Gå til innhold

[Løst] Hvorfor er SSD disken så treg?


Jdyver

Anbefalte innlegg

Jeg trenger mere lagrings plass, og vurderer å kjøpe en ssd til på 240gb og sette begge I raid0.

 

Men jeg får trege målinger på 2/3 tester, begynner ssd'en å bli sliten?

Hastigheten er jo mere enn halvert på Read og enda værre på Write

 

Har en 4 år gammel Corsair SSD Force Series 3, 240GB 2.5"

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/520MB/s read/write, SandForce® SF-2281

post-146417-0-17907500-1471182207_thumb.jpg

Endret av Jdyver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Corsair force 3 bruker async nand mener jeg på. Dermed er den dårlig på sekvensiell les-og skrivehastighed med data som ikke er komprimerbare, f.eks .rar og .mkv filer. Det er slik data de fleste ssd benchmarks tester, untatt atto. Atto bruker filer som er svært komprimerbare, som f.eks .txt filer. Dermed ser det ut som om ssden er rask, men det er den bare på "luft" filer :p

 

 

Mener på at jeg testet denne ssden da jeg jobbet i pcworld.no :)

 

Edit: Sjekket litt, og corsair force 3 ER og var dårlig. Faktisk en av de dårligste ssdene i 2011 pga bruk av en elendig sandforce kontroller og billig async nandbrikker. Synn men sant ;)

 

 

Tips: oppdater til nyeste firmware på ssd og sjekk at du har ssden på intel sata 6gbit kontrolleren, for best resultat.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snakk om SandForce® SF-2281 den mener jeg hatt mye dårlig rykte for bluescreen frysinginger.

 

Går vel ann å bytte til samsung 850 evo\pro?

Slik det er nå er nok OCZ Trion 100 480GB noe bedre en ssd disken du har i dag. Men vil ikke anbefale slik SSD, da billig ssd har kjent for å bli dårligere etter noen år.

 

Eller står det ikke noe om AHCI\trim er aktivert?

Da det er første man bør sjekke hvis ytelsen blir dårligere med tiden.

Samme kan skje hvis ssd disken er full.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Edit: Sjekket litt, og corsair force 3 ER og var dårlig. Faktisk en av de dårligste ssdene i 2011 pga bruk av en elendig sandforce kontroller og billig async nandbrikker. Synn men sant ;)

 

 

Tips: oppdater til nyeste firmware på ssd og sjekk at du har ssden på intel sata 6gbit kontrolleren, for best resultat.

 

Takk for svar :)

Fikk oppdatert til nyere firmeware, og den star på intel sin sata 6gbit. Og kontrolleren er også oppdatert.

Får desverre samme hastighetigheter :(

 

​Er det noen spesielle ssd disker du vil anbefalle vis jeg skal kjøpe 2 stk av 240gb som skal settes I raid0?

Lenke til kommentar

Det er snakk om SandForce® SF-2281 den mener jeg hatt mye dårlig rykte for bluescreen frysinginger.

 

Går vel ann å bytte til samsung 850 evo\pro?

Slik det er nå er nok OCZ Trion 100 480GB noe bedre en ssd disken du har i dag. Men vil ikke anbefale slik SSD, da billig ssd har kjent for å bli dårligere etter noen år.

 

Eller står det ikke noe om AHCI\trim er aktivert?

Da det er første man bør sjekke hvis ytelsen blir dårligere med tiden.

Samme kan skje hvis ssd disken er full.

 

Har slitet noe med fryst skjerm de siste årene ja...

Har 33% ledig plass, så er ikke så fullt, og trim er aktivert og kjøres daglig ifølge Windows

 

​Du anbefaller også Samasung 850? også for 2stk I raid0?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...