Gå til innhold

TEST: Asus ROG G752VS med Nvidia GTX 1070M


Anbefalte innlegg

Men kan 1060 for laptop brukes uten vifter?

Kun kjøletape?

 

Så er ikke behov for særlig kjøling i utgangpunktet?

Godt mulig 1040 kan måles mot GTX 940m\960m?

nei, kjølebehovet for 1060 er omtrent likt som for 970m da de har omtrent likt effektforbruk. Du må ha en avansert kjøling med en heatpipe og vifte separat for gpu og cpu. Det er vell annonsert et par 14' med 1060 men de blir nok noen høylydte karer ;)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, vi er snart kommet til det punktet at bærbare har 144hz skjermer, og like god ytelse som stasjonære maskiner?

 

Hvis det er tilfellet, vil jo stasjonære bli ganske så faset ut hvis de bærbare får litt mer overkommelige priser.

28K er jo litt meget for en bærbar med 60hz...

 

Tja.. Kanskje? Men en stasjonær pc til 28.000,- vil forsatt ligge ganske langt foran denne bærbaren.

Lenke til kommentar

 

 

 

trodde di hadde droppet M'en i laptop GPUene i 10-serien :o

De har det. Skjønner ikke hvorfor HW legger til "M" på slutten. Det er bare 1070, me noen små forandringer. Heter ikke 1070M.
Det står i artikkelen.

 

Edit: "NB: Selv om Nvidia har valgt å navngi de nye brikkene på formen «GTX 1070 for bærbare», har vi valgt å holde fast på det innarbeidede navnet «GTX 1070M», hvor altså M-en står for mobile, eller bærbar. "

Å gjenta forklaringen på hvorfor dere velger å kalle produktet noe annet enn produsenten, får tek til å fremstå, ikke bare som at dere vet at det er feil, men også uten evne til å innrømme det.

Hei

 

Jeg jobber ikke for tek, om det var det du trodde ;)

Jeg har postet langt mere kritiske poster imot tek/tu/vg/digi eller hva faen de består av enn du gjør nå - noen ganger med rette og noen ganger feil (nei, forresten kan ikke tenke meg at jeg har tatt feil noen gang.... )

 

Akkurat her, however, så syns jeg det er helt greit at tek gjør det slik - det er jo ikke slik at det faktisk er et stasjonærkort man stapper inn i laptopene.

Syns det er Nvidia som er litt på bærtur, egentlig.

Men tviler på at det hjelper veldig å si det på et Nvidia-forum.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så, vi er snart kommet til det punktet at bærbare har 144hz skjermer, og like god ytelse som stasjonære maskiner?

 

Hvis det er tilfellet, vil jo stasjonære bli ganske så faset ut hvis de bærbare får litt mer overkommelige priser.

28K er jo litt meget for en bærbar med 60hz...

Dette er jo den veien utviklingen går, mindre enheter med tilnærmet(eller høyere) samme kraft og (langt)lavere energibruk. Har du fulgt med på øvrige utviklinger innen elektronikk? Om du har hatt mobiltelefon de siste ti årene så har du sikkert registrert den samme tendensen. Det er jo ikke slik at de har blitt større.. Eller svakere.

 

Stasjonære derimot vil ikke bli faset ut med det aller første, fordi markedet er slik at tullinger som meg og mange andre har stor glede av å kunne sette sammen komponenter og bytte disse ut akkurat som vi vil etter behov og utvikling og størrelse (stue pc, server, 4 stk skjermkort gaming pc osv).

 

Edit: Ikke at jeg har 3 stasjonære altså, men jeg liker godt at muligheten er slik. Se også Intel vs AMD når det gjelder CPU. Altså, min i7 920 første generasjons fra leeeeenge siden holder mere enn nok til alt av gaming med nyere skjermkort. Men den bruker vel klokket ca 10000000000000000 mere watt enn en tilsvarende skywell. (editedit: skylake heter det vel ;)

Endret av rosetta stoned
Lenke til kommentar
Hei – en liten forklaring fra min side til dem som reagerer så veldig på det som denne gang var feil med artikkelen.

 

Som blant annet «nagina» er inne på er ikke GTX 1070 for skrivebordsmaskiner og GTX 1070 for bærbare maskiner nøyaktig samme kort. (Selv om Nvidia sier så i pressemeldingene sine.) Bærbarversjonen har nemlig lavere frekvenser og flere streamprosessorer enn skrivebordskortet.

