Gå til innhold

Snart installert i 9 av 10 smarttelefoner: Android nærmer seg verdensherredømme


Anbefalte innlegg

Det stemmer, bloggen viser noe annet.

 

Denne tråden handler om markedsandelene for salgstallene i 2. kvartal 2016. I bloggen du linker til prøver bloggeren å regne seg frem til markedsandelen til IOS og Android ut i fra hvor mange enheter som har blitt levert de siste årene og hvor mange av disse som fortsatt er i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bestemt meg for at jeg ikke skal ha Samsung igjen, uten at de gir ut noe bra for en lav penge. Det er ikke alle som har 6000 til 10000 kr å brenne av hver gang man fornyer seg. Så Iphone er også utelukket fra mitt budsjett.

 

Jeg tar det igjen på specs. ved å gjerne ligge litt bak alle andre. Men, neste gang har jeg lyst på android 7, 8 eller 9. Alt ettersom hva som måtte skje med oppgraderingsmuligheter på min eldre LG med android 5. Spørs om jeg ikke blir nødt å kjøpe meg til minst versjon 7. Kanskje versjon 6 aldri kommer til denne modellen, tross at det ryktes europaspredning i øyeblikket av nøyaktig min LG-modell.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Ikke så veldig merkelig, da 1. Tallene hans er basert på et ganske vagt grunnlag (som kanskje er vanskelig å unngå), 2. Han forsøker faktisk måle noe helt annet. At markedsandelene hos installert base "henger etter" nysalg er jo akkurat som forventet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for at jeg ikke skal ha Samsung igjen, uten at de gir ut noe bra for en lav penge. Det er ikke alle som har 6000 til 10000 kr å brenne av hver gang man fornyer seg. Så Iphone er også utelukket fra mitt budsjett.

 

Jeg tar det igjen på specs. ved å gjerne ligge litt bak alle andre. Men, neste gang har jeg lyst på android 7, 8 eller 9. Alt ettersom hva som måtte skje med oppgraderingsmuligheter på min eldre LG med android 5. Spørs om jeg ikke blir nødt å kjøpe meg til minst versjon 7. Kanskje versjon 6 aldri kommer til denne modellen, tross at det ryktes europaspredning i øyeblikket av nøyaktig min LG-modell.

Du kan installere siste versjon av Android selv på gamle telefoner. Jeg har netttopp installert Android 6 på min gamle Samsung S3. Den ble bedre enn noensinne. Med nytt batteri fra dx.com til under 100lappen har jeg en telefon som er bedre enn ny. Endel arbeid er det dog, men kan være artig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har bestemt meg for at jeg ikke skal ha Samsung igjen, uten at de gir ut noe bra for en lav penge. Det er ikke alle som har 6000 til 10000 kr å brenne av hver gang man fornyer seg. Så Iphone er også utelukket fra mitt budsjett.

 

Jeg tar det igjen på specs. ved å gjerne ligge litt bak alle andre. Men, neste gang har jeg lyst på android 7, 8 eller 9. Alt ettersom hva som måtte skje med oppgraderingsmuligheter på min eldre LG med android 5. Spørs om jeg ikke blir nødt å kjøpe meg til minst versjon 7. Kanskje versjon 6 aldri kommer til denne modellen, tross at det ryktes europaspredning i øyeblikket av nøyaktig min LG-modell.

Du kan installere siste versjon av Android selv på gamle telefoner. Jeg har netttopp installert Android 6 på min gamle Samsung S3. Den ble bedre enn noensinne. Med nytt batteri fra dx.com til under 100lappen har jeg en telefon som er bedre enn ny. Endel arbeid er det dog, men kan være artig.

S3 er den mobilen jeg har vært mest fornøyd med, og den er fortsatt aktuell som kandidat i det nedre prissjiktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når Windows 10 på mobilen blir det arbeidsverktøyet en bruker i stedet for pc på jobb. En device til alt...

Kanskje en drøm for Microsoft, men teknisk mulig.

 

Teknisk mulig? Ja, men...

Det er mye som er teknisk mulig men praktisk ubrukelig.

Hvor mange ganger har vi ikke sett enheter som skal være 2-i-1, 3-i-1, og 4-i-1?

