Gå til innhold

Mastercard faktura?


Carlgutt

Anbefalte innlegg

Okay, dette blir litt krunglete, men la gå. 

 

Jeg har da gått til anskaffelse av mitt første Mastercard og stusser litt over det med fakturering.  Jeg hadde forfallsdato til å betale tilbake kreditten for juli/august forbruket mitt til 20.08. Jeg overførte da beløpet 19.08, og gjorde det som overføring. Det sto i banken at man må ta det som overføring hvis man vil betalte tilbake før forfall.

 

En uke etterpå brukte jeg store deler av kreditten min på husleie ettersom jeg fortsatt ventet på lønning. Men for noen dager siden oppdaget jeg at jeg hadde fått faktura for 20.08. Jeg fikk litt panikk og betalte på torsdag 01.09 fakturaen for August forbruket mitt.

 

Beløpet jeg betalte da har ikke kommet inn på Mastercardet ennå. Er det da mest sannsynlige skjedd noe krøll (de har jo hatt en virkedag på å godkjenne transaksjonen)  siden jeg nå har overført beløpet for augustforbruket først en gang, så brukt  opp store deler av kreditten på husleia, og så betalt samme regning som faktura etter det? Eller er det bare vanlig at dette tar litt tid og pengene vil komme inn neste uke en gang? 

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid betalt mastercardet før jeg får noen faktura (og bruker dessuten efaktura), og har alltid betalt det fulle beløpet.

Men jeg har hørt rykter om at det ikke står det fulle beløpet som må betales på fakturaer til mastercard.

Dersom du ønsker å betale hele din utestående gjeld, er det lurt å dobbeltsjekke hva som står på fakturaen at du må betale, med hva nettbanken sier du skylder mastercard totalt.

Luringene får mer i renter dersom man ikke betaler ned hele beløpet, så de krever ikke inn hele beløpet på fakturaene

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Er vel blitt slik at totalsummen av det man skylder når man bruker kredittkort er påført fakturaen, ikke bare minimumsbeløpet.

 

Varekjøp er i utgangspunktet rentefritt helt til regningen på kredittkortet kommer. Men pass på, bruker man kredittkortet til kontantuttak, overføring til annen konto eller til å betale regninger begynner rentene å løpe med en gang.

 

Edit: man får da faktura i god tid før forfall, og det enkleste er bare å vente til denne kommer, og så betale. Man sørger selvfølgelig for at denne kommer som efaktura, slik at man kan betale den i nettbanken. Når det gjelder betalingsdato, det er mulig å endre dato på efakturaen fra forfallsdato til dagens dato, og så bekrefte. Jeg gjør det hele tiden.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står som regel det du skylder på fakturaen, men det er minstebeløpet som står der det skal betales, så det må du forandre selv

 

Vel, nå har Finanstilsynet laget nye retningslinjer for akkurat dette. Så det betyr at om det du sier er tilfelle, så er det regelbrudd fra kreditors side.

 

Forøvrig, det tar som regel litt lengre tid før transaksjoner blir oppdatert på kredittkort enn kort tilknyttet konto. Selv venter jeg til jeg får fakturaen og betaler den i sin helhet, så blir det riktig, med minst krøll. Men nå er ikke jeg så dum at jeg bruker kortet på en slik måte at det utløser renteplikt umiddelbart. Varekjøp er helt rentefritt når man betaler fakturaen i sin helhet.

Lenke til kommentar

 

Står som regel det du skylder på fakturaen, men det er minstebeløpet som står der det skal betales, så det må du forandre selv

 

Vel, nå har Finanstilsynet laget nye retningslinjer for akkurat dette. Så det betyr at om det du sier er tilfelle, så er det regelbrudd fra kreditors side.

 

Forøvrig, det tar som regel litt lengre tid før transaksjoner blir oppdatert på kredittkort enn kort tilknyttet konto. Selv venter jeg til jeg får fakturaen og betaler den i sin helhet, så blir det riktig, med minst krøll. Men nå er ikke jeg så dum at jeg bruker kortet på en slik måte at det utløser renteplikt umiddelbart. Varekjøp er helt rentefritt når man betaler fakturaen i sin helhet.

 

 

Er den endringen tredd i kraft no? Eg fekk faktura frå Norwegian i går der det ikkje sto heile beløpet. Eg har alltid endra det til beløpet på all uteståande kreditt, men den endringen er veldig grei sidan ein slepp åpne nettbank og eFaktura for å finne beløpet.

 

Frå eposten eg fekk:

 

 

Beløpet er minimum å betale til forfall. For å se hele utestående må eFaktura åpnes i nettbanken. Dersom fakturert saldo er høyere enn minimumsbeløpet, må du selv endre det ferdigutfylte beløpet i nettbanken for å unngå renter.

Lenke til kommentar

Ser veldig ut til at de reglene jeg nå linket til (med URL til selve rundskrivet) er gjeldende pr i dag. Så da kan det tyde på at BankNorwegian ikke etterkommer de nye reglene hvis du ikke ser totalbeløpet på fakturaen du har mottatt. For det skal du nemlig få opplysning om slik at du lett kan betale utestående beløp i sin helhet og dermed unngå renter.

Lenke til kommentar

Det står total uteståande kreditt, men eg må sjølv endre summen som står på eFakturaen.

 

I skrivet frå Finanstilsynet står det:

 

På alle fakturasystem skal beløpsfeltet på fakturaen vise samla uteståande kreditt.

Kunden skal gjevast informasjon på fakturaen om at beløpet kan endrast til eit lågare
beløp og kva for beløp som minimum må betalast.

 

Med "beløpsfeltet", er det ikkje meint feltet nedst på fakturaen? I ein eFaktura får du opp eit beløp som skal trekkast, så kan du endre det sjølv. Summen som står på eFakturaen er minstebeløpet eg må betale. Sånn eg tolkar det dei skriv, så skal beløpet som står på ein faktura vere den totale kreditten du har brukt, så kan du sjølv velje om du vil betale mindre.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...