 

Jeg mente M-betegnelsen kunne være en lett gjenkjennelig måte å gjøre det klart at det er visse forskjeller, derfor beholdt jeg den i teksten og grafene. Det virket lettere enn å ta i bruk Nvidias «for notebooks» oversatt til norsk. «GTX 1070 for bærbare maskiner» er så mye lenger å skrive og lese.

 

At det skulle skape såpass sterke reaksjoner fra enkelte her at «M»-en fortsatt hang med kunne jeg ikke forestille meg på forhånd. Ettersom det selvsagt ikke er noen god grunn til å ha med M-betegnelsen om den skaper misnøye – eller enda verre og stikk i strid med mitt formål – forvirring, er den nå fjernet fra teksten. (Grafene er allerede implementert i saken, men grafene vil bli oppdatert ved neste test).

 

Om dette forsøket fra min side på å være opplysende og klarere enn Nvidia selv har bidratt til at vi har «gjort oss selv til latter» får det bare være enkelte som mener det. Tanken var bare god og om noen i fremtiden reagerer på noe vi skriver her på Tek er det alltid hyggelig å få budskapet på en ordentlig måte. Vi forsøker alltid å gjøre ting på best mulig måte for leserne våre innenfor de rammene vi har  :)

 

(Og så skal selvsagt Nvidia ha ros for å ha laget en arkitektur som gjør det mulig å tilby tilnærmet samme kraft fra bærbarutgaven av GTX 10-serien som skrivebordsutgaven tilbyr. Det er enda et steg på rett vei fra tidligere grafikkarkitekturer – men 100 prosent identiske er skrivebordskortene/bærbarbrikkene altså ikke enda.)

 

/Anders

Endret av Smedsrud
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hei – en liten forklaring fra min side til dem som reagerer så veldig på det som denne gang var feil med artikkelen.

 

Som blant annet «nagina» er inne på er ikke GTX 1070 for skrivebordsmaskiner og GTX 1070 for bærbare maskiner nøyaktig samme kort. (Selv om Nvidia sier så i pressemeldingene sine.) Bærbarversjonen har nemlig lavere frekvenser og flere streamprosessorer enn skrivebordskortet.

 

Jeg mente M-betegnelsen kunne være en lett gjenkjennelig måte å gjøre det klart at det er visse forskjeller, derfor beholdt jeg den i teksten og grafene. Det virket lettere enn å ta i bruk Nvidias «for notebooks» oversatt til norsk. «GTX 1070 for bærbare maskiner» er så mye lenger å skrive og lese.

 

At det skulle skape såpass sterke reaksjoner fra enkelte her at «M»-en fortsatt hang med kunne jeg ikke forestille meg på forhånd. Ettersom det selvsagt ikke er noen god grunn til å ha med M-betegnelsen om den skaper misnøye – eller enda verre og stikk i strid med mitt formål – forvirring, er den nå fjernet fra teksten. (Grafene er allerede implementert i saken, men grafene vil bli oppdatert ved neste test).

 

Om dette forsøket fra min side på å være opplysende og klarere enn Nvidia selv har bidratt til at vi har «gjort oss selv til latter» får det bare være enkelte som mener det. Tanken var bare god og om noen i fremtiden reagerer på noe vi skriver her på Tek er det alltid hyggelig å få budskapet på en ordentlig måte. Vi forsøker alltid å gjøre ting på best mulig måte for leserne våre innenfor de rammene vi har  :)

 

(Og så skal selvsagt Nvidia ha ros for å ha laget en arkitektur som gjør det mulig å tilby tilnærmet samme kraft fra bærbarutgaven av GTX 10-serien som skrivebordsutgaven tilbyr. Det er enda et steg på rett vei fra tidligere grafikkarkitekturer – men 100 prosent identiske er skrivebordskortene/bærbarbrikkene altså ikke enda.)

 

/Anders

 

Jau. Det bli nå innjkvann skjitur.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg har brukt dvdstasjonen siden 2008. Kom stadig borti ejectknappen når laptopen skulle flyttes. Som regel blir den bytta ut med caddy og en ekstra harddisk, men harddiskene begynner å få såpass bra kapasitet nå at det stort sett holder med en (samsung 2tb) sammed med SSD for OS og spill. 

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg har brukt dvdstasjonen siden 2008. Kom stadig borti ejectknappen når laptopen skulle flyttes. Som regel blir den bytta ut med caddy og en ekstra harddisk, men harddiskene begynner å få såpass bra kapasitet nå at det stort sett holder med en (samsung 2tb) sammed med SSD for OS og spill. 

