Gå til innhold

Vil styrketrening bidra til å stramme opp magen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kort og enkelt: Ja, valker etc. vil forsvinne på sikt, ettersom kroppen forbrenner overflødig fett.

 

Vil anbefale deg å lese gjennom denne guiden: http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Så hva skjer om jeg trener styrke og i tillegg spiser mye mat(karbs, proteiner etc)?

 

Eller må jeg gå i kaloriunderskudd kombinert mer styrke for å fjerne fullstendig fett fra magan?

Lenke til kommentar

Det spørs helt hvor mye det er snakk om.

Hvis det kun er en liten bilring eller 2, normalt slapp i fisken vil du kunne få ønsket resultat også ved svakt kalorioverskudd - hvis du trener riktig.

 

Er du 10kg+ i overvekt ville jeg vurdert et lite underskudd først.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Det spørs helt hvor mye det er snakk om.

Hvis det kun er en liten bilring eller 2, normalt slapp i fisken vil du kunne få ønsket resultat også ved svakt kaloriunderskudd - hvis du trener riktig.

 

Er du 10kg+ i overvekt ville jeg vurdert et lite underskudd først.

Jeg er det man kaller skinnyfat. Utenifra ser jeg slank ut, men når jeg tar av meg klærne så ser man det løse fettet og de 2 valkene jeg har. Veier 2-3 kg for mye, som jg har lagt på meg i sommer?

Lenke til kommentar

Svakt overskudd som gjelder da - så fort du begynner å røre på deg treningsmessig vil du merke resultater som nybegynner.

På overskudd vil du bygge muskelmasse som i sin tur hjelper til med strekking av skinnfillene.

 

Verdt å nevne - du vil ikke fjerne noe av fettmassen på overskudd, men fettprosenten vil likevel kunne gå ned.

Igjen - hvis du trener riktig.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Svakt overskudd som gjelder da - så fort du begynner å røre på deg treningsmessig vil du merke resultater som nybegynner.

På overskudd vil du bygge muskelmasse som i sin tur hjelper til med strekking av skinnfillene.

 

Verdt å nevne - du vil ikke fjerne noe av fettmassen på overskudd, men fettprosenten vil likevel kunne gå ned.

Igjen - hvis du trener riktig.

Hva mener du med overskudd? Jeg må spise mer mat enn jeg forbrenner? Om jeg går på overskudd, så vil vel dette ha effekt på å gjøre magen stramme på en måte?

Lenke til kommentar

viktig - i mitt første innlegg skulle det stå overskudd, ikke underskudd.

Kunne jo føre til fatale misforståelser.

Rettet opp med uthevet skrift.

Igjen, hva mener du med det? At jeg må spise mer enn jeg forbrenner?

 

Trodde det var meninga å spise underskudd, som gjør at vekta og fettet går ned.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

For å bli kvitt magefett hjelper det ikke nødvendigvis mest med konsentrert trening av området hvor det er mye fett. Du vil merke at mageflesket blir fortere borte om du løper og forbrenner kalorier, fremfor å sløyfe løping og konsentrere deg om situps. 

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

For å bli kvitt magefett hjelper det ikke nødvendigvis mest med konsentrert trening av området hvor det er mye fett. Du vil merke at mageflesket blir fortere borte om du løper og forbrenner kalorier, fremfor å sløyfe løping og konsentrere deg om situps.

https://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiyut7vzrLOAhUJQZoKHU7jCowQjRwIBw&url=https%3A%2F%2Fcrazy-bulks.com%2Ftestimonials-real-before-after-pictures%2F&bvm=bv.129391328,d.bGs&psig=AFQjCNEkWJXyx1k49991IOqXXbJXEFgviw&ust=1470773091945647

 

Han øverste fyren til venstre. Det er vel et resultat man kan regne med å få ved å trene styrke og spise endel mat, og ikke nødvendigvis tenke på kalorier ut og inn.

Lenke til kommentar

Kim1111: Du er sikker på at han ikke bruker noe supplement?...

 

Er enig med Countryman, svakt overskudd vil hjelpe å bygge muskler, som igjen vil øke forbrenningen din.

 

Men ønsker du bare å kutte så er det underskudd som gjelder.

Ja og hva mener du med overskudd? Spise mer enn det jeg forbrenner? Over 2000 kalorier ca?

