Gå til innhold

Spørsmål angående anarkokapitalisme


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Vil ikke ha disse småkongene, det er viktigere at vi verner om den lille mannen enn bedriftseierene, lovene må forankres og håndheves langt over hodet på siste mann her, hvis ikke så vet vi av erfaring (1) at dette bare hadde blitt meling av egne kaker og helt uinteressant for samfunnet i sin helhet, inkludert for denne mannen i gata. En klassisk politisk drakamp mellom venstre mot høyresiden dette, synd dere er så like de blå kynikerne når det kommer til marked og økonomi (2).

1: Hvilken erfaring er dette?

2: Klarer du å skrive et eneste innlegg uten å ty til ufine karakteristikker? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vil ikke ha disse småkongene, det er viktigere at vi verner om den lille mannen enn bedriftseierene, lovene må forankres og håndheves langt over hodet på siste mann her, hvis ikke så vet vi av erfaring (1) at dette bare hadde blitt meling av egne kaker og helt uinteressant for samfunnet i sin helhet, inkludert for denne mannen i gata. En klassisk politisk drakamp mellom venstre mot høyresiden dette, synd dere er så like de blå kynikerne når det kommer til marked og økonomi (2).

1: Hvilken erfaring er dette?

2: Klarer du å skrive et eneste innlegg uten å ty til ufine karakteristikker? :)

 

 

I denne verden jeg lever i her så har vi endel tilfeller av svindel, unndragelser og grådighet som i økonomisk kriminalitet, noe det sier seg selv at vi må passe på og kontrollere. Si meg lærte du ingenting av Bernie her i året som gikk? :)

 

Ååååå, glemte jo rent den ekstremt tynne sarte huden din der ett øyeblikk jeg gitt! Det er vel ikke annet å gjøre enn å beklage så meget til den liberalistiske prinsessa her at jeg sammenliknet dere med de konservative, kan igrunn skjønne at akkurat det var litt ufint. Regner med at du har en helt annen økonomisk plan og politikk enn dem også da siden du reagerte sånn? ;)

Lenke til kommentar

Skal det ikke være ett felles regelverk?

 

Nei, du får stryk på frihetseksamen.

 

 

Dytte ansvaret over på de med minst makt og innflytelse, altså studenten i kassa, skal få ta støyten her? Hjelpe meg.

Selgeren har ansvaret for egne handlinger, selvfølgelig. Ansvaret ligger hovedsaklig på eier av varene, men man er ikke fritatt ansvar selv om man er student, ei heller i dag. Hvis en butikkmedarbeider selger alkohol til noen under 18 år, vil butikkmedarbeideren måtte stå til ansvar. Samme om man selger til andre som av forskjellige grunner ikke burde ha alkohol.

 

Et tips til deg: jeg ser at veldig mye av det du skriver som innvendinger til det jeg skriver, er ting som også er applikerbart til dagens samfunn. derfor foreslår jeg at om du kommer opp med noe du mener er et bra argument, slik som:

 

Dytte ansvaret over på de med minst makt og innflytelse, altså studenten i kassa, skal få ta støyten her? Hjelpe meg.

Så spør deg selv først: er dette noe som kan sies om måten det praktiseres i dag? Hvis svaret er ja, så spar deg selv og meg å diskutere slike problemstillinger.

Endret av Sir
Lenke til kommentar

 

 

 

Skal det ikke være ett felles regelverk?

Nei, du får stryk på frihetseksamen.

 

Frihetseksamen! Jeg visste det var noe de commi lærerene skjulte for oss, de må ha stått i ledetog med staten? :hmm::fun:

De er jo ansatt der.

 

 

Ja men tenk om det ikke var en offentlig skole hmmmm, ja hva da, hvilken konklusjon trekker du  :hmm: ;)

Lenke til kommentar

å gå etter motdebattanten uten å egentlig si en dritt :)

 

Får du mye ut av å holde på sånn hele dagen? :)

Et tips til deg: jeg ser at veldig mye av det du skriver som innvendinger til det jeg skriver, er ting som også er applikerbart til dagens samfunn. derfor foreslår jeg at om du kommer opp med noe du mener er et bra argument, slik som:

 

 

Dytte ansvaret over på de med minst makt og innflytelse, altså studenten i kassa, skal få ta støyten her? Hjelpe meg.

