Gå til innhold

Øktplan til styrketrening - oppvarming


Happyhov

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne du ha spesifisert litt bedre?

- hvordan skal selve styrkedelen se ut, og hvordan er intensiteten? Myk styrkeøkt eller oppvarming til maksløft i mark?

 

Generelt er det aktiviserings/mobiliseringsøvelser det går i, men disse bør være relativt spesifikke i forhold til hvordan styrkeøkten vil se ut. Samt dynamiske oppvarmingsøvelser som ofte er en blanding av disse 2, også de relativt spesifikke.

Alt bør være "aktivt" som i "vær i bevegelse hele tiden" - altså ikke no statisk stretching som en del av oppvarmingen. Det er beviselig skadefremmende og gjør deg også "svakere" de neste 10-20 minuttene.

 

Det meste du gjør bør bestå av spesifikk oppvarming - Alt bør ha en mening.

Så kan du eventuelt legge til 5-10min på mølla eller ergosykkel som uspesifikk oppvarming i tillegg for å bli gjennomvarm.

 

Men det blir vanskelig å komme med noen "oppskrift" med så lite informasjon :)

Lenke til kommentar

Kunne du ha spesifisert litt bedre?

- hvordan skal selve styrkedelen se ut, og hvordan er intensiteten? Myk styrkeøkt eller oppvarming til maksløft i mark?

 

Generelt er det aktiviserings/mobiliseringsøvelser det går i, men disse bør være relativt spesifikke i forhold til hvordan styrkeøkten vil se ut. Samt dynamiske oppvarmingsøvelser som ofte er en blanding av disse 2, også de relativt spesifikke.

Alt bør være "aktivt" som i "vær i bevegelse hele tiden" - altså ikke no statisk stretching som en del av oppvarmingen. Det er beviselig skadefremmende og gjør deg også "svakere" de neste 10-20 minuttene.

 

Det meste du gjør bør bestå av spesifikk oppvarming - Alt bør ha en mening.

Så kan du eventuelt legge til 5-10min på mølla eller ergosykkel som uspesifikk oppvarming i tillegg for å bli gjennomvarm.

 

Men det blir vanskelig å komme med noen "oppskrift" med så lite informasjon :)

Det er ikke noe til markløft. Skal gjøre 3 sett med 12 repitisjoner. Jeg har 8 øvelser der de fleste går mest på musklene i magen. Liggende beinhev, sideplanke, rygghev, liggende armløft, diagonalheving, 3 former for sit-ups er øvelsene mine  :)

Endret av Happyhov
Lenke til kommentar

Dette trenger du ingen oppvarming til i mine øyne. Dette ER oppvarming :eek:

 

Mulig jeg misforstår totalt her, beklager i så tilfelle.

3 sett med 12 repetisjoner sier du - i planke? sideplanke?

Hva er liggende armløft?

 

:)

Bra du spør. Sideplanke der jeg står rett og holder den i noen sekunder, så senkes kroppen nesten ned i bakken. Dette gjentas. Liggende armløft da ligger man på en benk, på magen. Man har en manual i hver hånd. Armene skal føres bakover så lang man klarer.
Lenke til kommentar

 

24 sets på magen...? Om det er 6-pack du er ute etter, så kommer ikke det til å fungere, kan si så pass..

Det er ikke det jeg er ute etter. Skal trene magen slik at jeg føler at jeg får noe ut av gymtimen som jeg skal selv legge opp til :)

 

Skal du få noe ut av gymtimene, vil jeg anbefale å trene hele kroppen. Evt. enkelt 2 eller 3-splitt. Ikke kun mage i en hel time/24 sets.

Lenke til kommentar

 

 

24 sets på magen...? Om det er 6-pack du er ute etter, så kommer ikke det til å fungere, kan si så pass..

Det er ikke det jeg er ute etter. Skal trene magen slik at jeg føler at jeg får noe ut av gymtimen som jeg skal selv legge opp til :)

 

Skal du få noe ut av gymtimene, vil jeg anbefale å trene hele kroppen. Evt. enkelt 2 eller 3-splitt. Ikke kun mage i en hel time/24 sets.

 

Skal trene resten av kroppen seinere, men trening av armer kan jeg ikke gjøre nå uansett pga skade i håndledd. Men jeg er litt enig. Synes det ble litt lettere å dele opp treningen slik som de gjør på Berry´s bootcamp ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...