Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Bytte ut original-spiller i Audi A4 B7, hva trenger jeg?


Oly

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser ut som at den blå remote-ledningen til forsterker ikke går videre til endestykke av Connects2-overgangen jeg kjøpte på nettet. Ser ut til at jeg må lage en "pin" inn i den ytterste delen av adapteret, og derifra koble til den åpne enden til den blå ledningen (noe som sikkert forklarer hvorfor kun høyttalerne ved dashbordet virker).

 

Connects2 adapteret kobles videre til Pioneer sin egen iso-kobling til bilradio, som har den blå "system remote control" ledningen inkludert (i en hel forbindelse). Det er merkelig at remote-ledningen på selve Conntects2 adapteret ikke går videre inn til endestykket, men slutter med en åpen ende.

post-28900-0-14129800-1473537729_thumb.jpg

post-28900-0-70526800-1473537731_thumb.jpg

post-28900-0-32647700-1473537734_thumb.jpg

post-28900-0-31280600-1473537737_thumb.jpg

Endret av Oly
Lenke til kommentar

Dette var et av de anbefalte adapterene til bilradiospesialisten, det med mini-iso. Det var med rattstyring ja, men dette plugges inn ved behov. Jeg har ikke rattstyring, så dette er ikke relevant i mitt tilfelle. Her er pdf-filen til adapteret. Den har i følge pdf'en/brukermanualen ledning til amp remote. Har sendt mail til bilradiospesialisten igjen, men spørsmål og råd fra dem på hva jeg gjør nå. Det beste er hvis noen av dere vet hva jeg skal gjøre herifra :)

 

EDIT: Antenneforskerker har jeg ventet litt med, er en egen variant til Audi som tar høyde for det spesielle antenne-systemet Audi bruker. Må nok mer til enn et simpelt adapter, leser at om man bare bruker et vanlig adapter på antenne i denne utgaven av A4 så får man dårlig dekning på fm-nettet.

Endret av Oly
Lenke til kommentar

Stemmer det med blå ledning: Jeg måtte koble sammen blå remote ut fra spiller med både remote on til forsterker og til FM-antenneovergangen, dette var ikke koblet igjennom. Har ikke testet FM-mottak under kjøring, bruker kun DAB+, men sjekket at jeg fikk inn FM etter å ha koblet alt. Radioen min skal bytte automatisk mellom DAB+ og FM dersom den mister DAB+-dekning, og finner samme kanal på FM.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har brukt kabelsko og fått koblet opp remote amp ledning til sluttstukket av iso-koblingen. Føler fremdeles ikke som alt virker som det skal, bakhøyttalere virker ikke og det er høyere lyd på høyre siden av bilen enn venstre siden.

 

Dette begynner å bli ganske så teknisk, vurderer å bare sende bilen inn til Bernard's Bil og Båtlyd og få byttet ut hele original lydopplegget i bilen med et mer kompatibelt et (høyttalere, sub og forsterker).

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke har BOSE-versjon av anlegget i bilen, bør lyden på høyre og venstre side være lik, da den bruker standard ISO-kontakt. Sjekk med en annen spiller, kan jo være feil på den. 

 

For lyden bak, må du ha koblet linjeutgangene fra ny spiller til adapter til linjeutganger fra gammel spiller, og også remote for å slå på forsterker. Dersom du setter fader helt bak, får du lyd da? Hvis ikke, er det enten feil på spilleren, remotesignalet, linjeutgangene (overgang eller kabling i bilen) eller på forsterkeren. Koble til gammel spiller, og sjekk om det funker da. Hvis ja, prøv med en annen spiller. Sjekk ev. settings på linjeutgangene, at det er aktiverte, og er satt opp med korrekt funksjon. Hvis nei, må du finne ut hvor feilen ligger (feil i bilens kabelnett eller på forsterkeren). 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei; sent svar dette, men nå har dette blitt fikset :)

 

Jeg kjørte innom Bernard's Bil og Båtlyd i Bokn kommune og fikk hjelp av en av de som jobbet der. Butikkmedarbeideren der fant et nytt adapter til meg, koblet dette til og før jeg visste ord av det virket lyden på alle høyttalerne mine + sub og forsterker virket. Akkurat som originalt. Jeg gav vel ca 600 kr for dette adapteret, så totalsett har jeg brukt en del penger på feil adaptere kan dere si :closedeyes:

 

Edit: Det eneste er at jeg må manuelt skru av og på radioen nå, for den er ikke lenger styrt av tenningsstrømmen. Dette gjør ingenting for min del da.