Så spør deg selv først: er dette noe som kan sies om måten det praktiseres i dag? Hvis svaret er ja, så spar deg selv og meg å diskutere slike problemstillinger.

Dette tipset kan også omformuleres til: Er dette noe jeg kan si om meg selv?

Lenke til kommentar

 

å gå etter motdebattanten uten å egentlig si en dritt :)

 

Får du mye ut av å holde på sånn hele dagen? :)

Et tips til deg: jeg ser at veldig mye av det du skriver som innvendinger til det jeg skriver, er ting som også er applikerbart til dagens samfunn. derfor foreslår jeg at om du kommer opp med noe du mener er et bra argument, slik som:

 

Dytte ansvaret over på de med minst makt og innflytelse, altså studenten i kassa, skal få ta støyten her? Hjelpe meg.

Så spør deg selv først: er dette noe som kan sies om måten det praktiseres i dag? Hvis svaret er ja, så spar deg selv og meg å diskutere slike problemstillinger.

Dette tipset kan også omformuleres til: Er dette noe jeg kan si om meg selv?

 

 

Nei, her var det snakk om at kassadamen, eller mannen, var den som skulle bli sittende med vurderingsansvaret i butikken og følge en policy satt etter butikkens eget godtbefinnende.

 

Idag så er den jobben gjort lett ved at det er fastsatt en alder hvorav man bare etterspør ID ved tvil, ser du forskjellen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, her var det snakk om at kassadamen, eller mannen, var den som skulle bli sittende med vurderingsansvaret i butikken og følge en policy satt etter butikkens eget godtbefinnende.

 

Idag så er den jobben gjort lett ved at det er fastsatt en alder hvorav man bare etterspør ID ved tvil, ser du forskjellen?

Du kompliserer mitt eksempel, og forenkler dagens praksis for å prøve å vise at du har rett. Jeg har adressert de problemstillingene du nevner her allerede, bare å bla. Jeg tror ikke at du kommer til å gjøre det, eller så har du gjort det, men overser det, fordi du er uenig uansett.

 

Om du så faltisk fremstiller situasjonene riktig og det vil være mer komplisert i mitt eksempel, så burde vi aldri være villig til å bytte ut det som er rett, med det som er lett. Du omgår egentlig problemstillingen ved å angripe effektiviteten av rettsprinsipper.

Endret av Sir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, her var det snakk om at kassadamen, eller mannen, var den som skulle bli sittende med vurderingsansvaret i butikken og følge en policy satt etter butikkens eget godtbefinnende.

 

Idag så er den jobben gjort lett ved at det er fastsatt en alder hvorav man bare etterspør ID ved tvil, ser du forskjellen?

Du kompliserer mitt eksempel, og forenkler dagens praksis for å prøve å vise at du har rett. Jeg har adressert de problemstillingene du nevner her allerede, bare å bla. Jeg tror ikke at du kommer til å gjøre det, eller så har du gjort det, men overser det, fordi du er uenig uansett.

 

Om du så faltisk fremstiller situasjonene riktig og det vil være mer komplisert i mitt eksempel, så burde vi aldri være villig til å bytte ut det som er rett, med det som er lett. Du omgår egentlig problemstillingen ved å angripe effektiviteten av rettsprinsipper.

 

 

Litt av problemet som ligger i bånn her er at liberalisme forenkler ting helt bort, og samtidig da gjør seg bort. Det er konsekvensene av disse forenklingene dere ikke klarer å se at vil backfire på utallige måter, det er akkurat som du tror at det er helt tilfeldig at samfunnet fungerer på den måten den gjør idag... Dette du kommer med her har allerede blitt vurdert og forkastet fordi det er ubrukelig for alle utover de som vil mette sin vriene ideologiske apetitt. 

 

Det bunner i at ett enkelt regelverk som gjelder alle gjerne vil være å foretrekke framfor ett individuelt tilpasset regelverk (eller ingenting i det hele tatt), da førstnevnte fremmer rettferdighet og likhet for loven samtidig som det effektivt vokter for diskriminering og forskjellsbehandling. Og ansvarsbyrden blir da heller ikke tredd nedover hodet på enkeltpersoner som her blir gitt umulige og varierende premisser å forholde seg til. Jeg skjønner at frihetstanken er god å kose med, men dra det ut i det ekstreme og inn i politisk praksis blir veldig vanskelig for folk og forholde seg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette du kommer med her har allerede blitt vurdert og forkastet fordi det er ubrukelig for alle utover de som vil mette sin vriene ideologiske apetitt.

