Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Asbest i leiligheten min?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spør kommunen, de burde ha oversikt over hvilke bygninger som har asbest, hvertfall offentlige, og hvilke som har fått det vekk. Eller så kan du få et firma til å gjøre det for deg. Fant denne;

http://www.wikihow.com/Test-for-Asbestos

 

Hvis det ble bygget om til leiligheter i nyere tid, det ble forbudt i 1985 i følge SNL, så er det ikke asbest der.

https://snl.no/asbest

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ville bli veldig overrasket om kommunen hadde oversikt over hvilke bygninger som har asbest. Dette er heller ikke noe jeg ville bekymret meg over, asbest er ufarlig så lenge den får være i fred. Det er støvet som frigjøres når asbesten (duk eller plater/rør) skades eller demonteres som er farlig i større omfang. Sjekk godt dersom du demonterer gamle ventilasjonskanaler eller demonterer en gammel peis, her fant jeg asbest i mitt hus.

Lenke til kommentar

Tror du ikke kommunen har oversikt over hva gamle bygninger har som isolasjon, offentlige vel og merke? Uansett så er det ikke så vanskelig å få det sjekket, sikkert ikke særlig kostbart heller hvis et firma gjør det. Vet at boligbyggerlaget her i byen har oversikt hvertfall, de har også byttet ut asbesten sin de siste årene.

 

Så er det som du sier at støvet er farlig og får man det ikke til å støve så går det bra :)

Lenke til kommentar

Tviler også på at kommunen sitter på detaljert oversikt over nøyaktig kva byggematerialer som blei brukt under bygginga.

Å notere seg at det blei bruk asbest under bygginga i 1940 er nok omtrent like utenkelig som det er å notere seg kva type papp som er i gipsplatene som ein bruker når ein bygger i dag.

Det var heilt sikkert ingen som tenkte tanken ein gong på at dette kunne være relevant informasjon i 1940, og dersom det faktisk foreligger eit 76+ år gamalt dokument som inneheld slike detaljar så er nok det pakka ned og sendt på eksternt lager for mange mange år sidan.

 

Kva er forresten grunnen til at du mistenker at det er asbest i boligen din? Er det kun fordi bygget er gamalt, eller har du starta eller har planar om å gå i gong med rivingsarbeid som kanskje kan eksponere asbest?

Lenke til kommentar

Tviler også på at kommunen sitter på detaljert oversikt over nøyaktig kva byggematerialer som blei brukt under bygginga.

Å notere seg at det blei bruk asbest under bygginga i 1940 er nok omtrent like utenkelig som det er å notere seg kva type papp som er i gipsplatene som ein bruker når ein bygger i dag.

Det var heilt sikkert ingen som tenkte tanken ein gong på at dette kunne være relevant informasjon i 1940, og dersom det faktisk foreligger eit 76+ år gamalt dokument som inneheld slike detaljar så er nok det pakka ned og sendt på eksternt lager for mange mange år sidan.

 

Kva er forresten grunnen til at du mistenker at det er asbest i boligen din? Er det kun fordi bygget er gamalt, eller har du starta eller har planar om å gå i gong med rivingsarbeid som kanskje kan eksponere asbest?

 

Jeg ville bare dobbletsjekke her og være på den sikre siden, bygget er fra 1940, men ble oppusset nylig.

 

Jeg har ikke planer om oppussing så da burde det vel gå greit, men jeg tror det er felles ventilasjon og hvis noen andre leiligheter får asbeststøv så kan det kanskje komme til meg.

Lenke til kommentar

Øhh, det trenger ikke være dokumenter fra krigen. De går gjennom bygninger og har inspeksjoner som avdekker ting som asbest. Uansett så koster det ikke mer enn en liten tur til byggekontoret til kommunen :)

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78164/

"Opplysninger om asbestbruk kan finnes i bygge- og materialbeskrivelser"

 

http://www.osteroy.kommune.no/informasjon-om-asbestfunn-paa-valestrand-skule.5882944-299036.html

"I samband med oppgradering av SFO-base på Valestrand skule er det gjort funn av asbest."

 

Det var feil av meg å skrive "burde" i første innlegget, jeg skulle ha skrevet "kan" :)

Lenke til kommentar

 

Tviler også på at kommunen sitter på detaljert oversikt over nøyaktig kva byggematerialer som blei brukt under bygginga.

Å notere seg at det blei bruk asbest under bygginga i 1940 er nok omtrent like utenkelig som det er å notere seg kva type papp som er i gipsplatene som ein bruker når ein bygger i dag.

Det var heilt sikkert ingen som tenkte tanken ein gong på at dette kunne være relevant informasjon i 1940, og dersom det faktisk foreligger eit 76+ år gamalt dokument som inneheld slike detaljar så er nok det pakka ned og sendt på eksternt lager for mange mange år sidan.

 

Kva er forresten grunnen til at du mistenker at det er asbest i boligen din? Er det kun fordi bygget er gamalt, eller har du starta eller har planar om å gå i gong med rivingsarbeid som kanskje kan eksponere asbest?

 

Jeg ville bare dobbletsjekke her og være på den sikre siden, bygget er fra 1940, men ble oppusset nylig.

 

Jeg har ikke planer om oppussing så da burde det vel gå greit, men jeg tror det er felles ventilasjon og hvis noen andre leiligheter får asbeststøv så kan det kanskje komme til meg.

 

 

De fleste eldre bygninger inneholder asbest, men som nevnt er det helt ufarlig så lenge den får stå i fred. Asbest er heller ikke så farlig som folk skal ha det til, de som er utsatt er som regel de som jobber med det på jevnlig basis, f.eks. de som sanerer bygninger, og ikke bruker verneutstyr. WHO klassifiserer asbeststøv i samme farlighetsgrad som dieseleksos, og det puster du nok i deg jevnlig uten å tenke så mye på det.

 

Jeg vil anbefale deg å ikke tenke mer over det. Er mange ting du blir utsatt for daglig som er langt farligere enn eventuell asbest i veggene dine :)

Lenke til kommentar

Ein av dei tinga som er skummelt med asbest er at eit enslig asbest-fiber kan være nok til å gi kreft dersom fiberet har ei slik størrelse at det blir innkapsla på feil måte i lunga.

Men sannsynlegheita for at eit enslig fiber forårsaker kreft er svært liten, og faren for kreft aukar jo fleire eksponeringar du har.

 

Så du skal ha svært uflaks om du blir alvorleg sjuk av ei eksponering, men fordi asbesten kan være farlig sjølv etter liten eksponering, så skal ein være forsiktig rundt asbest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...