Gå til innhold

Laptop til hjemmebruk, maks 6k.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Trenger hjelp til å finne en ny laptop. Maskinen skal i utgangspunktet brukes hjemme, så batteritid og vekt har lite å si. Ønsker noe som ikke blir gammelt og utdatert etter kort tid (så godt det lar seg gjøre innenfor vårt budsjett), da jeg har opplevd at andre PC-er jeg har brukt fort har blitt trege og hengt seg opp.

 

Den vil i hovedsak bli brukt til surfing og dokumentskriving, mulig noe bilderedigering. Dersom det skal spilles på den vil det i så fall være sims eller flight simulator.

 

Vi har ekstern harddisk, så lagringsplass er ikke superviktig.

 

Budsjettet vårt er på 6000kr.

 

Her er to av pc-ene vi har sett på:

 

http://www.siba.no/data-nettbrett/laptop-barbar-pc/laptop-14-til-16-tommers-skjerm/lenovo-300-15isk-126949

 

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ACNXGE6ED019/acer-aspire-e5-575-15-6-barbar-pc-sort

 

Kom gjerne med kommentarer til disse, så vel som egne anbefalinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

siba gir mest for pengene, men Intel Core i5-6200U er bedre cpu.

http://www.cpu-world.com/Compare/931/Intel_Core_i5_Mobile_i5-6198DU_vs_Intel_Core_i5_Mobile_i5-6200U.html

 

Begge har SSD disk, men du må nok regne med å kjøpe billig maskin.

Vil antivirus f.eks norton fort føre til maskinen går tregere.

 

Bør helst være bedre en sandforce SSD.

Så vurder samsung 850 pro men prisen blir jo litt høyere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Windows 10 64-bit krever 20 GB lagring, Sims 4 (uten add-ons) krever 10 GB lagring, MS Flight Sim X - på tross av at det er et 10 år gammel spill - krever 30 GB lagring. Bare med disse minimumskravene er vi oppe i 60 GB brukt diskplass allerede. Vel mulig dere klarer dere med 128 GB SSD (som formatert vil utgjøre 119 GB tilgjengelig plass), men belag dere på å måtte bruke ekstern disk til lagring av alt som ikke er strengt nødvendig å ha på intern disk - eller bytt disken til noe større. Rent bortsett fra dette er Lenovoen fra Siba en bedre maskin spesifikasjonsmessig, ettersom den har i5-prosessor og 8 GB RAM kontra i3 og 6 GB RAM på Aceren fra Elkjøp. Begge har svake grafikkløsninger, men spillene som nevnes i førstepost er svært lettdrevne spill, så jeg regner ikke med at dette utgjør nevneverdig forskjell.

 

De eneste reelle alternativene jeg finner til disse to er Acer Aspire E5-573-57S8 og Lenovo IdeaPad 500.

 

Sammenlignet med Lenovoen fra SIBA har begge disse mindre RAM (6 GB) men større SSD (256 GB/effektivt 238 GB). Aceren har også eldre prosessorgenerasjon (som ikke nødvendigvis trenger å utgjøre noen merkbar forskjell) og svakere grafikk, som trolig bevegere seg i absolutt nedre del av hva du ønsker å bruke til noen som helst type spill, og koster også 500 kr ekstra. Lenovoen fra Dustin koster i praksis 1000 kr ekstra ift. Lenovoen fra SIBA, for dobbel lagringskapasitet og 2 GB mindre RAM.

 

Ut ifra spesifikasjonene (som ikke nødvendigvis er alt som teller) holder jeg en knapp på Lenovoen i førstepost, men ha i bakhodet at intern lagringsplass kan bli knapp. Husk også backup av viktige dokumenter, og at backup ikke er backup før den ligger lagret minst to forskjellige plasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ønsker noe som ikke blir gammelt og utdatert etter kort tid (så godt det lar seg gjøre innenfor vårt budsjett), da jeg har opplevd at andre PC-er jeg har brukt fort har blitt trege og hengt seg opp.

Hvis en laptop blir tregere eller henger seg opp så er det enten et software-problem (som løses ved å reinstallere Windows) eller støv i vifta. Begge deler er greiere å fikse enn å kjøpe ny PC. I svært spesielle tilfeller må man legge på ny kjølepasta - fortsatt enklere enn å kjøpe ny.

 

Det hadde vært interessant å vite hva du har fra før, som du synes er for tregt, når det gjelder å anbefale en ny og "bedre".

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar!

Ser at det kan bli lite lagringsplass om vi skal ha de spillene. Jeg får høre hvor viktig den flysimulatoren er for ham. :p

 

Synes denne så interessant ut, selv om den også bare har 128gb: https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/15-16-tommer/asus-vivobook-max-x541ua-dm015t/234045.10997/?gclid=CjwKEAjwrvq9BRD5gLyrufTqg0YSJACcuF81xpY2jOcG9Ab3clMx-FcK5VdiCBeW1T-yg08PyUZ1RhoC4L3w_wcB

Hva tenker dere?

 

For øyeblikket har vi kun stasjonær pc koblet til tv-en. Denne funker greit, men ikke så god å jobbe på. Husker ikke hva slags bærbare jeg har hatt tidligere annet enn at det var Acer og Dell, men det sier jo ikke så mye.

Lenke til kommentar

Vel, foruten lite lagringsplass er den muligens det sterkeste alternativet til nå.

 

Merk forøvrig at lite lagringsplass ikke nødvendigvis er nødt å være en dealbreaker. Harddisk/SSD og RAM er de to komponentene som det vanligvis er relativt enkelt å skifte selv i en laptop. Nå er ikke dette like lett for alle modeller, og jeg finner ingenting i manualen til ASUS VivoBook Max X541UA om hvordan man åpner bunndekselet. Forutsatt at dette enkelt lar seg gjøre kan dere prøve med 128 GB SSD som maskinen leveres med, og heller vurdere å skifte den til noe større ved behov. 240-256 GB SSD koster typisk ca 6-700 kr og oppover per i dag. Men jo tynnere og lettere en laptop er, jo større er sannsynligheten for at den er noe skikkelig herk å åpne.

 

Det kan være en god ide å kontakte butikken om dette, fortrinnsvis skriftlig. Om de forteller at det er forholdsvis enkelt å skifte SSD selv (i.e. at du kan snu maskinen på hodet, løsne noen få skruer og løfte bunndekselet rett av) følger det av kjøpsavtalen at slik skal det være. Om det da viser seg å ikke være så enkelt vil du ha grunnlag for å reklamere, og selger vil de være ansvarlig for å montere disken for deg (eventuelt bytte til en tilsvarende modell med større SSD eller bedre mulighet for å skifte dette selv). En eposthenvendelse ala "Hei, jeg vurderer å kjøpe XX hos dere, men er litt bekymret for at lagringsplassen ikke strekker til og vil gjerne ha muligheten til å bytte til en større SSD senere hvis behovet melder seg. Lar det seg gjøre på denne modellen for en ikke over gjennomsnittlig teknisk anlagt person?" bør gjøre susen.

 

Under har du forøvrig en knappe to minutters video fra 2009 som viser hvordan du skifter disk. Dette varierer litt fra modell til modell, men det er typisk enten så enkelt som vist her, eller at du må av med hele bunnplaten til maskinen, noe som stort sett er like raskt og greit. I tillegg må du klone innholdet på den gamle disken over på den nye, men det har du gode gratisprogrammer til å gjøre for deg, samt et visst diskusjonsforum til å yte support, om det en dag blir aktuelt.

 

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...