Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg bulimi? Dette traff meg litt?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei der!

 

Leste noen greier om spiseforstyrrelser. Det traff meg litt i hjertet. 

19 gutt. 61kg. 173cm.

 

Jeg prøver å spise minimalt. Gjerne 1-2 ganger dagen. Det ender alltid opp med at jeg overspiser til slutt. Får en uendelig sultfølelse hvor jeg kan kaste i meg kebab, pizza, sjokolade, sjokolademelk, frappochino, sukkrede frokostblandinger på en dag og fortsatt føle meg knapt mett. Fører til at jeg føler jeg må trene, helt 2 ganger dagen. Men liker å løpe, så ikke fullt derfor. Jeg har en normal vekt på 68kg, men ligger på 61kg, vil gjerne ned til 58kg. 173 cm. Vil ha et slankt ansikt, og en litt slank figur bestående av minst mulig fett, mest muskler. Alltid opptatt av kalorier i mat, matvarer, redd for å spise frukt og grønt - sukker. Men i periodene da jeg føler meg drit sulten og ikke kan styre sulten, føler jeg meg fri og tar hva som helst.

 

Redd for å legge på meg og får dårlig samvittigghet etter å ha spist stor posjon. Jeg føler jeg ikke kan leve med det og må ha det fjernet i form av å kanskje ikke spise en hel dag eller intensivisere treningen.

 

Men jeg føler på ingen måte at det er så alvorlig som de beskriver det på nettsider og sånn. Men det er jo denne tvangen og strebet etter å få en fin figur og kropp, eller markert ansikt som motiverer meg da.



Anonymous poster hash: dfcdd...e18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du har ikke bulimi, bulimi er når du spiser (ofte overspiser) og så spyr opp maten igjen. Det du beskriver er nærmere anoreksia nervosa, selv om jeg ikke hadde sagt at det er anoreksi du har heller, jeg hadde det og da dyttet jeg på potetene og kjøttet ved middagen, spiste salaten/grønnsakene mine og spiste ingenting annet resten av dagen (jeg spiste grønnsaker og salat kun for at folk ikke skulle få mistanke om at jeg var syk, og det er nesten ingen kalorier i det).

Det du har høres mer ut som Orthorexia. 
http://www.eatingdisorderhope.com/information/orthorexia-excessive-exercise

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, du har ikke bulimi, bulimi er når du spiser (ofte overspiser) og så spyr opp maten igjen. Det du beskriver er nærmere anoreksia nervosa, selv om jeg ikke hadde sagt at det er anoreksi du har heller, jeg hadde det og da dyttet jeg på potetene og kjøttet ved middagen, spiste salaten/grønnsakene mine og spiste ingenting annet resten av dagen (jeg spiste grønnsaker og salat kun for at folk ikke skulle få mistanke om at jeg var syk, og det er nesten ingen kalorier i det).

 

Det du har høres mer ut som Orthorexia. 

http://www.eatingdisorderhope.com/information/orthorexia-excessive-exercise

"De som rammes benytter seg av selvrensing for å unngå vektøkning etter overspising. De fleste som har bulimi, får seg selv til å kaste opp. Andre tar avføringsmidler. Noen prøver å stoppe vektøkningen på andre måter, som ved å trene mye eller gå på veldig strenge dietter."

 

http://kurs.helsekompetanse.no/spiseforstyrrelser/4331

 

Det er jo bulimi da?

 

Anonymous poster hash: dfcdd...e18

Lenke til kommentar

Nei. Bulimi nervosa (som er sykdommen vi prater om, anoreksia er også bare en "mangel på apetitt" og kan dukke opp hos flere eldre, vi sier ikke at de har anoreksia nevrosa bare fordi de ikke klarer å spise) er karakterisert ved oppkast. Du har ikke bulimi hvis du ikke kaster opp. Sjekk linken om orthorexia.

 

Edit: folk dør av det, du har ikke lyst på bulimi. Sett flere bilder online av folk som har spist seg ihjel og har sprukket magen... De ser høygravide ut når de dør, fordi de har spist så mye på så kort tid. Stygg sykdom.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Kan nevne at dette 58 kilos-målet ditt er komplett idioti. Med mindre du er maratonløper får du ikke en særlig funksjonell eller sunn kropp på denne vekten. Spis godt og, tren både kondisjon og tung styrke. 

 

Skal du ha et sunt vektmål, med en veltrent og sunn kropp, ville jeg heller benyttet meg va tommelfingerregelen som fungerer rimelig bra for menn: Høyden din (173) - 100 = 73 kg.

 

Denne akutte sultfølelsen du får er det ingenting rart med: Gir du kroppen for lite næring å jobbe med, så vil jo hjernen selvfølgelig se seg om etter - og ha behov for -  kaloriholdig mat. Spiser en ordentlige måltider gjennom dagen slipper en unna mye 'binge-eating'.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

Bulimi må ikke innebære spying, men det spiller egentlig ingen trille nøyaktig hva dette er, det er ikke vår jobb å diagnostisere - men at trådstarter har et usunt forhold til mat han må få gjort noe med, kan vi vel være stygt enige om.
 

Bulimia nervosa er en spiseforstyrrelse kjennetegnet av tilbakevendende overspising, etterfulgt av kompenserende atferd.[1]Den vanligste formen omfatter selvfremkalte brekninger, noen ganger kalt "purging", men faste, bruk av avføringsmiddel, klyster, vanndrivende midler og overdreven trening er også vanlig.[2]

https://no.wikipedia.org/wiki/Bulimia_nervosa

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe du har eller er i ferd med å utvikle en variant av bulimi, eller kanskje heller tvangsspising (binge eating). Enig med Buffy at dette er noe dritt å få, og kan være en seig historie å bli kvitt. 

Jeg synes du skal oppsøke fastlegen din for å bli henvist til psykolog/psykiater/DPS slik at du kan bli skikkelig undersøkt og eventuelt få behandling. 

Spiseforstyrrelser er ikke noe å samle på, det er av de tingene vi godt kan klare oss uten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...