Gå til innhold

Valget i USA: The Libertarian Alternative


Velg USAs neste president  

33 stemmer

  1. 1. Om du kunne (eller kan) stemme ved valget i USA ville du stemt

    • Gary Johnson (Libertarian Party)
      10
    • Donald Trump (Republican Party)
      5
    • Hillary Clinton (Democratic Party)
      13
    • Jill Stein (Green Party)
      5


Anbefalte innlegg

 

 

I et liberalistiske samfunn blir forskjellene så store, at vanlige folk og i stor grad fattige blir nærmest maktesløse.

I dagens samfunn er folk nærmest maktesløse ovenfor Staten

 

Når det er konflikter mellom rike og fattige er det dermed ganske naturlig å slutte at staten vil være partisk til fordel for de rike.

I konflikter mellom Staten og folket er det mer naturlig å slutte at staten vil være partisk til fordel for Staten.

 

Ellers er der ingen grunn til noen konflikt mellom fattige og rike, medmindre de rike slavelegger de fattige eller de fattige stjeler fra de rike. Ingen av delene er tillat i ett fritt samfunn, i motsettning til i dagens samfunn.

Det er en uendelig mye mindre belastning å være nærmest maktesløse overfor staten i dagens samfunn enn å være nærmest maktesløse overfor de ressurssterke.

 

 

Det vil jeg si er feil, fordi de som er "maktesløse" overfor staten i Norge tross alt har det mye bedre enn de som er maktesløse overfor de ressussterke i land som USA for ikke å snakke om land som Singapore og Hong Kong. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Det vil jeg si er feil, fordi de som er "maktesløse" overfor staten i Norge tross alt har det mye bedre enn de som er maktesløse overfor de ressussterke i land som USA for ikke å snakke om land som Singapore og Hong Kong. 

Tja, de som er maktesløse overfor staten har det vel like ille uansett hvor de bor!?

Lenke til kommentar

 

Det vil jeg si er feil, fordi de som er "maktesløse" overfor staten i Norge tross alt har det mye bedre enn de som er maktesløse overfor de ressussterke i land som USA for ikke å snakke om land som Singapore og Hong Kong. 

Tja, de som er maktesløse overfor staten har det vel like ille uansett hvor de bor!?

 

 

Nei, hva får deg til å mene det?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei, hva får deg til å mene det?

 

AtW

Det kommer jo helt an på hva slags maktesløshet det er snakk om her da. Men dersom det er snakk om samme type maktesløshet så er det vel ikke viktig hva land det er i? Blir du kastet på gaten for eksempel så er dette jo like ille for den det angår uansett om det er i Norge eller Nord-Korea... eller er kanskje verre i Norge da det tross alt er lang vinter her. 

Lenke til kommentar

 

Nei, hva får deg til å mene det?

 

AtW

Det kommer jo helt an på hva slags maktesløshet det er snakk om her da. Men dersom det er snakk om samme type maktesløshet så er det vel ikke viktig hva land det er i? Blir du kastet på gaten for eksempel så er dette jo like ille for den det angår uansett om det er i Norge eller Nord-Korea... eller er kanskje verre i Norge da det tross alt er lang vinter her. 

 

 

Man er like matesløs når det gjelder å betale skatt i de fleste land feks. Betyr det at det er like ille uansett skatterate, og hva skattepengene brukes til?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Man er like matesløs når det gjelder å betale skatt i de fleste land feks. Betyr det at det er like ille uansett skatterate, og hva skattepengene brukes til?

 

AtW

Dersom man ikke er enig i det som skattepengene brukes på så er vel avmaktsfølelsen like ille uansett? Men selvsagt, det er jo bedre å betale 20% skatt fremfor 40% skatt; så skattesatsen har jo også litt å si. Om skattepengene også brukes på å bygge opp en overvåkende politistat så er jo det verre enn om man bruker skattepengene på "gratis" sykehus til alle.... Men om man føler at man ikke har kontroll over sitt eget liv pga staten, da er nok avmaktsfølelsen der uansett.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Det vil jeg si er feil, fordi de som er "maktesløse" overfor staten i Norge tross alt har det mye bedre enn de som er maktesløse overfor de ressussterke i land som USA for ikke å snakke om land som Singapore og Hong Kong. 