 

..og allikevel så brukes det i dagens samfunn slik jeg har vist med flere eksempler.

 

 

Det bunner i at ett enkelt regelverk som gjelder alle

 

Som det ikke gjør.

 

gjerne vil være å foretrekke framfor ett individuelt tilpasset regelverk (eller ingenting i det hele tatt), da førstnevnte fremmer rettferdighet og likhet for loven samtidig som det effektivt vokter for diskriminering og forskjellsbehandling.

 

Førstnevnte diskriminerer på alder og forskjellsbehandler personer som er på samme intelektuelle nivå.

 

Og ansvarsbyrden blir da heller ikke tredd nedover hodet på enkeltpersoner som her blir gitt umulige og varierende premisser å forholde seg til.

 

Det er derfor vi i dag har flere års skole og jevnlige tester av alle som skjenker alkohol, slik at det aldri blir forskjellsbehandlet på noe annet enn alder... nei vent, det var denne utopien du pleier å sammenligne med det.

 

Jeg skjønner at frihetstanken er god å kose med, men dra det ut i det ekstreme og inn i politisk praksis blir veldig vanskelig for folk og forholde seg til.

Jeg skjønner at frihet er ekstremt for noen, og noen ganger er det bare enklere å diskriminere alle under en viss arbitrær alder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

I denne verden jeg lever i her så har vi endel tilfeller av svindel, unndragelser og grådighet som i økonomisk kriminalitet, noe det sier seg selv at vi må passe på og kontrollere. Si meg lærte du ingenting av Bernie her i året som gikk? :)

Hm men hvis dere i dag allerede passer på og kontrollere, hvorfor finnes det da tilfeller av svindel, unndragelser etc? 

Hva skulle jeg ha lært av Bernie?

 

Ååååå, glemte jo rent den ekstremt tynne sarte huden din der ett øyeblikk jeg gitt! Det er vel ikke annet å gjøre enn å beklage så meget til den liberalistiske prinsessa her at jeg sammenliknet dere med de konservative, kan igrunn skjønne at akkurat det var litt ufint. Regner med at du har en helt annen økonomisk plan og politikk enn dem også da siden du reagerte sånn? ;)e

Dette er jo bare trolling.

Lenke til kommentar

 

I denne verden jeg lever i her så har vi endel tilfeller av svindel, unndragelser og grådighet som i økonomisk kriminalitet, noe det sier seg selv at vi må passe på og kontrollere. Si meg lærte du ingenting av Bernie her i året som gikk? :)

Hm men hvis dere i dag allerede passer på og kontrollere, hvorfor finnes det da tilfeller av svindel, unndragelser etc? 

Hva skulle jeg ha lært av Bernie?

 

 

Det er tydelig at det ikke kontrolleres godt nok, spesielt i Amerika så har man jo tradisjonelt vært alt for veike.når det kommer til markedsliberalister, pengeflyttere og andre system snyltere. Dette blir ikke bedre av å løsne opp enda mer selv om det er eneste verktøyet liberalismen sitter med nær sagt uansett hva det gjelder.

 

Jeg vet nesten ikke hvor jeg skulle ha begynt med å ramse opp alt Bernie kunne ha lært dere, men du kan jo får en smakebit på tilnærming man skal ha til dette:

https://www.youtube.com/watch?v=R2C6e1Vlz_M

 

 

 

Ååååå, glemte jo rent den ekstremt tynne sarte huden din der ett øyeblikk jeg gitt! Det er vel ikke annet å gjøre enn å beklage så meget til den liberalistiske prinsessa her at jeg sammenliknet dere med de konservative, kan igrunn skjønne at akkurat det var litt ufint. Regner med at du har en helt annen økonomisk plan og politikk enn dem også da siden du reagerte sånn? ;)e

Dette er jo bare trolling.

