor (arbeider for det meste med store bilde-filer), og mye lagrings-kapasitet.

En på Komplett foreslo denne .

Men den har da visst bare 250GB lagring, jeg bør nok ha 3-4T. (Tror de kan oppgradere de ferdige de har.)

Jeg har lisens på W7Ultimate, men det lønner seg vel å ta med W10? Denne har ikke Word heller, det må jeg ha, liker ikke OpenO. Men har ikke lisens på Word, jeg fikk den installert fra jobben. (Som jeg nå er pensjonert fra)

Takknemlig for konstruktive tips, jeg er svært avhengig av en god PC, jobber mye på den. (Men spill/gaming bruker jeg aldri)

vel en pc investering er jo snakk om hvor mye penger en vil bruke.  En ssd disk eller 2 er jo å anbefale.  Gjerne 2 stk. 1 disk til windows og programmer og en annen disk til de bilde filene og "jobbene" du har.  En ekstern hard disk for back up, eller annen back-up løsning er å anbefale sterkt.  Når det gjelder prosessor, så skriver du at du ikke bruker den til spill og slikt.  For bilde behandling, så er da prosessor kapasitet viktigst, ikke cpu frekvens.  Det optimale hadde nok vært en Xeon prosessor med mange kjerner, men de koster jo en god del. (for mye for folk flest )  Alternativet er da en 6 kjerne prosessor.  f.eks en i7-6800k, eller en eldre i7-5820 hvis du får den billig. (begge koster rett over 4000 kroner )  Alternativet er å gå på en 4 kjerne prosessor, men da blir det gjerne en som er lagd for gaming (for de finnes det noen rimelige av ) Et grafikk kort bør være kraftig nok til de jobbene du skal gjøre.  Er det bare foto, eller 2D, så vil et Nvidia 1060 med 6 GB grafikk minne være tilstrekkelig.  Er det snakk om 3D, så bør du vurdere enkelte andre kort.  Enten Nvidia 1070, eller kort som er lagd for 3D arbeid (men de er ofte veldig dyre, så da skal du ha et behov )  Du bør ha et hoved kort, som har thunderbolt, og de siste tilkoblings mulighetene.  Slik at du kan koble til foto,eksterne hard disker eller annet utstyr som du har.  Sett det ialle fall på sjekk listen din. Når det kommer til RAM, så vil jeg anbefale 16 GB med RAM.  Da har du en maskin som mest sannsynlig vil ha nok RAM de neste 3 årene.  8 GB kan bli litt lite.  Det er kanskje nok i dag, men kan bli knapt om et år eller 2. (avhengig av hvor store filer du jobber med )  Windows 10 bør du nok ha.  Det er av mange grunner, f.eks kompatibilitet med ny "hardware" og software.  jeg linker et eksempel her, men du kan jo sikkert finne billigere løsninger.  (og dyrere)

Minimum 2 hard disker og en ekstern for backup er et absolutt minimum til det arbeidet du beskriver. Flere disker er nok å anbefale.

https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10939

PS: jeg anbefaler et system basert på X99.  De hovedkortene er noe mer robuste, og har en noe høyere kvalitet.  en slik office maskin er mer lydsvak og robust.  Det koster litt ekstra.  alternativet er å se mer på det eksempelet du linket, men den må du nok fort bygge noe på.  Da blir prisen fort høyere.  Igjen, forsøk å definer behovet skikkelig, og ikke glem tilkoblings muligheter.  Denne maskinene vil være enormt mye kraftigere, enn den AMD maskinen du har i dag og vel egnet til bilde redigering med mer.  Når det gjelder word.  Det finnes noe som heter open office som du kan sjekke ut.  Det er gratis.  Det finnes ogsåe viewer programmer, slik at du kan lese gamle word dokumenter gratis. verd å sjekke opp.

Lenke til kommentar

Dette kan jeg for lite om - trodde min stasjonære skulle vare en del år, men nå har den begynt å fryse - må slå av og på 2-3 ganger før den kommer i arbeid - og blir veldig utrygg med den.

