Gå til innhold

Hjelp til ny stasjonær (gaming) pc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjorde som Gabriel allikevel, og gikk for K-prosessor.

 

http://www.prisjakt.no/list.php?l=307804&view=m

 

Holder vel fortsatt med 650W psu ?

Bestemt meg for å droppe 4K skjerm grunnet skaleringsproblemer i Windows og for svakt skjermkort. Leste også at nedskalering til 1080p ikke ser like bra ut som på en native 1080p skjerm.

Venter da på et godt tilbud på 1440p-skjerm.

Takker for tilbakemeldinger så langt :)

Lenke til kommentar

Jeg har satt sammen en "Civ6" PC her.

 

6800K, 32GB minne, M.2 SSD med NVMe (1500MB/s les). Ofret da ~250GB på SSD størrelsen. Har ikke lagt til Wifi kort. Legg merke til prisen..

Se der ja. Interessant. Er det stor fordel med X99-hovedkort? mer fremtidsrettet?

Kunne jeg gått ned til 6700K-prosessor, lagt til rx480-kortet du anbefalte tidligere(det i min liste), gått ned til 16gb ram, og økt harddisken til 500gb. Tenker det kanskje blir lettere å oppgradere i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Be

 

Gjorde som Gabriel allikevel, og gikk for K-prosessor.

 

http://www.prisjakt.no/list.php?l=307804&view=m

 

Holder vel fortsatt med 650W psu ?

Bestemt meg for å droppe 4K skjerm grunnet skaleringsproblemer i Windows og for svakt skjermkort. Leste også at nedskalering til 1080p ikke ser like bra ut som på en native 1080p skjerm.

Venter da på et godt tilbud på 1440p-skjerm.

Takker for tilbakemeldinger så langt :)

Bestilte dette nå. Får det vel før helgen. Mangler skjerm, men får kose meg med å installere hw enn så lenge.

Blir i hvert fall klart til Civ 6 kommer ut :)

Lenke til kommentar

Det var 4 kanaler til RAM, og 28 PCIe linjer samt 6 kjerners CPU som gjorde mitt bygg fremtidsrettet. Altså ja, X99 er mer fremtidsrettet. Men også "nåtidsrettet", de 2 ekstra CPU kjernene ville sannsynligvis hjulpet godt i Civ6. Skjønt, det finner vi jo snart ut av. Mer SSD legger man enkelt til senere ved behov. Å kjøpe kjempestor SSD nå, gjør ikke maskinen mer fremtidsrettet..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Jeg tenkte også på å kjøpe min første stasjonære PC på veldig lang tid av samme grunn som trådstarter: Spille Civ 6, sikkert litt andre spill etter hvert, og å jobbe hjemmefra. Har sett på tråden og takker for gode tips. Jeg vurderer å gå for dette oppsettet: http://www.prisjakt.no/list.php?l=307804&view=m 

 

Jeg har to spørsmål jeg håper noen her kan hjelpe meg med:

1. Vil dette oppsettet være "VR ready"? Jeg synes det som foregår innen feltet er veldig spennende og ser for meg å kjøpe VR utstyr om 1-2 år, og vil da gjerne at en PC jeg kjøper nå er god nok til dette

2. En PC jeg hadde sett på før denne tråden var denne: https://www.mpx.no/komplett-gamer-a30-rx-480-edition/11098 Tenkte å oppgradere til et GTX 1070 skjermkort som jeg forstår skal være bra. Hvordan stiller det oppsettet seg ifht til linken over?

Lenke til kommentar

Ja, den vil være VR ready. Men VR hjelmene på markedet om 2 år til kan godt tenkes å kreve bedre skjermkort.

 

MPX PC'en er pluss mva,- Og den bruker den nå eldgamle CPU'en 8320 fra AMD, så det er ikke akkurat særlig fremtidsrettet.

 

Dette er en ordentlig Civ 6 PC som du kan bruke de neste 5 årene uten å oppgradere annet enn skjermkort med jevne mellomrom etter behov..

 

Edit: Byttet skjermkortet til et som er på tilbud på netonnet (1990,- :dribble: ). Men prisen er ikke oppdatert på prisjakt enda. Pluss gikk da opp til 750W PSU'en. Totalpris blir altså ~350,- billigere enn listen viser akkurat nå.

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, den vil være VR ready. Men VR hjelmene på markedet om 2 år til kan godt tenkes å kreve bedre skjermkort.

 

MPX PC'en er pluss mva,- Og den bruker den nå eldgamle CPU'en 8320 fra AMD, så det er ikke akkurat særlig fremtidsrettet.

 

Dette er en ordentlig Civ 6 PC som du kan bruke de neste 5 årene uten å oppgradere annet enn skjermkort med jevne mellomrom etter behov..

 

Edit: Byttet skjermkortet til et som er på tilbud på netonnet (1990,- :dribble: ). Men prisen er ikke oppdatert på prisjakt enda. Pluss gikk da opp til 750W PSU'en. Totalpris blir altså ~350,- billigere enn listen viser akkurat nå.

Takk! Er det noe poeng med 750W?

Lenke til kommentar

Det skiller bare 100Kr mellom den og 650W'eren.

 

Rundt 50-60% av maks belastning er der de fleste PSU'er er mest effektive. Det betyr mindre varmetap, og lavere strømregning. Altså med 100W mer å gå på så blir lasten på PSU 50-60% i stedet for 60-70%. Skjønt, det er snakk om såpass lite, at du kanskje kun tjener inn den hundringsen i løpet av 5 år (Men da er jo forsåvidt også den oppgraderingen gratis). Og 5W mindre varme i kabinettet er heller ikke verdens undergang. Så egentlig handler det mest om å ha nok W til fremtidige oppgraderinger. Plutselig kommer du over et "RX590" som trekker 350W til en billig penge. Så er det greit at PSU'en ihvertfall ikke er det som stopper oppgraderingen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...