Gå til innhold

Tyrkia og YPG


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs hva slags valg USA reelt sett hadde. Men selv USA forstår nok nå at Tyrkia er på vei ut av alliansen.

 

Personlig synes jeg det er helt avskyelig. Og at kurderne bør få sin egen stat i Rojava også. Så får tyrkerne ta seg en bolle.

Hvis du med "alliansen" mener NATO, så tror jeg du tar feil. Tyrkia er skuffet over USA som ikke utleverer Gulen og derfor må vi vente litt mens diplomatiet slår seg på brystene i plenum, og så ordnes det opp der virkelighet råder.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Tyrkerne bruker IS som unnskyldning for å komme seg inn i Syria for å prøve å ta kurderne. Jeg som kurder synes det er trist å se på det som skjer nå. Nå skal tyrkerne gå etter de (YPG) som har kjempet hardest mot IS. Og USA som liksom er alliert med YPG gir dem fingern nå. Men vi kurdere er vandt til å bli dolket i ryggen av USA.

Håper bare ikke dette utvikler seg noe mer. Håper verden våkner opp og hindrer Tyrkia i å lage mer kaos og faenskap for kurderne. Det er nok nå...de har prøvd å utslette kurdere i over 100 år nå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tyrkerne bruker IS som unnskyldning for å komme seg inn i Syria for å prøve å ta kurderne. Jeg som kurder synes det er trist å se på det som skjer nå. Nå skal tyrkerne gå etter de (YPG) som har kjempet hardest mot IS. Og USA som liksom er alliert med YPG gir dem fingern nå. Men vi kurdere er vandt til å bli dolket i ryggen av USA.

 

Håper bare ikke dette utvikler seg noe mer. Håper verden våkner opp og hindrer Tyrkia i å lage mer kaos og faenskap for kurderne. Det er nok nå...de har prøvd å utslette kurdere i over 100 år nå. 

Tyrkia har og vil alltid kjempe mot terroristene pkk.

Ville Tyrkia utslette kurdere generelt, så hadde vel kanskje du ikke levd?

Prøvd å utslette pkk håper jeg du mente nå ;)

Endret av Ram's
Lenke til kommentar

 

Tyrkerne bruker IS som unnskyldning for å komme seg inn i Syria for å prøve å ta kurderne. Jeg som kurder synes det er trist å se på det som skjer nå. Nå skal tyrkerne gå etter de (YPG) som har kjempet hardest mot IS.

Tyrkia har og vil alltid kjempe mot terroristene pkk.

Ville Tyrkia utslette kurdere generelt, så hadde vel kanskje du ikke levd?

Prøvd å utslette pkk håper jeg du mente nå ;)

Tyrkia er nok urolig for, at kurderene skal samle seg og gjøre  krav på gamle Kurdistan. Og kaller all motstand for terrorisme. Så det er ikke bare PKK, de bekjemer. Tragisk!

 

25 - 30 mil. kurdere kunne jo lage virkelig trøbbel, hvis de samlet seg. Siste store deling av Kurdistan skjedde vel i 1514, mellom Persia (Iran) og Det Osamske rike.  Men kurderene er i århunderer domminert av sterkere nabostater. Etter 1. Verdenskrig, var det meningen at de skulle få tilbake en egen stat, men dette ble torpedert politisk.

 

Personlig så håper jeg på at kurderene skal få en egen stat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Personlig så håper jeg på at kurderene skal få en egen stat.

 

 

paradokset blir vel kanskje at de som driver å lover bort land (slik som USA gjør overfor kurdere, av geo-politiske grunner) garantert aldri selv ville akseptert en fradeling i sitt eget land til grupper som evt. krever løsrivelse. (f.eks. Texas, i USA sitt tilfelle)

 

Hva med baskerne i Spania, eller Sikhene i Punjab som krever å opprette Khalistan.

 

Hvornår skal man sette ned foten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

paradokset blir vel kanskje at de som driver å lover bort land (slik som USA gjør overfor kurdere, av geo-politiske grunner) garantert aldri selv ville akseptert en fradeling i sitt eget land til grupper som evt. krever løsrivelse. (f.eks. Texas, i USA sitt tilfelle)

 

Hva med baskerne i Spania,

Tja.... nå er da Kurdistan stjålet og overført til nabostatene, av stormaktene da. Så at de fikk tilbake noe av landet sitt, er vel ikke urimelig. Er likevel delvis, enig med deg.

 

Men da noen folkegrupper ikke liker å underkaste seg, kan det likevel være fornufting, med en annen løsning enn makt. Enten en selvstendig stat, eller utvidet sevstyre. I stedet for uroligheter og krigshandlinger (ofte kalt terrorisme, av okkupanten), i desenjer, eller hundrevis av år. 