 

 

Kan vel si meg enig i det, utenom spørsmålet på slutten der da.. Siden det er nok mer reelt enn dere ønsker å innrømme. Det er nemlig vanskelig å skille ulla på liberalister og konservative når det kommer til økonomisk politikk og den hodeløse markedsliberalismen dere begge fronter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er tydelig at det ikke kontrolleres godt nok, spesielt i Amerika så har man jo tradisjonelt vært alt for veike.når det kommer til markedsliberalister, pengeflyttere og andre system snyltere. Dette blir ikke bedre av å løsne opp enda mer selv om det er eneste verktøyet liberalismen sitter med nær sagt uansett hva det gjelder.

 

Jeg vet nesten ikke hvor jeg skulle ha begynt med å ramse opp alt Bernie kunne ha lært dere, men du kan jo får en smakebit på tilnærming man skal ha til dette:

Mener du veike i den forstand at politikerne i Washington deler ut flere hundre milliarder dollar i bailouts til skakkjørte banker, som så igjen tar du rekordbonuser?

Er det den kontrollen du snakker om? Eller hva mener du?

 

Personlig foretrekker jeg Ron Paul fremfor Bernie, og muligens Bernie fremfor de to klovnene som nå kjemper om presidentvervet.

Kan vel si meg enig i det, utenom spørsmålet på slutten der da.. Siden det er nok mer reelt enn dere ønsker å innrømme. Det er nemlig vanskelig å skille ulla på liberalister og konservative når det kommer til økonomisk politikk og den hodeløse markedsliberalismen dere begge fronter.

...

Regner med at du har en helt annen økonomisk plan og politikk enn dem også da siden du reagerte sånn? 

Ja det kalles Laissez-faire. :)

Lenke til kommentar

 

Ja men tenk om det ikke var en offentlig skole hmmmm, ja hva da, hvilken konklusjon trekker du  :hmm:  ;)

At de private skolene må reguleres strengt, for å forsikre oss om at elevene ikke lærer noe som de strengt tatt ikke trenger å vite?

 

La oss kalle det kvalitetssikring, beskytte de svake elevene mot indoktrinering av kapitalistiske skoler, etc, etc.

 

 

Ikke trenger å vite? eller mer som at du ikke ønsker at de skal vite? Nesten så man skulle tro du hadde en liten totalitær kommunist i magen der ;)

Lenke til kommentar

 

 

Ja men tenk om det ikke var en offentlig skole hmmmm, ja hva da, hvilken konklusjon trekker du  :hmm:  ;)

At de private skolene må reguleres strengt, for å forsikre oss om at elevene ikke lærer noe som de strengt tatt ikke trenger å vite?

 

La oss kalle det kvalitetssikring, beskytte de svake elevene mot indoktrinering av kapitalistiske skoler, etc, etc.

Ikke trenger å vite? eller mer som at du ikke ønsker at de skal vite? Nesten så man skulle tro du hadde en liten totalitær kommunist i magen der ;)

Jeg skulle til å si at han har spist en, men det har vel ikke skjedd med mindre kommunisten truet med vold først.

Lenke til kommentar

 

 

At de private skolene må reguleres strengt, for å forsikre oss om at elevene ikke lærer noe som de strengt tatt ikke trenger å vite?

La oss kalle det kvalitetssikring, beskytte de svake elevene mot indoktrinering av kapitalistiske skoler, etc, etc.

Ikke trenger å vite? eller mer som at du ikke ønsker at de skal vite? Nesten så man skulle tro du hadde en liten totalitær kommunist i magen der ;)

Jeg skulle til å si at han har spist en, men det har vel ikke skjedd med mindre kommunisten truet med vold først.

 

 

Haha, skal vel ikke se bort ifra det. Bånn apetitt!

Lenke til kommentar

 

Kan vel si meg enig i det, utenom spørsmålet på slutten der da.. Siden det er nok mer reelt enn dere ønsker å innrømme. Det er nemlig vanskelig å skille ulla på liberalister og konservative når det kommer til økonomisk politikk og den hodeløse markedsliberalismen dere begge fronter.

...

Regner med at du har en helt annen økonomisk plan og politikk enn dem også da siden du reagerte sånn? 

Ja det kalles Laissez-faire. :)

 

 

Ahh, som i bare la det hele skure å gå sin gang og falle seg som det vil ja... hehe, tipper veldig mange konservative også er veldig fornøyd med å bli gitt helt frie tøyler.

 

Er idèen den at alle som en har vi integritet og disiplin nok når det kommer til penger derfor vil dette gå bra... ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...