Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW 1.9TDI nekter å starte etter motorvask


Mastiff

Anbefalte innlegg

For tre dager siden ble motorene på en Golf 2006 og en Touran 2005 vasket (avfetting og så forsiktig spyling med høyttrykkspyler) for første gang på lenge. Golfen ble brukt samme dag, mens Touranen skulle vi flytte til en annen parkeringsplass i går. Ja, særlig... Starteren gikk og gikk, uten at jeg hørte antydning til at noe tente inni der. Innimellom var det bare å stoppe kjøringen på starteren, for da hylte den "STOP!" med store bokstaver i displayet (som skyldes lav spenning, og altså egentlig ikke er farlig). Så jeg ventet litt, og prøvde på nytt. Ikke mye hjelp i det, og jeg måtte til slutt lade batteriet, som var kommet ned på ca. 25 % av full lading. På kvelden prøvde jeg igjen, da batteriet hadde godt med lading, og det virket som om det hjalp litt...på en måte. Istedenfor at bare starteren kjernet uten noen reaksjon, ristet det mer i hele bilen mens den kjernet, omtrent som om motoren prøvde å komme i gang. Men det var ikke antydning når jeg slapp nøkkelen. Så har den stått i hele natt med lader og var ifølge den elektroniske laderen toppladet da jeg nettopp prøvde, men det var ingen større reaksjon nå heller. Den samme ristingen, men ikke mer.

 

Dette er selvsagt en DSG, så det er ikke snakk om å slepe den i gang. Men hva søren kan det være som har skjedd? Motorrommet ble vasket uten å ta av plastdekselet over selve motoren, så det var bare overflatisk vask. Jeg er vant til å høre om problemer etter motorvask på bensinbiler, med vann i både plugghetter og foredeler, men det er fint lite av sånt på en TDI. Hvis det hadde vært glødepluggene, burde det uansett vært mulig å starte greia i 20 varmegrader i går og 15 i dag, vil jeg tro. Det ble ikke spylt på nært hold og full guffe heller. Angrer jo nå på at jeg ikke fyrte opp bilen etter vask og lot den gå en stund, eller kjørte en liten tur, for å varme den opp og fordrive fuktigheten, men jeg tenkte faktisk ikke over at det var nødvendig på diesel. Så hva kan dette egentlig være? Jeg har sjekket alle hovedsikringene. Akkurat nå står den til lading igjen med batteriet frakoblet denne gangen, så får jeg se om det hjelper. Men jeg tviler litt... Kanskje det enkleste er å ringe Falck? Jeg har jo full kasko på bilen. Jeg kan også legge til at jeg aldri har hatt startproblemer på denne bilen før, selv når det så vidt har vært batteri til å dra rundt starteren i 20 kuldegrader har det gått.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er status, det samme?

 

Har ikke vært utfor dette på VAG av nyere type, da kontakter ol etterhvert har blitt så godt skjermet.

Og på en diesel så er det meget snodig.

 

Det at den varsler stopp er faktisk pga oljetrykksvarslingen, fordi at systemet "antar" at bilen starter med en gang og da den ikke gjør det så varsler den for lavt oljetrykk.

 

Tror kanskje det beste forsøket uten å ha sett på bilen er å få avlest feilkodene, for å se om det er noe her som kan gi deg svar.

 

Kan selvsagt være en føler som har tatt kvelden, og da starter ikke motoren om du er riktig uheldig med hvilken føler det er:-(

Lenke til kommentar

Vet noen som hadde problemer med at vifta gikk konstant og hadde noen problemer med at betteriet tappet seg, den ble tatt inn i en garasje og til slutt starta den ikke heller og fikk mye rare feil. Var en touran

Vi åpnet sikringsboksen /i motorrommetr) og den var full av vann fordi det var vinter og hadde lagt seg snø   i motorrommet og tinte .  vi mistenkte at sikringsboksen/lokket ikke var helt tett (ordentlig satt på) som ble verre med at vi hadde tatt den inn i varmen .

Siste feilen som dukket opp var koden til glødeplugg styringa noe som medførte at den ikke glødet ergo null start

Demonterte og tørket den uten at det hjalp og tror at ECU hadde tatt skade også antar vi. hørte ikke hvordan det gikk etter den ble satt inn på verksted og reparert.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Det tenkte jeg ikke på med en gang, men E-boksen (sikrings- og releboksen) i motorrommet på disse har vært et tema noen ganger.

Ta av lokket og se om du ser noe irr når du drar opp noen releer, hvis ikke så kan du løsne de skruene som holder topp- og bunndel av boksen sammen og ser under (det er da man som regel ser problemene.

 

Men hvis du har noen som har mulighet til å avlese feilkoder først så er nok det best i første omgang.

For hvis det ligger mange div. feilkoder inne på bilen da, så er E-boksen en sannsynlig feilårsak.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene. Jeg hadde åpent panser om dagen i fredag, lørdag og det meste av søndagen, men det skjedde ikke noe mer. Så i går ettermiddag hentet Viking den og kjørte den til et verksted. Så får vi se hva de sier. Noe sier meg at alternativene er en liten bagatell og "hvis dette hadde vært en hest, ville jeg skutt den".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Og dermed var den hentet (på fredag). Jeg vet ennå ikke hvor mye det kommer på, men det viste seg å være en litt interessant feil: To ledninger inni en av vasene til motoren hadde gnisset mot hverandre og slitt bort isolasjonen. Da det kom vann i motoren, gjorde antakeligvis fuktigheten at det ble kortslutning mellom dem, men det fortsatte også å være kontakt etterpå. Det merkelige var at det ikke ga noen som helst feilkoder i VAG-Com, sa verkstedet. Så dette var nok et tilfelle av at enten skjedde det da det skjedde, eller så ville kjøperen av bilen (jeg legger den ut på Finn til uka) kommet med balltre og besøkt meg igjen etter et par uker fordi den plutselig var umulig å starte... default_laugh.png

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...