Tja, de som er maktesløse overfor staten har det vel like ille uansett hvor de bor!?

 

 

Det samme gjelder dem som er maktesløse overfor andre private aktører. De som er maktesløse overfor staten ser derimot ut til å være færre og ha det bedre i land med en stor men demokratisk stat som de nordiske land. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det samme gjelder dem som er maktesløse overfor andre private aktører. De som er maktesløse overfor staten ser derimot ut til å være færre og ha det bedre i land med en stor men demokratisk stat som de nordiske land. 

Hvem tenker du på som er "maktesløse overfor andre private aktører"? 

 

Og er det en stor stat som er årsaken til at man har det ganske bra her i Norge sett i forhold til Kongo, eller er det noe annet? 

 

Hvor mange i Norge er maktesløse overfor staten, og hvor mange er maktesløse overfor private aktører?

 

Kom gjerne med noen kilder for påstandene dine.

Lenke til kommentar

 

Det samme gjelder dem som er maktesløse overfor andre private aktører. De som er maktesløse overfor staten ser derimot ut til å være færre og ha det bedre i land med en stor men demokratisk stat som de nordiske land. 

Hvem tenker du på som er "maktesløse overfor andre private aktører"? 

 

Og er det en stor stat som er årsaken til at man har det ganske bra her i Norge sett i forhold til Kongo, eller er det noe annet? 

 

Hvor mange i Norge er maktesløse overfor staten, og hvor mange er maktesløse overfor private aktører?

 

Kom gjerne med noen kilder for påstandene dine.

 

 

Folk som er maktesløse overfor andre aktører er folk som ikke får noen til ansette seg, kjøpe sine tjenester eller lignende. Hvem er det du mener er maktesløse overfor staten her i Norge?

Lenke til kommentar

 

Det vil jeg si er feil, fordi de som er "maktesløse" overfor staten i Norge tross alt har det mye bedre enn de som er maktesløse overfor de ressussterke i land som USA for ikke å snakke om land som Singapore og Hong Kong. 

Tja, de som er maktesløse overfor staten har det vel like ille uansett hvor de bor!?

 

 

Du har det ikke greit her du sitter i verdens rikeste land og sipper av både kaffe latte og livet generelt.... ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

Det vil jeg si er feil, fordi de som er "maktesløse" overfor staten i Norge tross alt har det mye bedre enn de som er maktesløse overfor de ressussterke i land som USA for ikke å snakke om land som Singapore og Hong Kong. 

Tja, de som er maktesløse overfor staten har det vel like ille uansett hvor de bor!?

 

 

Du har det ikke greit her du sitter i verdens rikeste land og sipper av både kaffe latte og livet generelt.... ;)

Mulig Grimnir prøver å påpeke at når Staten begår overgrep mot deg, som f.eks. tvangkastrering, så er det irrelevant om dette overgrepet ble begått av den norske stat (som vi gjorde med sigøynere frem til nylig) eller av ett diktatur som NordKorea (selv om jeg aldri har hørt noe slikt om NK).

 

At gjennomsnittelige levestandarden i Norge er høyere enn i endel andre land er det vel ingen tvil om, og det kan da neppe være dette Grimnir referer til (tror jeg).

 

Dog Grimnir får selv avklare sine ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Folk som er maktesløse overfor andre aktører er folk som ikke får noen til ansette seg, kjøpe sine tjenester eller lignende. 

Har du noen konkrete eksempler, og hvordan mener du man skulle løst dette? Skal man tvinge private bedrifter til å ansette folk?

 

Hvem er det du mener er maktesløse overfor staten her i Norge?

Meg selv?

 

Du har det ikke greit her du sitter i verdens rikeste land og sipper av både kaffe latte og livet generelt.... ;)

Er dette et argument for noe (liker forøvrig ikke kaffe latte)? :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Mulig Grimnir prøver å påpeke at når Staten begår overgrep mot deg, som f.eks. tvangkastrering, så er det irrelevant om dette overgrepet ble begått av den norske stat (som vi gjorde med sigøynere frem til nylig) eller av ett diktatur som NordKorea (selv om jeg aldri har hørt noe slikt om NK).

