Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Får ikke lukket tredør - mistenker gummen/isoleringen i døren


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Dette innlegget skriver jeg på vegne av en venn som nettopp har flyttet inn i nytt hus. Alle dører inne, dvs. til bad, toalett og soverom er av tre, men hun sliter med å lukke dem. Jeg har også vært og tittet, men vet ikke hva det kommer av.

 

Altså, når du lukker en normal dør så trenger du jo ikke å ta i mye, men med hennes dører må man det. Det er veldig dumt, fordi da må man dra skikkelig i håndtakene for å lukke dørene innover, og det vil jo etter hvert slite så mye på håndtakene at de vil løsne.

 

Vi kan som sagt ikke forstå hva dette skyldes, men tror muligens det kan være den hvite gummen eller isoleringen i dørkarmen som står litt utover. Høres dette riktig ut?

 

Håper dere forstod beskrivelsen over, og kan hjelpe til litt her.

 

Vi takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innerdører skal ikke ha hverken gummi eller isolasjon. Enten er dørkarmen montert skjevt slik at dørbladet kniper mot øvre dørkarm, eller så er dørkarmene på sidene kilet for taight slik at dørbladet kniper mot dørkarm på låssiden.

 

Sist jeg kjøpte dørkarm til innerdør, altså, for noen få måneder siden, så var det gummilist på innsiden av karmen som gjorde de litt tunge å dytte igjen, spesiellt om de ikke er skjært til så de passer skikkelig.

 

Det er bare å rive av disse listene, de er enkle å sette på igjen om man vil ha det :)

Karmar_NotSpar_Norge_dempel.jpg

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Takk, aklla, det var nytt for meg. Jeg har ikke sett dette før, men nå er det vel 3-4 år siden jeg byttet den siste døren i huset.

 

Døren skal vel uansett ikke gå tregt før den treffer listen, og det bør være mulig å justere låsbeslaget i karmen slik at tungen lukker døren uten at man må ta i for mye. Alternativet er vel, som aklla sier, å fjerne listen, og heller sette på noen filtputer dersom man vil at dørene skal lukkes mykt.

Lenke til kommentar

Døra treffer karmen tidlig, oppe og nede på den siden døra er festet til karmen.

Men veldig tregt skal det ikke gå nei, men merker stor forskjell på dører med og uten list. Det er f.eks så mye motstand at man må lukke døra skikkelig ikke bare "smelle" den igjen.

 

Det kan så klart være justeringer, men det er rart om alle dørene er like.

Lenke til kommentar

Tetningslist på innerdørkarmer: Karmer selges både med og uten. De med list er litt dyrere, og anbefales i kombinasjon med massive dører (i stedet for lette dører fylt med papp i bikakestruktur) der man ønsker ekstra lyddemping mellom to rom. Kjekt mellom f.eks. soverom og TV-stue der noen legger seg før andre, men det forutsetter at man ikke har et ventilasjonsanlegg som forutsetter at luft skal strømme under dørene. Der luft strømmer fritt, går også lydene fritt.

Lenke til kommentar

.... men det forutsetter at man ikke har et ventilasjonsanlegg som forutsetter at luft skal strømme under dørene. 

Gjelder ikke dette alle hus nyere enn slutten av 1970-tallet en gang? Enten man har balansert ventilasjon med varmegjenvinning eller bare aktiv utlufting (type gammel Villavent elns). Også eldre hus, med innluft fra ventiler i yttervegg og passiv utlufting over tak fra våtrom, er avhengig av en viss grad av ventilasjon mellom tørre og våte rom for at man skal få utskifting av luft.

Lenke til kommentar

Det kan stemme at eldre hus med luftepipe i bad, vaskerom og/eller kjøkken har flate terskler og sirkulasjon under døra til rom med luftepipe, men der jeg bor og har bodd er dett stort sett anslagsterskler og relativt tette dører/karmer til andre rom. For hus med balansert ventilasjon kan man løse sirkulasjonen med både tilluft og utluft-ventiler i alle rom eller kanaler/ventiler med lydfelle mellom rommene, dersom man ønsker tette dører/karmer, så vidt jeg har forstått. Så det er et marked for dørkarmer med tetningslist. De smeller også mindre når de lukkes. Men det blir jo litt dumt hvis det fører til at det blir vanskelig å lukke dørene.

 

Men det trådstarter bør sjekke er om dørene er rette, eller har slått seg og om karmen er i vater oppe og nede og i lodd på sidene. Treffer de karmen hele veien rundt døra samtidig? Er hengslene slarkete eller noenlunde faste, er de skeive? Bør de justeres på høyde, tar døra nedi terskelen eller oppi karmen oppe før døra lukkes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...