Gå til innhold

Intel i7 6700 vs 6700k


Sladd88

Anbefalte innlegg

Jeg er fullstendig klar over at 6700k er en bedre prosessor til nesten alt, MEN det jeg lurer på er hvor mye lavere temperatur kan jeg forvente meg fra 6700 ? 

Jeg skulle ønske å havne på under 50grader ved gaming.

Så om 6700 klarer 10+ grader under 6700k er dette noe jeg er villig å gå for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er greia her egentlig,  ser du noe vi ikke ser? Hva er det så spesielt med 50 grader?

 

Eller er det kanskje 6700 uten K har vifte med på kjøpet? den suger, så om du skal ha under 50c så er cpu-kjøling noe du burde ta en titt på og ikke vurdere 6700 uten K.

 

Spare penger er kanskje en ting men du vil nok angre etterpå, trust me... har en del kompiser som hater enkelte kompiser som bestilte non-k cpu til dem,  :lol:

Lenke til kommentar

Greia er at jeg har en type funkis leilighet der jeg har PCen oppe på loftet over stuen. Har balansert ventilasjon, men uansett blir det ekstremt varmt her oppe av PCen.
Jeg har nå en amd 8350 som er en grei prosessor, men den blir 65grader.

Men når den ligger under 50grader blir det ikke så varmt her oppe. 

 

Derfor om en 6700 klarer å holde en lavere temp driter jeg ærlig talt i det lille ekstra jeg får av 6700k uten overklokking.

Skulle tro 65w på 6700 vs 95w på 6700k hadde noe å si?

Endret av Sladd88
Lenke til kommentar

Sjekk reviews på nett så finner du fort ut hva de to ligger på ved X-GHz når romtemperaturen er Y-grader med kjøler-Z

 

Skal du ha lav temperatur så kjøper du den lavest klokkede i3'en og lager custom vannkjøling. En CPU vil ikke ta skade av å ligge på rundt 70 grader konstant. Eventuellt en aircondition eller noe.

 

Hvis du har en kjøler som spytter ut varme raskere så vil temperaturen på CPU gå ned, men like mye varme vil komme ut i rommet. Eneste forskjellen blir at varme får "spredd seg raskere/ jevnere".

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Sjekk reviews på nett så finner du fort ut hva de to ligger på ved X-GHz når romtemperaturen er Y-grader med kjøler-Z

 

Skal du ha lav temperatur så kjøper du den lavest klokkede i3'en og lager custom vannkjøling. En CPU vil ikke ta skade av å ligge på rundt 70 grader konstant. Eventuellt en aircondition eller noe.

 

Hvis du har en kjøler som spytter ut varme raskere så vil temperaturen på CPU gå ned, men like mye varme vil komme ut i rommet. Eneste forskjellen blir at varme får "spredd seg raskere/ jevnere".

 

Har sett en del tester, men fant ikke mye å sammenligne temperatur på disse 2 ved idle og load. 

Min nåværende 8350 er 125W, mens 6700 vil være på 65W det er en del mindre. 

 

Jeg tenker jeg prøver 6700k med h110i. Om den og blir for varm leverer jeg den bare tilbake og prøver 6700.

 

Lenke til kommentar

Differansen på TDP på i7 6700 og i7 6700K er 32W.

 

Dette er egentlig svaret du er ute etter. TDP er som kjent maximal mengde energi chip'n kan avgi. Dette er varmen du føler i rommet. Så hvis en i7 6700 går på bånn gnu så vil den avgi 280kW mindre enn 6700K på bånn gnu, hvis dem begge går slik 24/365.

 

Dermed er varmen du føler i rommet avhengig av hvor mye du bruker maskinen og hvor ofte du ligger opp mot TDP.

 

Temperaturen på chip'n er likegyldig. Du kan kjøle den med nitten Noctua NH-D14 - Varmen som avgis til omgivelsen er lik.

 

Edit:

Man kan selvsagt legge til at det er en viss ventilasjon i et rom - enten naturlig eller vifter. Dermed vil ventilasjonen kunne ta hånd om noe energi slik at det ikke blir like varmt i rommet. Det spørs jo om 32W i timen er det som får din ventilasjon til å knele da .. I så måte bør du vel gå for en i7 6700T på 35W :wee:

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Greia er at jeg har en type funkis leilighet der jeg har PCen oppe på loftet over stuen. Har balansert ventilasjon, men uansett blir det ekstremt varmt her oppe av PCen.

Jeg har nå en amd 8350 som er en grei prosessor, men den blir 65grader.

Men når den ligger under 50grader blir det ikke så varmt her oppe. 

 

Derfor om en 6700 klarer å holde en lavere temp driter jeg ærlig talt i det lille ekstra jeg får av 6700k uten overklokking.

Skulle tro 65w på 6700 vs 95w på 6700k hadde noe å si?

Hva temperatur cpu'en ligger på er jo totalt irrelevant i denne sammenheng. Det er hva datamaskinen trekker totalt i watt som vil bety noe. 

For det første kan du hoppe fra Amd til Intel. Både prosessorene og brikkesett bruker mindre strøm. Kjøp en PSU med god effektivitet, dvs Platinum.

K prosseroren kan du underclocke og undervolte som du vil.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...