Gå til innhold

Hvordan kan dårlig norsk påvirke fremtiden min?


Bruker-308643

Anbefalte innlegg

Hei, så, som dere forstår er jeg ganske dårlig i Norsk. Jeg er opprinnelig ikke norsk, men jeg har budd i Norge ca.8 år. Så jeg snakker "flytende" norsk, men med sikkert et eller annet aksent. Det som bekymrer meg er hvordan kan dette påvirke fremtiden min.  Jeg har ok+ karakterer på skolen, men i norsk hovedmål og sidemål har jeg bare 3. Dette selvsagt påvirker snittet mitt på skolen(btw jeg går i vgs2). Men vil min dårlige grammatikk påvirke mine jobbmuligheter eller f.eks når jeg skal skrive større oppgaver (bachelorgrad eller master etc.)? 

 

P.S jeg var litt usikker hvor jeg skulle poste denne tråden. Men jeg håper dette er rett sted. 

Endret av Vettikke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten tvil så vil dårlige norskferdigheter gjøre det vanskelig for deg, enten det gjelder en vanlig jobb eller mer avanserte. Gjennom skolegang/studietider også - da du som regel får minuspoeng med dårlig norsk.

 

Dette betyr ikke at alt er over, det er fortsatt mye å gjøre med dette. Og med rett vilje så får en til det man vil!

 

"Jeg kan og jeg vil" er et greit ordtak her.

 

Spør venner om råd og hjelp, hva områder de ser at du svikter i.

Lenke til kommentar

Men vil min dårlige grammatikk påvirke mine jobbmuligheter eller f.eks når jeg skal skrive større oppgaver (bachelorgrad eller master etc.)? 

 

Hvor god er du i engelsk? Etter min erfaring blir man som regel oppfordret til å skrive på engelsk på større oppgaver på universitetet. Jeg skrev f.eks. masteroppgaven min på engelsk, og det gjorde de fleste andre på kullet mitt også. Har som regel også hatt muligheten for å skrive på engelsk på alt jeg har hatt av oppgaver osv på NTNU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du er like god i norsk som det du har skrevet tilsier så er det ikke noe problem.

 

Det går en grense fra å alltid bli forstått selv med "merkelig uttale" og rett og slett snakke så dårlig at folk vil si "hæ hva sa du" hele tiden. Jeg har aldri hatt mer trøbbel med utlendinger med aksent enn nordmenn med aksent/ dialekt. Blir du forstått ca 100% av tiden så er det ingen fornuftig arbeidsgiver som vil bry seg nevneverdig.

 

Det du bør gjøre hvis du er usikker er å få litt ekstraopplæring. Det er sikkert en del som kan hjelpe deg her og hvis du har en grei lærer så bør du få hjelp av han/ henne også.

 

Ærlighet er det viktigste og en lærer kan rette deg "hardere" i forhold til norsken hvis du spør så du vet hva du må rette på. Øvelse gjør mester.

 

Edit; Jeg fikk alltid crappy karakter i Norsk pga diverse setningsanalyse, stilskriving, etc, men rettskriving har aldri vært noe problem. Jeg vil anta at det er det som vil ha noe å si når du kommer høyere opp i skolesystemet.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Det er nok ikke et stort problem. 3 er en helt vanlig karakter i norsk og det er nok mange på trinnet ditt som har norsk som morsmål og likevel får dårligere karakter.

 

Aksenten din blir du kanskje aldri helt kvitt, men du kan og vil sikkert bli flinkere til å skrive i løpet av utdannelsen din. Vær bevisst på rettskrivingen og ordstillingen du bruker. Og les mye, både pensumbøkene i skolen, annen sakprosa, skjønnlitteratur og nyheter. Og gå alltid grundig gjennom feilene du har gjort og kommentarene du får når du får tilbake norskoppgaver på skolen.

 

Dette er kanskje en oppløftende artikkel: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skole-og-utdanning/franske-adelie-23-laerte-norsk-i-ostebutikk-tok-tre-mastergrader/a/23709813/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...