Ja det var vel dette jeg prøvde å si, ref min kommentar om å bli kastet på gaten.

 

At gjennomsnittelige levestandarden i Norge er høyere enn i endel andre land er det vel ingen tvil om, og det kan da neppe være dette Grimnir referer til (tror jeg).

 

Dog Grimnir får selv avklare sine ord.

Det var ikke det jeg tenkte på nei. Men at levestandarden i Norge er høy fordi at man har en stor stat tror jeg man skal være forsiktig å konkludere med (nettopp fordi at det finnes land som har mer stat enn Norge og hvor folk vel ikke har det spesielt bra).

Lenke til kommentar

 

Folk som er maktesløse overfor andre aktører er folk som ikke får noen til ansette seg, kjøpe sine tjenester eller lignende. 

Har du noen konkrete eksempler, og hvordan mener du man skulle løst dette? Skal man tvinge private bedrifter til å ansette folk?

 

Hvem er det du mener er maktesløse overfor staten her i Norge?

Meg selv?

 

Du har det ikke greit her du sitter i verdens rikeste land og sipper av både kaffe latte og livet generelt.... ;)

Er dette et argument for noe (liker forøvrig ikke kaffe latte)? :)

 

 

Man behøver ikke tvinge noen til å ansette, men har man trygdeordninger og lignende stiller de maktesløse sterkere overfor andre aktører på markedet, da de ikke behøver å godta noen tilbud utifra desperasjon. Jeg vil da ikke hevde at staten kan gjøre akkurat som den ønsker med folk i Norge. 

Lenke til kommentar

Man behøver ikke tvinge noen til å ansette, men har man trygdeordninger og lignende stiller de maktesløse sterkere overfor andre aktører på markedet, da de ikke behøver å godta noen tilbud utifra desperasjon. Jeg vil da ikke hevde at staten kan gjøre akkurat som den ønsker med folk i Norge. 

Det er ingen tvil om at de KAN, ikke engang noen tvil om at de iblandt GJØR.

 

Eller kan du forklare Juklerød, tvangsterilisering av sigøynere, samt noen drepte av politiet (ingen straffet for noe av dette) på noe annet sett?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Man behøver ikke tvinge noen til å ansette, men har man trygdeordninger og lignende stiller de maktesløse sterkere overfor andre aktører på markedet, da de ikke behøver å godta noen tilbud utifra desperasjon. Jeg vil da ikke hevde at staten kan gjøre akkurat som den ønsker med folk i Norge. 

Ja man har trygdeordninger og alle mulige slags "gratis" ordninger. Men for at man skal kunne gi en gruppe mennesker penger så må man ta de samme verdiene fra en annen gruppe. For den gruppen som blir fratatt sine verdier uten å kunne beskytte seg så vil vel følelsen av maktesløshet være der, eller? Eller er det ikke så nøye med et lite mindretall som protesterer mot noe de ser på som en urett?
 
Ellers så kan vi jo ha en liten øvelse her nå: lage en liste over overgrepene som staten Norge opp gjennom tidene har begått mot folk her i landet. 
Lenke til kommentar

 

Man behøver ikke tvinge noen til å ansette, men har man trygdeordninger og lignende stiller de maktesløse sterkere overfor andre aktører på markedet, da de ikke behøver å godta noen tilbud utifra desperasjon. Jeg vil da ikke hevde at staten kan gjøre akkurat som den ønsker med folk i Norge. 

Ja man har trygdeordninger og alle mulige slags "gratis" ordninger. Men for at man skal kunne gi en gruppe mennesker penger så må man ta de samme verdiene fra en annen gruppe. For den gruppen som blir fratatt sine verdier uten å kunne beskytte seg så vil vel følelsen av maktesløshet være der, eller? Eller er det ikke så nøye med et lite mindretall som protesterer mot noe de ser på som en urett?
 
Ellers så kan vi jo ha en liten øvelse her nå: lage en liste over overgrepene som staten Norge opp gjennom tidene har begått mot folk her i landet. 