Endret av Oly
Lenke til kommentar

Dersom du vil slippe å slå radioen av og på manuelt, er det enkelt å legge opp en ledning fra sikringsboksen til radioen. Bare å måle seg frem til en sikring som gir spenning bare når tenningen er på. Ulempen da er at tenningen må være på for at man skal få lyd.

Igjen... Med riktig adapter trenger du ikke tenke på det.

Da fungerer alt som originalt, uten noen ekstra kabler du legger opp selv.

Lenke til kommentar

Jeg har til nå bestilt inn to adaptere som ikke fungerte bra, en med feil kobling (var ikke mini-iso), og en med canbus overstyring hvor jeg ikke fikk lyd i alle høyttalere. En kan nok si det slik at jeg har fått hele bilstereo greiene opp i halsen nå, og er overlykkelig på at alt endelig virker :)

 

Går fint for min del om ikke radioen er tenningsstyrt. Men skal jeg få meg en litt mer fancy bilradio på sikt aka denne, så kan det være at jeg vil legge til en ekstra ledning i sikringsboksen først for tenningsstyring (for double din bilradio må jeg demontere midtkonsoll, skjære av litt plastikk på sidene til ac-unit slik at den passer lenger nede eller eventuelt bare bestille en fint brukt 2DIN ac-unit fra ebay).

Lenke til kommentar

Sjekket alle, har undersøkt dette nøye tidligere. Følgte koblings-skjema på nettet, og ting så ut til å være på rett plass etter mitt skjønn.

 

Nå er det ingen hemmelighet at jeg ikke er noen ekspert på dette feltet, men jeg er fornøyd men slik resultatet er her og nå.

Endret av Oly
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Hei! Jeg har en Audi A4 B6(2004), 8E50NC med single-DIN og Concert-aktivt system med totalt 10 høytalere (inkludert sub). Ikke bose. Aktivt system bak(?).
Jeg har en Sony XAV-AX8150 jeg vil montere. Den har:

-«Innebygget forsterker med 4x55 W max.»
3 par 5V linjeutganger. Dette gir muligheten til å legge til en eller flere forsterkere og/eller subwoofer»

Jeg har ikke så god peiling på bilstereo, men har forstått det slik at hvis jeg kjøper multiadapter med CAN-bus, kan jeg risikere å ikke få god lyd i høytalere bak og sub fordi linje inn til Audi forsterker krever mye. Hvis jeg kjøper annen adapter uten CAN-bus må jeg trekke ny kurs og får ikke drevet forsterker tilstrekkelig? Den lokale bilradioforhandleren skal ha 4300,- for multiadapter og monteringen, noe jeg synes var i drøyeste laget. 
Dersom jeg kjøper denne multiadapteren med CAN-bus, er det mulig at jeg vil få god lyd i alle høytalere, siden jeg kan bruke de 3 ekstra 5V utgangene i Sony-radioen til å drive forsterker og sub? 

Hvilke flere kabler/overganger trenger jeg for å montere dette? 

Setter veldig pris på svar! 

6D900680-F054-4964-921F-8B27AB84B451.jpeg

CBAC4638-6C22-4E38-A492-8D1D836B74FD.jpeg

EB587445-BB71-4112-B748-D8A40D8371D4.jpeg

Lenke til kommentar
OlavSand skrev (15 timer siden):

Jeg har en Audi A4 B6(2004)

Du har en bil som er nesten 20 år gammel, som er produsert i en periode i VAGs histore som er sterkt preget av rust. Den har statistisk sett kort tid igjen til den er klar for vraking. Hvor mye skal du bruke av kroner på en så gammel bil? Legg heller pengene i en nyere bil, som du kan ha glede av i mange år. 