 

Samme her, stadig borti og ikke i bruk på nesten 10 år. Men hvem har behov for 2 TB på en bærbar?

Jeg ville aldri hatt mine "data" fast på en bærbar....

Lenke til kommentar

Sinnsykt. Hadde skjermkortene i G752 bare vert utskiftbare. :(

 

Sitter selv med en G752 med GTX970M, men tror man må til å lodde for å få byttet skjermkort.

 

Lol. Må ikke lodde at all. 980 og 970 chippen sitter på et mini pci kort dekka av kjøleren. Har selva åpna min asus g751jy. Kan fint byttes ut uten mer enn 2 skruer som holder det fast til hovedkortet.

Lenke til kommentar

 

Sinnsykt. Hadde skjermkortene i G752 bare vert utskiftbare. :(

 

Sitter selv med en G752 med GTX970M, men tror man må til å lodde for å få byttet skjermkort.

 

Lol. Må ikke lodde at all. 980 og 970 chippen sitter på et mini pci kort dekka av kjøleren. Har selva åpna min asus g751jy. Kan fint byttes ut uten mer enn 2 skruer som holder det fast til hovedkortet.

Ser tyo sånn her ut om noen lurer

 

http://images.eurogamer.net/2013/articles/1/7/8/2/4/6/5/digitalfoundry-2015-nvidias-next-laptop-graphics-chip-is-gtx-980-144291380205.jpg

Lenke til kommentar

Sinnsykt. Hadde skjermkortene i G752 bare vert utskiftbare. :(

 

Sitter selv med en G752 med GTX970M, men tror man må til å lodde for å få byttet skjermkort.

Lol. Må ikke lodde at all. 980 og 970 chippen sitter på et mini pci kort dekka av kjøleren. Har selva åpna min asus g751jy. Kan fint byttes ut uten mer enn 2 skruer som holder det fast til hovedkortet.

Ser tyo sånn her ut om noen lurer

 

http://images.eurogamer.net/2013/articles/1/7/8/2/4/6/5/digitalfoundry-2015-nvidias-next-laptop-graphics-chip-is-gtx-980-144291380205.jpg

[/quote

Plagsomt at man ikke kan redigere posts.

Er lodda til pci kortet. Ikke fast i hovedkortet selv om mange påstår det.

Lenke til kommentar

 

 

Sinnsykt. Hadde skjermkortene i G752 bare vert utskiftbare. :(

 

Sitter selv med en G752 med GTX970M, men tror man må til å lodde for å få byttet skjermkort.

Lol. Må ikke lodde at all. 980 og 970 chippen sitter på et mini pci kort dekka av kjøleren. Har selva åpna min asus g751jy. Kan fint byttes ut uten mer enn 2 skruer som holder det fast til hovedkortet.

Ser tyo sånn her ut om noen lurer

 

http://images.eurogamer.net/2013/articles/1/7/8/2/4/6/5/digitalfoundry-2015-nvidias-next-laptop-graphics-chip-is-gtx-980-144291380205.jpg

[/quote

Plagsomt at man ikke kan redigere posts.

Er lodda til pci kortet. Ikke fast i hovedkortet selv om mange påstår det.

 

Så vi som har en G752 med GTX970 har mulighet til å oppgradere til 1060/70/80?

Lenke til kommentar

Sinnsykt. Hadde skjermkortene i G752 bare vert utskiftbare. :(

 

Sitter selv med en G752 med GTX970M, men tror man må til å lodde for å få byttet skjermkort.

Lol. Må ikke lodde at all. 980 og 970 chippen sitter på et mini pci kort dekka av kjøleren. Har selva åpna min asus g751jy. Kan fint byttes ut uten mer enn 2 skruer som holder det fast til hovedkortet.

Ser tyo sånn her ut om noen lurer

 

http://images.eurogamer.net/2013/articles/1/7/8/2/4/6/5/digitalfoundry-2015-nvidias-next-laptop-graphics-chip-is-gtx-980-144291380205.jpg

[/quote

Plagsomt at man ikke kan redigere posts.

Er lodda til pci kortet. Ikke fast i hovedkortet selv om mange påstår det.

 

Så vi som har en G752 med GTX970 har mulighet til å oppgradere til 1060/70/80?

 

Så lenge du får tak i ett for laptop som har samme dimensjoner som 980m eller 970m korta som sitter der fra før. så kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle la seg gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...