Continuum funksjonen har vært tilgjengelig på android i mange år allerede (UWP er continuums fordel ovenfor android sin løsning) men det blir aldri helt det samme som en vanlig pc.

 

Du kan ikke ha en særlig seriøs jobb om du tør å risikere full stans i arbeidet om mobilen streiker. Kaffe i ladeporten og vips så har du hverken adgangskortet ditt, bank id-en, telefon, mail, arbeidsstasjon, bussbillett...

Jeg kan se nytteverdien i continuum i veldig få tilfeller, men at det blir en erstatter for vanlige kontormaskiner, hjemme pc-er og bærbare tviler jeg veldig på.

 

Når smarttelefonbølgen og app hysteriet legger seg litt så tror jeg vi vil se at vi får flere enheter som får tilbake sine bruksområder. En del funksjonalitet vil flyttes fra mobilen til smartklokkene og andre "wearables", mens andre bruksområder flyttes tilbake til stasjonære hustelefoner, mediasentre, etc.

 

Akkurat nå føler jeg det er altfor mange enheter som skal løse ALT på en gang og dermed mister fokus fra hovedoppgavene enheten skal utføre. TV-en min vil styre netflix, skype og spotify, det samme vil mediasenteret mitt, mobilen og pc-en.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at man om få år har én enhet som inneholder alt, i tillegg til eventuelle wearables og skytjenester. Jeg er også ganske sikker på at den enheten er det vi i dag kaller en "telefon". 

 

Problemet til Microsoft er at de for det første ikke får til et marked for apps (siden utviklere holder seg på Win32-APIene) og for det andre at de har bomma totalt med timingen. Verden er på ingen måte klar for Continuum ennå, selv om det er uunngåelig at noe sånt kommer etterhvert. Når de i tillegg som vanlig overselger og underleverer blir det ingenting av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har bestemt meg for at jeg ikke skal ha Samsung igjen, uten at de gir ut noe bra for en lav penge. Det er ikke alle som har 6000 til 10000 kr å brenne av hver gang man fornyer seg. Så Iphone er også utelukket fra mitt budsjett.

 

Jeg tar det igjen på specs. ved å gjerne ligge litt bak alle andre. Men, neste gang har jeg lyst på android 7, 8 eller 9. Alt ettersom hva som måtte skje med oppgraderingsmuligheter på min eldre LG med android 5. Spørs om jeg ikke blir nødt å kjøpe meg til minst versjon 7. Kanskje versjon 6 aldri kommer til denne modellen, tross at det ryktes europaspredning i øyeblikket av nøyaktig min LG-modell.

Du kan installere siste versjon av Android selv på gamle telefoner. Jeg har netttopp installert Android 6 på min gamle Samsung S3. Den ble bedre enn noensinne. Med nytt batteri fra dx.com til under 100lappen har jeg en telefon som er bedre enn ny. Endel arbeid er det dog, men kan være artig.

 

 

Forventer at det kommer OTA eller via innstallasjonsprogramvare på PC, fabrikktilpasset framfor å mikke med rooting av android. Men du så tregt ting går her på berget. Tross at det påstås full europaspredning allerede.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at man om få år har én enhet som inneholder alt, i tillegg til eventuelle wearables og skytjenester. Jeg er også ganske sikker på at den enheten er det vi i dag kaller en "telefon". 

 

Her er vi nok litt uenige, jeg synes det er en altfor stor risiko å legge alle eggene i samme kurv. Jeg driver å reparerer mobiler på deltid og livene til kundene mine stopper nesten opp den timen det tar å reparere en mobiltelefon. Det er heller ikke veldig praktisk, en klokke vil være feks være mer effektiv å bruke med nfc/rfid enn en mobiltelefon, en skritteller i skoen er mer praktisk enn å bruke ett aktivitetsbånd/skritteller på mobilen, bankid og koder på sms er mer tungvindt enn å legge hånda på en nfc/rfid leser.

 

Men bruken av skytjenester letter litt på trykket, her vil vi nok se en eksplosjon i tiden fremover. Selv kunne jeg likt om mobiler, smartklokker og andre dingser oppførte seg mer som tynnklienter mot en server hvor man kan bruke apper og programvare på tvers av plattformer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...