Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stilnoct.


jae-ols

Anbefalte innlegg

 

Søvnlab og psykoterapi er ofte noe stort tullball. Har man problemer så er det ikke alltid man tar de med i senga. Noen ganger må man bare innse at man rett og slett sover dårlig uten noen underliggende årsak. Problemene med å finne årsakene forsaker en god del her i livet og er mange ganger helt resultatløse.

 

Anonymous poster hash: abbd5...1f6

 

Jeg tar med problemene til senga, mye grubling. Og ligger å venter på at "lyset" skal gå. Og det gjør det ikke. Nei, her duger bare rett medisin. Jeg har prøvd alt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alminnelige søvnhygieneråd må følges; som god nok seng, rolig og kjølig nok soverom, avstå fra fysisk aktivitet, mye mat, kaffe, alkohol  like før leggetid, osv.

Jeg antar at det var forsøkt, men ikke har ført frem.

Prøvd og gjennomført alt dette uten hell. Jeg har prøvd det meste. Men ikke magnesium. 

Lenke til kommentar

Da er du ikke aktiv nok. Prøvd å løpe en halv i stedet?

Det er viktig å skille mellom trening og mosjon. Å gå en mil om dagen er mosjon, men trening er det nok ikke (med mindre det er skikkelig, skikkelig bratt), og det er den typen fysisk aktivitet vi er ute etter. Høy puls og andpustenhet over tid.

Jeg har selv tildels alvorlige søvnproblemer, men med en god kombinasjon av trening og mosjon holder jeg det stort sett i sjakk. Har prøvd både Stilnoct og Imovane, men ingen av dem kommer i nærheten av en løpetur opp Fløyen.

Trening er ikke så aktuelt med min helsesituasjon. Har høyt blodtrykk og alt for høy puls. Men mosjon går bra. Jeg går lange turer og jeg går raskt. Håper det hjelper. 

Lenke til kommentar

Hvis du har fått beskjed av helsepersonell om at du ikke bør trene beklager jeg, men de fleste får jo lavere blodtrykk og lavere puls av å trene. Kanskje du kan snakke med legen så dere kan finne ut hvor hardt du kan kjøre deg. Det skal ikke så mye til, og mindre jo dårligere form man er i.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hvis problemet er innsovningen, men du knapt sover én time noen netter, kan du nevne hvilke klokkeslett du sover? 

Jeg har selv problemer med innsovning, men det er som regel fordi jeg sover lenge om morgenen, eller bare ligger i senga halvvåken og ikke får sollys som signaliserer at dagen har startet... :)
Stå opp tidlig og få sollys på deg, evt dagslyslampe.

Lenke til kommentar

Hvis problemet er innsovningen, men du knapt sover én time noen netter, kan du nevne hvilke klokkeslett du sover? 

 

Jeg har selv problemer med innsovning, men det er som regel fordi jeg sover lenge om morgenen, eller bare ligger i senga halvvåken og ikke får sollys som signaliserer at dagen har startet... :)

Stå opp tidlig og få sollys på deg, evt dagslyslampe.

Jeg legger meg ca. 2230 og ligger og leser litt så blir det å ligge å vente på innsovning. Tror ikke jeg sovner før i 3-4 tida. Opp igjen 073

0. Det hender jeg får fem timers søvn. Men er det nok? Det er altså innsovning som er problemet. Når jeg tar Stilnoct våkner jeg veldig tidlig. Bedre med Zopiclone. Der er jeg nok avhengig, desverre. Slitt med det i fryktelig mange år. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...