 

Har stor sympati for både Kurdere og Baskere.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Det er lett å ha sympati med kurdernes sak, med tanke på diverse historiske overgrep mot dem.

 

Samtidig blir man "mistenksom" når redningsmannen f.eks. heter George Bush (her sammen med kurderlederen Barzani fra Irak

 

Lv9ALUq.jpg

 

 

Hva om Vladimir Putin plutselig lovte Sikhene et eget Khalistan (pga. av lidelsene under indisk styre, bl.a. 1984 genocide) og forsynte dem med avanserte våpen?

 

Vil det ikke "alltid" ligge noen motiver bak hvorfor man støtter enkelte, mens man ikke bryr seg om andre osv. :hmm:

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Dette er ikke sammenlignbart.

 

 

Det vel ganske sammenlignbart? Det er prinsipielle (og historiske) likheter mellom kurdernes ønskemål vs. nasjonalistiske Sikhers ønske om egen autonom stat. (og andre separatist-bevegelser rundtomkring for densakskyld)

 

Årsaken til at USA hjalp akkurat kurderne i nord-Irak, var fordi de som dem som nyttige til "eget bruk", og kurderne i deltok derfor aktivt i kampene når USA invaderte Irak 2003. Som takk, fikk de selvstyre og nedfelt det i Iraks grunnlov av 2006, som USA var arkitekt bak.

 

Jeg brukte bare Vladimir Putin som eksempel, hvis f.eks. Russland hadde hatt samme type agenda som Georg Bush & co.

 

Dvs. en (høyst) hypotetisk scenario der Russland f.eks. ville forta regime-change i India, så er det en strategisk fordel å ha støttespillere dvs. et bein innenfor på forhånd, i det landet du skal gå inn i.

 

Men skulle Putin finne på noe slikt og nøre opp under separatister og "Khalistan", blir han selvsagt øyeblikkelig demonisert av etablissementet i vest. (i motsetning til hva som ville vært tonen hvis USA/allierte gjorde noe sånt.)

Lenke til kommentar

 

 

 

Det vel ganske sammenlignbart? Det er prinsipielle (og historiske) likheter mellom kurdernes ønskemål vs. nasjonalistiske Sikhers ønske om egen autonom stat.

 

Jeg gidder ikke å involvere meg i politiske spekulasjoner, som du driver med her. Sikhene du nevner, har ikke hatt en engen stat, det har Kurderene. Så, det er ikke sammenlignbart.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Burde alle etniske grupper i verden få egen stat?

 

Jeg er ikke rasist. Jeg mener Kurdere burde få prate Kurdisk når og hvor de vil og Kurdere skal få lov til å være Kurdere.

 

Men hva med Samer i Norge? Indianere i USA? Det er mange etniske grupper i verden som ikke har egen stat, selv om de hadde stat i historien, selv om de blir veldig undertrykt, og selv om de er mer enn Kurdere i antall. Det er bare strategiske og politiske årsaker til at noen politikere støtter egen stat for Kurdere, og absolutt IKKE fordi de liker Kurdere eller IKKE fordi de mener at alle etniske grupper burde få egen stat.

Det handler ikke om å like eller hate Kurdere. Det er noe mer politisk. De som støtter YPG og mener de elsker Kurdere hater den Kurdiske lederen Barzani bare fordi Barzani er mot YPG. Og Barzani er mot YPG fordi som alle vet, YPG er terrorister som vil etablere et diktatur i Midt-Østen. Det er nok av diktaturer, og vi vil ikke ha mer diktatur i Midt-Østen. En diktatur i Midt-Østen med en dukke-leder som gjør alt hva USA og Russland vil.

 

Stormakter som USA og Russland støtter "la oss være samlet" for seg selv, men de støtter splittelse for andre land, bare fordi de skal være mer mektige enn andre land. 

Lenke til kommentar

Hvis du med "alliansen" mener NATO, så tror jeg du tar feil. Tyrkia er skuffet over USA som ikke utleverer Gulen og derfor må vi vente litt mens diplomatiet slår seg på brystene i plenum, og så ordnes det opp der virkelighet råder.

 

Ikke bare kommer ikke Tyrkia til å bli medlem av EU - de kommer også til å sparkes ut av NATO og det gode selskap om Erdogan fortsetter på diktator og etnisk rensings-linjen sin.

Lenke til kommentar

Ikke bare kommer ikke Tyrkia til å bli medlem av EU

 

 

 

For egen del skjønner jeg ikke hvorfor Tyrkia streber etter EU-medlemskap. Får håpe de kommer på bedre tanker etterhvert og ser verdien av selvråderett. Disse usle EU-politikerne inkl. Norge som knapt greide å skjule skuffelsen over at kupp-forsøket misslykkes, for var neimen ikke mye entusiasme og tommel-opp i dagene etter. De viste jammen sitt sanne jeg, alle som en. PFØØY

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...