Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Parkeringsvarmer, strøm eller diesel eller begge deler?


Anbefalte innlegg

Ser at det vil være kjekt med noe som gir varm bil i grisotta i vinter, og lurer litt på hva jeg skal gå for. Driftskostnader og "enkelhet" gjør at det frister med elektrisk, men så har man jo uavhengigheten i dieselvarmeren. Har også lest noe om at dieselvarmeren varmer opp motoren grundigere enn strømvarmeren, er det noe i det? Ser også at det er et kjent problem at batteriet ikke får ladet seg opp når man bruker dieselvarmer.

Er det noen klare fordeler ene eller andre veien? Ville det være et alternativ å gå for begge to? Regner med at det vil være en liten besparelse på å montere begge samtidig kontra i to omganger, dersom jeg skulle ombestemme meg.

 

Bilen er en 2010 X-trail diesel, 150 gamp.

Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Webasto drivstoffvarmer og har aldri brukt en el-løsning som DEFA.

Det som gjør at jeg velger Webasto er at jeg kan starte den hvor som helst og at den fjerner is mer effektivt fra frontruta da den aktiverer bilens klimaanlegg og bruker eksisterende kanaler og vifter rett opp i ruta. Dette var winning point for min del da jeg av og til måtte ut på kort varsel samt at jeg ikke alltid hadde tilgang til strømuttak.

En DEFA-løsning varmer i utgangspunktet opp kupeen med en vifte montert i kupeen og blåser mindre varm luft rett på ruta. Du er også avhengig av å ha tilgang til et stikk for å bruke systemet.

 

Jeg har aldri hatt problemer med dårlig batteri, men så har jeg aldri hatt samme bil i særlig mange år heller så jeg vet ikke åssen dette blir over lang tid. En tommelfingerregel jeg fikk ved kjøp av bil var at du må kjøre like lenge som du har benyttet parkvarmeren for å unngå dårlig batteri.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

En løsning som gir det beste av begge verdener (og er billigere enn begge deler) er webasto pluss en DEFA batterilader. Altså, bare batteriladeren (og strøminntaket/mini-pluggen), uten tidsur/fjernkontroll, motorvarmerelement, kupevarmer og stikk for den.

 

Full DEFA-pakke er riktignok vesentlig billigere enn webasto i innkjøp og montering.

Lenke til kommentar

Skal du ha parkeringsvarmer så kommer det fort vekk på 20-25 tusen. 

Har parkeringsvarmer i bilen min nå. Det er fint så lenge det virker. Synes det er dyrt og dårlig. Blir fort veldig bortskjemt med varm bil, spesielt en tidlig vintermorgen, så er det veldig behagelig. 

Delene er svindyre og ofte sitter de montert trangt, så det fort går et par timer bare på å få den ut av bilen. 

Jeg regner med at jeg må ut med rundt 5k nå for og få i gang igjen min. Like greit å kjøpe en ny varmer i stedet for løse deler også betale for at noen skal overhale den. 

Lenke til kommentar

Om det er Webasto, Eber eller noen avarter av dette så er dieselvarmer som regel en kostbar affære. Om man ikke har:

- En av de større varmerene (type 5kw, da disse har større "toleranse for soting", MEN dette er bare egne erfaringer og ikke fasit) Disse bruker da også mer strøm

- Får plassert den lett tilgjengelig, da du mest sannsynlig må ha den ut "en gang i blant"

- Skaffer billige deler via Ebay ol.

- Skrur selv

- Pluss litt andre ting

 

Men om man først har en som fungerer, så er det den deiligste ting om vinteren å komme til varm bil, selv om det er bikkjekaldt ute, det kan man virkelig venne seg til:-)

 

Foruten det så er Defa billigere på de fleste områder og mer vedlikeholdsfritt.

Blir låst til at man må benytte en stikkontakt, men om det ikke er noe problem, så hadde jeg nok gått for for Defa når det gjelder ettermontering.

 

Jeg har hatt mange kunder som er inne flere ganger med enten Webasto eller Eber og det er dessverre påkost, påkost og enda mer påkost.

Men det kan forhindres i stor grad ved "riktig bruk" av varmeren.

Unngå småkjøring/mye start og stopp så varmeren sotes igjen osv.

Endret av Duppsko89
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at småkjøringsproblemet for det meste vil gjelde for biler med "ekstravarmer" som går av og på automagisk, men jeg tar kanskje feil?

Jeg heller nok mest til elektrisk system siden bilen for det meste vil stå innenfor rekkevidde av en stikkontakt, men om denne ikke varmer opp motoren like godt som en dieselvariant er det jo noe som må tas med i vurderingen.

Lenke til kommentar

Det stemmer som du nevner at bilen med såkalt "kjørevarmer" som starter automatisk ved en gitt temperatur kombinert med småkjøring får oftest/"medt" problemer, men en parkeringsvarmer er også utsatt for dette uansett bruksmønster.

 

Nå har ikke jeg sjekket om det er slangevarmer (evt. frostpluggmontert element) eller blokkvarmer (kan enkelt sjekkes på Defa.no ved å legge inn reg.nr), men om det er det ene eller det andre så er det uansett bedre enn alternativet som er uten noen form for oppvarming.

Hvis du har sikringkurs til det så kan du jo gå for en av de større kupeviftene til Defa, så blir rutene mest mulig isfri og kupetemp. mest mulig behagelig.

Endret av Duppsko89
Lenke til kommentar

Det stemmer som du nevner at bilen med såkalt "kjørevarmer" som starter automatisk ved en gitt temperatur kombinert med småkjøring får oftest/"medt" problemer, men en parkeringsvarmer er også utsatt for dette uansett bruksmønster.

 

Nå kan jo parkeringsvarmere også brukes som kjørevarmer. Så mulig at litt av problemet ligger der. På min bil var kjørevarmefunksjonen slått på som standard når jeg fikk bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...