Gå til innhold

Pioneer toppmodell fra 2006 vs dagens


Anbefalte innlegg

Hei! Har fortsatt den gode gamle Pioneer plasma TVen min som har vært en fast del av familien siden 2007 :) Har faktisk to, da vi har to stuer. En 50 tommer og en 42.

 

Tenker det er på tide å bytte ut den ene.

Det som er greia er at jeg fortsatt er veldig fornøyd med TVen, syns kvaliteten er bra. Streamer Netflix HBO og Viaplay for det meste via chromecast.

 

Det jeg lurer på er om det er stor forskjell på toppmodellen fra 2006 og en tv til 10-16 tusen kr i dag?

 

Når jeg er på Pub og ser en fotballkamp merker jeg ikke så stor forskjell.

 

Men ser mer innhold på Netflix og YouTube begynner å komme i 4k / uhd.

 

Modellen jeg har er Pioneer pdp-4280xa

https://www.komplett.no/product/346698#technical-details

 

Og de har jeg sett på er på tilbud med gode priser for tiden.

 

65 tommer fra Samsung til 18k

 

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/UE65KS7005XXE/samsung-65-4k-uhd-smart-tv-ue5ks7005

 

55 tommer fra Samsung til 12k.

https://www.komplett.no/product/884921/tv-lyd-bilde/tv/tv-er/samsung-55-uhd-led-smart-tv-ue55ks7005

 

Hva tenker dere? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1024x768 på 42" er et ganske kornete bilde, så det i seg selv er et argument for å oppgradere. Det største problemet er egentlig at du har plasma. Det gir fine farger, men bruker ufattelig mye strøm og kan til og med være en liten brannfare. Det å vente i noen år går i et de facto tap på strømregningen din.

Lenke til kommentar

Bildet er faktisk ganske bra.

 

Fra denne testen (http://www.dinside.no/492013/test-pioneer-pdp-4280xa-vs-philips-47pfl9732d)

 

I teorien skulle man kanskje tro at Philipsen med sin 1080p-oppløsning ville være lysår bedre enn Pioneeren, som med sin 1024/768-skjerm må skalere de innkommende signalene opp til 1080i. Men slik er det altså ikke, og dette gjaldt uavhengig av om vi brukte HD DVD eller Blu-ray-spilleren.

 

Tenk litt på det, dere som pugger spesifikasjoner til øyet blir tørt.

 

Dette betyr altså to ting: Så lenge du ser på film er ikke panelets fysiske oppløsning det avgjørende, det viktigste er hvordan TVen behandler signalet, og ikke minst at TVens skalerer gjør en overbevisende jobb. Dette er altså tilfellet på Pioneeren.

 

 

Men nå et jo TVen nesten ti år gammel. Men satser på å vente et år til hvis jeg klarer. Tviler på at jeg klarer å vente når Black friday kommer i november..

 

Prøver å finne ut ca hvor mye ekstra kr i året en plasma tv bruker, men finner ikke noe.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens :) Regnet meg frem til at jeg faktisk kan spare 500 kr i året i strømkostnader. Da jeg skal kjøpe ny om et år maks to overlever jeg det. Men greit å vite, absolutt!

 

En annen ting, nå er det vel veldig vanskelig å spå fremtiden, men tyder ting på at TVene som kommer neste år vil være mye bedre enn årets. Eller vil de to jeg linket til i første innlegg være gode fortsatt om 4 år?

Lenke til kommentar

Om du er litt på vente benken så ville jeg definitivt vurdert å vente til neste år når forhåpentligvis HDR teknologien har stabilisert seg litt og man kanskje vet mer om hva som er vedt å satse på av HDR 10 og dolby vision evt begge deler. Er enda ikke så mange av årets tv`er som støtter begge variantene.

 

Pluss er du først vandt med Pioneer Kuro sin sorthet så vil nok det meste av LED tv`er imponere deg i mindre grad.

 

En god 720P på 42 tommer trenger definitivt ikke å se kornete ut heller nei.

Lenke til kommentar

Ja, blir nok å vente et år. Hadde faktisk ikke tenkt på å kjøpe ny tv i det hele tatt før for noen dager siden hvor jeg startet å surfe litt rundt på forskjellige TVer osv. Så plutselig er det det første man tenker på når man skrur på TVen en har hjemme :p "gresset er alltid grønnere osv.."

 

Netflix ol som jeg streamer fra kommer vel til å bruke et år til før mange serier er i 4k ol.

Lenke til kommentar

Har selv en plasma og kjenner meg veldig klar til å bytte, men jeg føler tv verden er i et skifte fortiden med 4K som begynner og få litt "content" og HDR som skyver seg forover i år, men føler meg ikke helt trygg på at årets modeller vil ha like god fremtidsverdi som muligens neste års når HDR har fått seg litt tid på baken. Men hvem vet. Regner med OLED også vil komme seg enda mer i priser til neste år.

Lenke til kommentar

 

Netflix ol som jeg streamer fra kommer vel til å bruke et år til før mange serier er i 4k ol.

Mange serier på Netflix er i 4K UHD allerede.

 

Spiller liten trille, da bildet Netflix serverer når det kommer til 4K er en tragedie. 

Jeg kjørte det en måned, var absolutt ikke verdt det.

 

Youtube leverer mange ganger bedre bilde, gratis, dersom du vil teste litt 4K.

Lenke til kommentar

Spiller liten trille, da bildet Netflix serverer når det kommer til 4K er en tragedie. 

Jeg kjørte det en måned, var absolutt ikke verdt det.

 

Youtube leverer mange ganger bedre bilde, gratis, dersom du vil teste litt 4K.

Det kommer kanskje an på både TV og øyet som ser. Jeg synes jeg ser stor forskjell når jeg kjører Netflix på min UHD TV, eller om jeg kjører via Apple-TV (3. gen) som har 1080p, men det er kanskje noe jeg innbiller meg? Hva sier andre som har muligheten til å teste begge deler?

Lenke til kommentar

Kvaliteten på netflix er avhengig av hvilken nettleser (eller dings) du bruker. Jeg fant denne artikkelen på dinside.no for en stund tilbake, og har etter det sluttet å bruke chrome når jeg ser netflix og bruker idag kun edge. 

 

http://www.dinside.no/data/her-er-microsoft-edge-bedre-enn-konkurrentene/60883029

 

Jeg har stue-pc kobla rett til tv, så har ikke testet dette med andre dingser. Men innbiller meg at det er en forskjell på Chrome og Edge når jeg bruker Narcos for å teste. Om det er noe forskjell mellom ulike dingser vet jeg ikke. 

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar

I artikkelen det lenkes til vises forskjellen mellom 720p og 1080p. Forskjellen mellom 1080p (full HD) og 4k UHD er større, da antallet bildepunkter øker fra 0,9 Megapixler for 720p til 2,0 for 1080p, og videre til 8,1 for UHD.

 

Når man streamer Netflix i 4k stilles det mye større krav til nettlinjens ytelse og kvalitet enn for streaming i lavere oppløsninger. Når jeg måler ser jeg at 1 x sesjon bruker ca 15 Mbps av bredbåndet mitt. Når jeg streamer i 1080p, bruker hver sesjon ca 2,5 Mbps. Har man for dårlig nett (for liten tilgjengelig kapasitet) vil Netflix automatisk justere ned kvaliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...