Gå til innhold

[Løst] Oppgradere pc? Usikker


Anbefalte innlegg

Hei. Har idag en pc med:

 

Hk Asus p8p67 rev 3.1 kort https://www.asus.com/Motherboards/P8P67_PRO_REV_31/

 

CPU: intel i 2500k 3.3ghz (klokket opp til 4.5)

 

Og 16 GB ddr3 mine stående i.

 

Jeg har god fps osv i spill pga mitt gforce 970gtx kort, men i bl.a Battlefield 4 har jeg problemer med fps drop, ustabil fps og problemer med å samarbeide med servere. Så leste noen oppgraderte gammel CPU hovedkort og mine og ble kvitt problemene. Og da lurer jeg på om det er for gammelt det jeg har?

 

Ønsker i tilfelle å oppgradere Hk, CPU og min. Mellom 5-6000kr maks. Hva ville dere da evt gått for? Ønsker somlet 1151 (intel) vil jeg merke noe forskjell tro?

 

Tusen takk for svar (sikkert litt rotete post, men sitter på liten telefon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil merke større forskjell i spill ved å oppgradere til GTX 1070. En 2500K @ 4.5 er fortsatt bra. Så kan du også formatere og legge inn Windows på nytt da, med nyeste drivere og oppdateringer. Passe på at ikke unødvendige mange programmer/services ligger i bakgrunnen mens du spiller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så har du 2 alternativer, noe ala disse;

https://www.komplett.no/product/783616/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-core-i7-6700k

https://www.komplett.no/product/783615/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-core-i5-6600k

 

Du kan jo kjøpe et 1060/ 1070 for å teste og heller levere tilbake hvis det ikke blir bra, taper det en Norgespakke koster hvis du sender tilbake. Jeg antar at CPU'en din med den overklokken ikke bør være en nevneverdig flaskehals, men du vil få noen fler med ny CPU.

 

Hvilke grafikkinnstillinger kjører du? Setter du det ned litt så bør du ikke få FPS-drops og hvis problemet fortsatt er mer eller mindre identisk så tyder det på at det er noe annet enn kraften til HW'en din. Har du surra mye med drivere? Isåfall så bør du kjøre DDU og legge inn på nytt.

Lenke til kommentar

Selv syns jeg det er bortkastet å kjøpe i5 6600k eller i7 6700k når vulcan\DX12 fremdeles ikke har kommet godt nok på markedet.

Vurder heller i5 7600k eller i7 7700k når det kommer.

 

Husk vi går mot vinteren, så det burde bety varmeproblemerene ikke er så ille det er mellom juni\august.

så å vente 1-2 måned eventuelt sette ned overklokkingen noe kan du nok leve med.

 

Beste ville vært om du hadde GTX 980 (eventuelt TI).

Men er ikke verdt å oppgradere til dette.

 

Det jeg mener du får mest for pengene i dag er SSD og ram.

cpu\hovedkort er ofte dollarkursen så høy på de mest populære delene så ville selv ventet til dette blir bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ok, :) skal prøve å sette ned clocken litt å se om det er noe forandring. :) bare så rart det kun skjer i Battlefield :/ har jo 60/60 fiber linje så skulle ikke tro den skulle gå problemer med å holde stabil ping.

 

Da avventer jeg litt foreløpig. Jeg kjører kun SSD på PCen så det bør være ok :)

 

Dersom du har 1600MHz RAM (slik veldig mange har) så er det slettes ikke rart at det er "bare" i BF4 du får frame drops. Det er nok i atskillig flere spilltitler dette gjelder i dag. Men du spiller kanskje ikke akkurat dem. 1600MHz er rett og slett for lite for BF4 om man har et raskt nok skjermkort til å flytte flaskehalsen over til RAM'en. CPU er nok fremdeles rask nok til et GTX970 når den er overklokket. Selv om BF4 er ganske glad i prosessorer med mange kjerner og eventuelt HT også. Jeg tenker ~2666MHz RAM er raskt nok til å fjerne flaskehalsen for de aller fleste skjermkort. Men så rask DDR3 RAM er over dobbelt så dyr som 2400MHz brikker. Og jeg tviler på at et GTX970 vil klare å utnytte raskere system minne enn dette uansett. 785Kr er en liten investering, og du har jo uansett angrerett på slike små kjøp også. Jeg ville altså vurdert å oppgradere RAM om jeg var deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På en annen måte er det jo litt dumt å bruke penger på å oppgradere noe som burde byttes ut om ikke lenge uansett da. Skjermkort er jo greit, for det kan man ta med seg i neste bygg. Kommer an på hvor lenge dere har tenkt å fortsatt sitte med 2500K og 2600K da.

