Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Opphold i Norge


Tuss999

Anbefalte innlegg

Jeg har lest reglene om opphold i Norge på nettet, men er fortsatt usikker på situasjonen min.

 

Kjæresten min er fra England, og bor der nå. Kan han flytte inn til meg og oppholde seg i Norge uten å være i arbeid eller studier så lenge jeg forsørger han? Han tar nettstudier hos en skole i England, så planen var at han kunne gjøre det her i Norge da jeg kan forsørge oss begge. Han vil ha ingen form for inntekt. Er dette lov? Hvis ja - hvor lenge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet :)

UDI har en guide som viser deg hva som må til for å bo i Norge :)

https://www.udi.no/skal-soke/?c=gbr

Linken over er hvis han er britisk statsborger.

 

|edit| Forøvrig er UDI veldig hyggelig å snakke med på telefonen.

Ringer du når de åpner , og står i kø i fem minutter,så får du opp et alternativ om at de ringer deg opp igjen når det er din tur i køen.

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

I linken står det:

 

  • Du har nok penger til å klare deg selv og forsørge eventuelle familiemedlemmer du skal ha med deg til Norge. Hvis du er enslig, må du vanligvis ha minst 179 748 kroner i året før skatt. Hvis du har familiemedlemmer som du forsørger, må du ha mer penger enn dette. Pengene kan for eksempel være penger på konto eller pensjon. 

Betyr dette at siden han ikke har egen inntekt så har han ikke lov til å oppholde seg i Norge? Eller teller min inntekt som vil forsørge han? Isåfall, gjelder fortsatt beløpet på 179 748 kr for begge?

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

I linken står det:

 

  • Du har nok penger til å klare deg selv og forsørge eventuelle familiemedlemmer du skal ha med deg til Norge. Hvis du er enslig, må du vanligvis ha minst 179 748 kroner i året før skatt. Hvis du har familiemedlemmer som du forsørger, må du ha mer penger enn dette. Pengene kan for eksempel være penger på konto eller pensjon. 

Betyr dette at siden han ikke har egen inntekt så har han ikke lov til å oppholde seg i Norge? Eller teller min inntekt som vil forsørge han? Isåfall, gjelder fortsatt beløpet på 179 748 kr for begge?

Du kan godt forsørge han, ja. Trenger ikke noe jobb. Husk at du får ikke noe ekstra støtte fra nav eller noe, om du mister jobben og har han å forsørge.

Lenke til kommentar

I linken står det:

 

Jeg ikke noe grie på det du spør om. Men, jeg tror du missforstår litt her. :(

 

1) Hvis du ser på første setning, du siterer, så gjelder det for "familiegjenforening". Vekommede kjæreste, er vel ikke din familie!

2) Se også på 2. og 3. setning, fra eget sitat. Du må ha minst 179 tusen for å forsørge det selv. Og ennå større inntekt (hvor mye vet jeg ikke), hvis han var et familiemedlem du skulle forsørge.

 

Tror nok dette må løses på en annen måte, hvis mulig.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Kanskje, eller muligens står ikke risikoen for å bli straffet for dette i forhold til den tiden det vil kreve å komme seg igjennom papirmølla

 

Siden straffen kan bli å aldri komme til Norge på flere år så er det nok verdt papirmølla... en alt for stor papirmølle!!!

Lenke til kommentar

Siden han er fra England (og engelsk statsborger går jeg utifra), så har du 2 valg:

 

1. Tradisjonell familiegjenforening. Dette er en relativt omfattende prosess med mye papirarbeid, og gjelder kun om dere er gift. Kjæresteforhold gir ikke grunnlag for familiegjenforering. Men han har jo visumfrihet som de fleste andre EU-borgere og kan oppholde seg i opptil 90 dager i løpet av en 180 dagers periode. Men han har altså ikke mulighet til å jobbe eller studere. 

 

2. Hvis dere er gift, så finnes det et annet alternativ og det kalles registreringsordningen for EU/EØS borgere. Det går ut på at man registrerer seg i Utlendingsenheten ved nærmeste politistasjon. Det er en langt enklere, billigere og raskere måte som gir lovlig oppholdstillatelse, og som ikke krever dokumentasjon på inntekt osv.

 

Så lenge dere ikke er gift, så er han å regne som en vanlig turist/besøkende og da gjelder 90 dagers regelen. 

Men rent praktisk, så stempler jo sjeldent passkontrollene passet ved passering av grensen, enten det er fly eller båt. Og ergo kan han da oppholde seg lengre enn 90 dager, uten at myndighetene enkelt kan kontrollere dette. Da må det omfattende etterforskning til, noe som svært sjeldent gjøres for EU/EØS borgere da det ikke er grensekontroll innen Schengen. Nå er England utenfor Schengen, og der er det fremdeles passkontroll. 

 

Men som sagt, uten stempel kan myndighetene vanskelig bevise at han oppholder seg ut over 90 dager i Norge. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...