Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har journalister rett til å krysse sperringer?


heh115

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sto i kø her en gang i forbindelse med en ulykke. Grunnet omstendighetene, var veisperringen ca 2mil fra ulykkesstedet. Veien var helt sperret og ingen skulle slippes igjennom. Mens jeg sto å snakket med personen som stoppet trafikken, kom det en journalist og sa at det var straffbart å hindre journalister i å komme frem.

 

Stiller meg meget undrende til dette utsagnet. Vet fra tidligere at hvis en person stopper trafikken etter "ordre" fra politiet, må samtlige etterfølge personens signaler. Satt på spissen så må faktisk utrykningskjøretøy med blålys også forholde seg til dette. Dette er sagt av en kompis av meg som jobber som ambulansesjåfør. 

 

Har noen peiling på dette? Var journalisten bare en spydig drit som kom med tomme trusler, eller er det faktisk straffbart å holde de igjen? Gjerne referer til lover om du kan det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg har sett (anekdotisk) har pressen anledning til å operere innenfor sperringer på offentlig område, f.eks. ifbm. ulykker, demonstrasjoner og lignende. Men da er de der for å dekke det som foregår innenfor sperringen, altså i utøvelse av sitt yrke.

 

Hvis veien er sperret pga. ulykke, og denne pressepersonen ønsket å passere sperringen og ulykkesstedet for å dra videre, og ikke for å dekke hendelsene på ulykkesstedet, så stiller det seg vel litt annerledes. Da er h*n ikke innenfor sperringen for å utøve sitt yrke som medlem av pressen, men snarere en trafikant på vei til et annet sted. Om så er tilfellet gjelder vel sperringen også denne personen. Det er mulig andre har noe nærmere info om lovene på dette.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har sett (anekdotisk) har pressen anledning til å operere innenfor sperringer på offentlig område, f.eks. ifbm. ulykker, demonstrasjoner og lignende. Men da er de der for å dekke det som foregår innenfor sperringen, altså i utøvelse av sitt yrke.

 

Hvis veien er sperret pga. ulykke, og denne pressepersonen ønsket å passere sperringen og ulykkesstedet for å dra videre, og ikke for å dekke hendelsene på ulykkesstedet, så stiller det seg vel litt annerledes. Da er h*n ikke innenfor sperringen for å utøve sitt yrke som medlem av pressen, men snarere en trafikant på vei til et annet sted. Om så er tilfellet gjelder vel sperringen også denne personen. Det er mulig andre har noe nærmere info om lovene på dette.

 

Takk for svar. Slik jeg forsto det, skulle journalisten til ulykkesstedet for å dekke denne hendelsen. Jeg forsto det også slik at politiet hadde pålagt trafikkdirigenten å stoppe all trafikk. Dette for å unngå mye folk på ulykkesstedet. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...