 

Intel kommer jo med nye prosessor serier neste år, så det er bare å begynne å spare  :dremel:

Lenke til kommentar

970 kortet bytter jeg ikke ut ennå :) Det holder for min del frem til neste sommer, sa er planen og kjøpe 1070/1080 :) Så nå er egentlig bare det viktigste at Battlefield 1 kan spilles :p hehe

 

Edit: Ser at jeg maks kan ha 2133 og idag har jeg 1866, så vet ikke helt om det er poeng ? =)

Endret av thomasjfosse
Lenke til kommentar

970 kortet bytter jeg ikke ut ennå :) Det holder for min del frem til neste sommer, sa er planen og kjøpe 1070/1080 :) Så nå er egentlig bare det viktigste at Battlefield 1 kan spilles :p hehe

 

Neste år kommer nVidia med Volta, så da er 1070/1080 avleggs :p

 

Spiller du på en 1080p 60 Hz skjerm? Isåfall kan du jo sitte med 970 kortet litt lenger. For 1440p, 144 Hz så burde man ha minimum et 1070 kort for å spille Battlefield 1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På en annen måte er det jo litt dumt å bruke penger på å oppgradere noe som burde byttes ut om ikke lenge uansett da. Skjermkort er jo greit, for det kan man ta med seg i neste bygg. Kommer an på hvor lenge dere har tenkt å fortsatt sitte med 2500K og 2600K da.

Til AMD kommer med Zen minst, kanskje da er mulig å kjøpe pc som kan konkurere mot skylake\haswell.

Eneste ulempen man frykter Zen blir veldig dyrt, så godt mulig prisene blir samme som skylake.

 

Dermed må vi beholde med sandy brigde en del år til den ryker.

Fleste nyere hovedkort støtter Z68 DDR3 2133/1866/1600/1333/1066 men skal man ha over 1600 må man sette manuel hastighet.

Lenke til kommentar

 

 

På en annen måte er det jo litt dumt å bruke penger på å oppgradere noe som burde byttes ut om ikke lenge uansett da. Skjermkort er jo greit, for det kan man ta med seg i neste bygg. Kommer an på hvor lenge dere har tenkt å fortsatt sitte med 2500K og 2600K da.

Til AMD kommer med Zen minst, kanskje da er mulig å kjøpe pc som kan konkurere mot skylake\haswell.

Eneste ulempen man frykter Zen blir veldig dyrt, så godt mulig prisene blir samme som skylake.

 

Dermed må vi beholde med sandy brigde en del år til den ryker.

Fleste nyere hovedkort støtter Z68 DDR3 2133/1866/1600/1333/1066 men skal man ha over 1600 må man sette manuel hastighet.

 

 

AMD sin Zen blir nok ikke raskere enn Skylake. Tror nok Intel sitter med ytelseskronen fortsatt. Kanskje AMD kan konkurere på pris da.

 

Bare at venter dere for lenge med å oppgradere, så går dere glipp av mye moro da :p

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så nøye på å vente til neste år for da kommer det og det, for til neste år, så er det noe nytt som kommer til neste år :p Så har sluttet å vente 6 mnd på ny teknologi, da det alltid kommer ny teknologi innen pc :) Så med tanke på at mitt hovedkort egentlig ikke holder mål, så da mulig jeg kjører på med nytt HK/CPU/RAM. jeg gleder meg som en liten 28år gammel unge til BF1, så kan bare ikke sitte 1 år med dårlig ytelse på det :p ikke verdt det for min del ! =)

Lenke til kommentar

Hvis ikke det er for sent, så kjøp heller RAM fra Proshop.no. De har vesentlig bedre utvalg der. De selger også 3700 Mhz DDR4 brikker...  :cool:  For bare så du vet det, så elsker i7 6700K rask RAM. Dog etter 3200 MHz så vil du nok ikke se særlig forskjell. 

 

Om du trenger CPU kjøler så er Noctua U14S og D15S gode.

 

i7 6700K vil hjelpe, men med den så blir skjermkortet ditt garantert en flaskehals. Du får se da hva du gjør på den fronten etter du har fått testet den endelige versonen av BF1 :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...