(Tror det begynte for tre uker siden da jeg skulle ta med siste W oppdateringer. Den ville visst ikke ta ned den. Får fortsatt varsel om "Nye oppdateringer", men de lar seg ikke ta ned)

Min er denne:

AMD AthlomII x2 245 Prosessor 2.90GHz. Ram 4.00GB      Med 5 harddisker til sammen ca 2T

 

Vil gjerne ha forslag til noe bra og solid med kraftig prosessor (arbeider for det meste med store bilde-filer), og mye lagrings-kapasitet.

En på Komplett foreslo denne .

Men den har da visst bare 250GB lagring, jeg bør nok ha 3-4T. (Tror de kan oppgradere de ferdige de har.)

Jeg har lisens på W7Ultimate, men det lønner seg vel å ta med W10? Denne har ikke Word heller, det må jeg ha, liker ikke OpenO. Men har ikke lisens på Word, jeg fikk den installert fra jobben. (Som jeg nå er pensjonert fra)

Takknemlig for konstruktive tips, jeg er svært avhengig av en god PC, jobber mye på den. (Men spill/gaming bruker jeg aldri)

 

libreoffice eller wps office er 2 gratis alternativer, med linux installert så er jeg sikker på denne maskinen vil fungere i mange flere år.

 

men vil du absolutt kjøpe ny pc så er jo det mange alternativer... denne f.eks:

 

https://www.komplett.no/product/898199/pc-nettbrett/pc-stasjonaer/gaming-pc/msi-nightblade-mi#

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Takk skal du ha, WTEKNIKK2 - mange gode tips der som jeg skal merke meg. Vil nok ha så det holder, om jeg skal kjøpe noe nytt nå. (Har holdt på med data siden 1980-tallet, så har jo hatt en del stasjonære og laptopper). Har 5 harddisker i den jeg har nå, så jeg vil gjerne ha mye lagringsplass direkte på PC'n. Jeg har 4 eksterne harddisker også et par My Passport. (Kjører jevnlig SyncToy for å sikre viktig arbeid) Open Office har jeg også ja, men liker den ikke så den brukes ikke - så jeg må nok investere i ny Word lisens. (Jeg har Word intallert på to laptopper og min stasjonære, men har vel bare en veldig gammel CD som det ikke er verd å bruke - trolig fra 95)

Lenke til kommentar

Er google sine nettbaserte kontorprogrammer et alternativ? Vet ikke om du har prøvd de.

 

Om du jobber mye med bildebehandling (jeg ser du fotograferer), så ville jeg ha gått for mer RAM enn det som står i komplett sitt forslag. Ekstra harddisk kan lett installeres, selv uten å kunne mye om data, og 2 TB kan puttes inn på en relativt billig harddisk i dag. Én stor i stedet for mange små reduserer støynivået og energiforbruket, men du kan også bare flytte de eksisterende harddiskene over i den nye maskinen.

 

Jeg bruker lett opp mine 16 GB RAM når jeg jobber med photoshop og lightroom, og komplettmaskina har bare 8. Det vil nok fungere med 8 GB også, men det kan gå litt treigere i tunge oppgaver.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

 

libreoffice eller wps office er 2 gratis alternativer, med linux installert så er jeg sikker på denne maskinen vil fungere i mange flere år.

 

men vil du absolutt kjøpe ny pc så er jo det mange alternativer... denne f.eks:

 

https://www.komplett.no/product/898199/pc-nettbrett/pc-stasjonaer/gaming-pc/msi-nightblade-mi#

 

Takker for forslag - ser med interesse på alle forslag jeg får.

Lenke til kommentar

Kan du bygge selv?

Nei, det tror jeg ikke jeg skal gjøre - har satt inn noen disker og RAM og slikt før - men jeg er for gammel til det. Blir nok helst til at jeg kjøper noe nesten ferdig og får firmaet til å oppgradere. (Kan nok få hjelp til å sette inn ekstra det jeg trenger også.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...