 

 

Nå er jo de som pengene tas fra langt ifra maktesløse, da dette er mennesker med god inntekt og gode jobber. Hadde de vært maktesløse overfor staten hadde nok skattene vært enda høyere enn de er idag, særlig for høye inntekter. Det at skattene for de med høyest inntekt har blitt redusert flere ganger siden slutten av syttitallet viser jo heller at denne gruppen er langtifra maktesløs. 

 

Når det gjelder overgrep, finner du minst like mange av dem blant mindre stater. USA drev jo tross alt også med tvangssterilisering mens landet fortsatt var veldig liberalistisk, det vil si før New Deal. Ja, de begynte med dette allerede på tyvetallet, før trenden nådde de større statene i Vest Europa. 

Lenke til kommentar

 

Man behøver ikke tvinge noen til å ansette, men har man trygdeordninger og lignende stiller de maktesløse sterkere overfor andre aktører på markedet, da de ikke behøver å godta noen tilbud utifra desperasjon. Jeg vil da ikke hevde at staten kan gjøre akkurat som den ønsker med folk i Norge. 

Det er ingen tvil om at de KAN, ikke engang noen tvil om at de iblandt GJØR.

 

Eller kan du forklare Juklerød, tvangsterilisering av sigøynere, samt noen drepte av politiet (ingen straffet for noe av dette) på noe annet sett?

 

 

Du mener statsmonsteret gikk imot folkeopinionen og dermed trosset folkets vilje med tanke på Sigøynere og andre uhørtheter som fant sted i de gamle dager? Du tror ikke heller at staten reflekterer folkets vilje ettersom staten er bygget opp av og for folk selv, og folket dermed altså er staten og at det da igjen var en enlightenment av folket som førte til en endring og en stopp på disse folkeorganiserte overgrep?

 

Og om du tror Politiet i Norge kan ta liv av folk og bare move on så lever du i ett annet Norge enn oss andre, det stemmer bare ikke at de slipper unna med mer enn, om noe så er det isåfall stikk motsatt. Rettsystemet tar ikke lett på korrupte politifolk, og godt er jo det.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nå er jo de som pengene tas fra langt ifra maktesløse, da dette er mennesker med god inntekt og gode jobber. 

Hva legger du i "god inntekt" og "god jobb" da? Hva er beløprsgrensen og hva jobb skal det være snakk om?
 
Hadde de vært maktesløse overfor staten hadde nok skattene vært enda høyere enn de er idag, særlig for høye inntekter. 
Javel, hvordan kan du vite det?
 
Det at skattene for de med høyest inntekt har blitt redusert flere ganger siden slutten av syttitallet viser jo heller at denne gruppen er langtifra maktesløs. 
Har skattene blitt redusert flere ganger side syttitallet? Kan du peke til noen kilder på dette, eller er det også viden kjent? 
 
Når det gjelder overgrep, finner du minst like mange av dem blant mindre stater. 

 

Helt klart, du finner også overgrep i store staten.

 
USA drev jo tross alt også med tvangssterilisering mens landet fortsatt var veldig liberalistisk, det vil si før New Deal. Ja, de begynte med dette allerede på tyvetallet, før trenden nådde de større statene i Vest Europa. 
Javel, var USA liberalistisk da? Det må ha vært en veldig rar form for liberalisme der man tramper på enkeltindivdets rettigheter.
 
 
 
Lenke til kommentar

Du mener statsmonsteret gikk imot folkeopinionen og dermed trosset folkets vilje med tanke på Sigøynere og andre uhørtheter som fant sted i de gamle dager? Du tror ikke heller at staten reflekterer folkets vilje ettersom staten er bygget opp av og for folk selv, og folket dermed altså er staten og at det da igjen var en enlightenment av folket som førte til en endring og en stopp på disse folkeorganiserte overgrep?

Du redefinerer overgrep som at politikerne gjør noe imot folkeopinionen?

 

 

Og om du tror Politiet i Norge kan ta liv av folk og bare move on så lever du i ett annet Norge enn oss andre, det stemmer bare ikke at de slipper unna med mer enn, om noe så er det isåfall stikk motsatt. Rettsystemet tar ikke lett på korrupte politifolk, og godt er jo det.

Norsk politi har i tjeneste tatt livet av flere uten noen konsekvenser. Ditto tvangssterilisering, Juklerød og diverse annet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...