Gå til innhold

Er det mulig å lære å spille piano selv hvis man er over 18 år?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv spiller jeg gitar og unga spiller piano. Det viktigste å lære er vel korrekt bruk av fingrene på de rette tangentene. Her kan man lære mye av å se på Youtube, men det som derimot er vanskelig er å korrigere for det man gjør feil. Her kommer pianolæreren inn. Tror jeg ville ha forsøkt meg litt på Youtube først så man forstår basicen for deretter å gå til en pianolærer for å få korrigering på det man gjør feil. 

 

Om man kun gjør ting selvlært og tilegner seg noen stygge feil i starten kan disse være vanskelig å avlære seinere. Dessuten ender man kanskje opp med å synes at enkelte ting blir for vanskelig å spille rett og slett fordi man bruker feil teknikk. 

 

Litt mer kjøtt på beinet til svaret over

Lenke til kommentar

Selv spiller jeg gitar og unga spiller piano. Det viktigste å lære er vel korrekt bruk av fingrene på de rette tangentene. Her kan man lære mye av å se på Youtube, men det som derimot er vanskelig er å korrigere for det man gjør feil. Her kommer pianolæreren inn. Tror jeg ville ha forsøkt meg litt på Youtube først så man forstår basicen for deretter å gå til en pianolærer for å få korrigering på det man gjør feil. 

 

Om man kun gjør ting selvlært og tilegner seg noen stygge feil i starten kan disse være vanskelig å avlære seinere. Dessuten ender man kanskje opp med å synes at enkelte ting blir for vanskelig å spille rett og slett fordi man bruker feil teknikk. 

 

Litt mer kjøtt på beinet til svaret over

forresten jeg har ikke null peilingi musikk 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er voksen og har lyst for å lære å spille piano. Er det i så fall mulig? og hvordan?

 

Absolutt. Du kan nok ikke bli verdensklasse, men piano er faktisk ganske enkelt, iallefall hvis du har litt peiling på musikk. Har selv aldri spilt piano (spilte guitar), men lærte en del når jeg var rundt 30 år gammel. Det var ikke noe problem. Det går rimelig raskt. Men skal du lære det (rimelig) bra må du selvfølgelig øve mye.

 

Det var veldig givende. Vil absolutt anbefale å forsøke å lære piano. Det er ganske deilig, flott instrument.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Jeg er voksen og har lyst for å lære å spille piano. Er det i så fall mulig? og hvordan?

 

Absolutt. Du kan nok ikke bli verdensklasse, men piano er faktisk ganske enkelt, iallefall hvis du har litt peiling på musikk. Har selv aldri spilt piano (spilte guitar), men lærte en del når jeg var rundt 30 år gammel. Det var ikke noe problem. Det går rimelig raskt. Men skal du lære det (rimelig) bra må du selvfølgelig øve mye.

 

Det var veldig givende. Vil absolutt anbefale å forsøke å lære piano. Det er ganske deilig, flott instrument.

 

kjøpte sel et piano fra han jeg overtok hybelen til for noen måneder siden. Jeg har null erfaring og har ikke helt kommet i gang enda, men jeg mener fortsatt at ditt utspill om at man ikke kan bli verdensklasse er ganske relativt. Det kommer an på hvordan type musikk du ønsker å spille.

 

Om du ønsker å bli like god som Yiruma, så må du nok dedikere resten av ditt liv til piano. Men om du ønsker å spille og komponere musikk ala Kai Engel (som i mine ører er verdensklasse, dog ikke like kjent som Yiruma), ja da har du en god sjangse. Jeg er inspirert av både Yiruma og Kai Engel, men har satt et realistisk mål å nå opp på et nivå som tillater meg å spille, og komponere musikk på lik linje med Kai Engel.

 

Har også en drøm om å spille piano i et av Thomas Bergersens stykker :p Men det er heller urealistisk av andre årsaker :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Som nevnt av andre- pass på å få fingerplassering korrekt fra starten av. Det kan være tungvint men om du gjør som meg, som er selvlært, og venner deg til din egen måte så blir det håpløst å spille avanserte komposisjoner senere.

 

Det er helt umulig for meg å endre mitt mønster. Jeg ville nok derfor først gått til pianolærer og fått basicen inn skikkelig og lært av YouTube deretter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...