Lenke til kommentar

Bilen er arvet, har mange gode minner i den. Bilen er rustfri. Fikk Sony-spilleren til en god pris av en kompis. Selv om jeg setter pris på at du vil ivareta mine økonomiske interesser, er jeg mest interessert i å få lyd til bilen. Svar relatert til spørsmålene mine settes stor pris på :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjorde noe tilsvarende med en VW for en del år siden så har ikke full oversikt mer men prøver meg. Jeg kikket hos https://connects2.com/products for å finne ut hva jeg trengte;

  • Ny ramme rundt spilleren
  • CAN-bus adapter
  • Sjekket at kobling til radio hadde korrekt plugg (husker det var noe om FAKRA men husker ikke detaljene)
  •  Bilen hadde ikke styring av radio fra rattet så den hoppet jeg over men det er deler/overganger som er spesifikke for spiller og bil som må kjøpes
  • Spilleren jeg satte inn hadde USB på baksiden så jeg vurderte å kjøpe kabel med USB-uttak i enden og sette i en ledig plass til bryter for ekstrautstyr men jeg kon aldri så langt…


 

OlavSand skrev (På 4.7.2023 den 3.11):

Dersom jeg kjøper denne multiadapteren med CAN-bus, er det mulig at jeg vil få god lyd i alle høytalere, siden jeg kan bruke de 3 ekstra 5V utgangene i Sony-radioen til å drive forsterker og sub? 

De 5V utgangene er linjeutganger dvs. at de brukes for å sende lydsignaler til eksterne forsterkere (og som da må ha sin egen tilkobling til 12V batteri). Hvis du skal bruke ekstern forsterker må du passe på at voltstyrken på linjeinngangen på forsterker er tilsvarende (5V), eventuelt at man på spilleren kan velge å angi en lavere voltstyrke. Inntil slutten av 90-tallet var det vanlig med ~2V som etterhvert ble til 4V og høyere. Hvis forsterker har lavere spesifisert maks voltstyrke på linjeinngang enn spiller sender ut vil lyden ut av forsterker forvrenges.

CAN-bus adapteret du linker til er forøvrig fra Connects2 😊

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
NoBo skrev (På 6.7.2023 den 11.34):

Gjorde noe tilsvarende med en VW for en del år siden så har ikke full oversikt mer men prøver meg. Jeg kikket hos https://connects2.com/products for å finne ut hva jeg trengte;

  • Ny ramme rundt spilleren
  • CAN-bus adapter
  • Sjekket at kobling til radio hadde korrekt plugg (husker det var noe om FAKRA men husker ikke detaljene)
  •  Bilen hadde ikke styring av radio fra rattet så den hoppet jeg over men det er deler/overganger som er spesifikke for spiller og bil som må kjøpes
  • Spilleren jeg satte inn hadde USB på baksiden så jeg vurderte å kjøpe kabel med USB-uttak i enden og sette i en ledig plass til bryter for ekstrautstyr men jeg kon aldri så langt…


 

De 5V utgangene er linjeutganger dvs. at de brukes for å sende lydsignaler til eksterne forsterkere (og som da må ha sin egen tilkobling til 12V batteri). Hvis du skal bruke ekstern forsterker må du passe på at voltstyrken på linjeinngangen på forsterker er tilsvarende (5V), eventuelt at man på spilleren kan velge å angi en lavere voltstyrke. Inntil slutten av 90-tallet var det vanlig med ~2V som etterhvert ble til 4V og høyere. Hvis forsterker har lavere spesifisert maks voltstyrke på linjeinngang enn spiller sender ut vil lyden ut av forsterker forvrenges.

CAN-bus adapteret du linker til er forøvrig fra Connects2 😊

 

Jeg kjøper CAN-bus adapter fra Connects2 som du sier og prøver meg frem 👍🏽 Takk for svar! Bruker original forsterker først. Den forsterkeren er vell koblet på 12V-batteriet fra før av, så hvis jeg vil bytte forsterker for bedre lyd skal det være rett frem med fremgangsmåten du beskriver? 

Lenke til kommentar
Opsat500 skrev (4 timer siden):

Du kan beholde originalradioen og kjøpe en Dab radio som overfører til bilen via FM signaler. Da får du også bluetooth og handsfree.

Eventuelt overføring vis CD skifter inngang.

Jeg har allerede DAB-radio via FM, den skurrer og lager dårlig lyd. Vil uansett ha CarPlay så prøver meg med Sony sin. Takk for svar uansett :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...