Gå til innhold

Ble kastet ut av mareritt-prosjekt – nå krever spanjolene 392 mill fra den norske stat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spanjolene hadde vel også produksjonen av deler av anleggene på Melkøya??, og så endte det med en del tilpasningsproblemer. Ikke alltid lavest pris er synonymt med best kvalitet, nei.

Dette har bla. Vegvesenet forstått når kontrakter for nye E-18 i Telemark skal inngås .Vi husker jo også skandalen med dette Østerrikske(??) entreprenørfirmaet som ikke ble ordentlig sjekket ut, til tross for noe subb i økonomiske forhold.

 

Måtte den beste vinne, og nødvendigvis ikke den billigste, da det kan bli dyrt i lengden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Den spanske entreprenøren mener hevingen var ulovlig. De hevder at det var lagt frem fremdriftsplaner som viste at prosjektet ikke var vesentlig forsinket, men at Statens Vegvesen nektet å vurdere disse."

Dette minner om mange av plattformene som er bygd i Asia de siste årene. De er heller ikke forsinket før de plutselig er veldig forsinket.

Endret av Lars_123
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Den spanske entreprenøren mener hevingen var ulovlig. De hevder at det var lagt frem fremdriftsplaner som viste at prosjektet ikke var vesentlig forsinket, men at Statens Vegvesen nektet å vurdere disse."

 

Dette minner om mange av plattformene som er bygd i Asia de siste årene. De er heller ikke forsinket før de plutselig er veldig forsinket.

Den omstridte oljeplattformen Yme kan komme til å koste skattebetalerne opptil 8 milliarder kroner.

http://www.aftenbladet.no/aenergi/Yme-plattform-kan-koste-flere-milliarder-479818b.html

558044.jpg?updated=211220121249

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det store problemet er at det er pengetellere, folk som kaller seg økonomer som er helt uten noe som helst erfaring annet enn å se på fakturabeløp, som tar de endelige avgjørelsene. Dermed er det alltid anbudsprisen som tas i betraktning.

Store merkonstnader, forsinkelser, dårlig jobb etc. kommer alltid som store overraskelser.

At Norges velferd undergraves når det velges leverandører på feile premisser er ikke tema når avgjørelser tas.

Blårussen bør snarest parkeres litt lenger bak i køen når det velges bedriftsledere, og folk med praktisk erfaring og med høy moral bør komme først.

Blårussen mangler ofte begge deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Far min jobbet på en flyterigg til to milliarder som ble bygd i østen (tror det var kina). Da den kom til Norge var det rett inn i en fjord for å få fikset alt som ikke var på stell, tror det kostet omtrent 200 millioner mer før den var brukbar...

200 mill er ingenting i denne sammenhengen.

Vet av flere rigger som har gått fra 2-3 mrd til nærmere 10 endelig ferdig.

Et pengesluk uten like.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...