Lenke til kommentar

Synes det er rart at han da brukes til reklame for et supplement.

 

Kcal overskudd. Ca. 2000 er hvis du sitter ganske så stille ila. en dag, så hvis jeg var deg ville nok ha funnet meg en kostholdsplan og så justert den inn etter ditt behov.

Ok? Det jeg har hørt er at man må gå i underskudd. Og med tanke på at jeg sitter stille ila dagen så blir det rundt 1350 kcal.

Lenke til kommentar

Du  gjør dette litt forvirrende... Du du lager en tråd hvor du spør om styrketrening, og ja det vil stramme opp som du opprinnelig spør om, men da må du ligge i et *svakt* overskudd. Å ""stramme opp" betyr bare at musklene fyller ut. Ligger du i et *svakt* overskudd vil du bygge muskler som igjen vil føre til at du forbrenner mer etterhvert som du bygger. Hvis du da *ikke* forandrer kcal inntaket ditt så vil du med tiden bli strammere. Skal du bygge så må du ha et overskudd (med mindre du gjør det "urent"). Når jeg snakker om overskudd/underskudd så er det kcal.

 

Og det er helt riktig, som jeg også skrev i mitt første innlegg: Skal du bare ned i fett% så er det underskudd som gjelder.

 

Her kan du regne ut kcal ved hvile: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html

 

Mitt behov er ca 1800 i døgnet, da med kun hvile i 24t. Er jeg i rullestol eller sengeliggende de 24t så øker det til 2150 ca. osv.

Lenke til kommentar

Du gjør dette litt forvirrende... Du du lager en tråd hvor du spør om styrketrening, og ja det vil stramme opp som du opprinnelig spør om, men da må du ligge i et *svakt* overskudd. Å ""stramme opp" betyr bare at musklene fyller ut. Ligger du i et *svakt* overskudd vil du bygge muskler som igjen vil føre til at du forbrenner mer etterhvert som du bygger. Hvis du da *ikke* forandrer kcal inntaket ditt så vil du med tiden bli strammere. Skal du bygge så må du ha et overskudd (med mindre du gjør det "urent"). Når jeg snakker om overskudd/underskudd så er det kcal.

 

Og det er helt riktig, som jeg også skrev i mitt første innlegg: Skal du bare ned i fett% så er det underskudd som gjelder.

 

Her kan du regne ut kcal ved hvile: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html

 

Mitt behov er ca 1800 i døgnet, da med kun hvile i 24t. Er jeg i rullestol eller sengeliggende de 24t så øker det til 2150 ca. osv.

Ok. Men når jeg går i overskudd som igjen fører til strammere kropp, så vil altså valkene mine bli borte/eller vil de bare bli stramt opp?

 

Hva gjelder den kalkulatoren så kom jeg på 1900 kcal. Hva betyr dette?

Lenke til kommentar

Det spørs hva som  ble 1900 kcal, var det hvile? Hvis du ser lenger ned så kan du sette kriterier og så korrigerer kalkulatoren for aktiviteten du  gjør gjennomsnittlig ila. en dag.

 

Som jeg skrev tidligere: Legger du deg på et kcal underskudd vil valkene dine forsvinne, men du kommer ikke til å bygge noe særlig med muskler.

 

Ønsker du å bygge muskler og å "miste" valker, så er, som jeg mener, det smarteste å ligge ikke så veldig mange kcal over det kroppen din trenger (som kalkulatoren hjelper deg å finne). Når jeg mener overskudd så snakker jeg om kanskje 100 kcal over.

 

Jeg er ingen ernæringsfysiolog, men dette er slik jeg gjør det og det fungerer for meg. Du må bare prøve deg frem. Det kan være en idé å snakke med en personlig trener som også har interesse for ernæring og få satt opp en skikkelig plan til deg basert på dine mål, kroppstype, alder, kjønn osv.

Lenke til kommentar

Det spørs hva som ble 1900 kcal, var det hvile? Hvis du ser lenger ned så kan du sette kriterier og så korrigerer kalkulatoren for aktiviteten du gjør gjennomsnittlig ila. en dag.

 

Som jeg skrev tidligere: Legger du deg på et kcal underskudd vil valkene dine forsvinne, men du kommer ikke til å bygge noe særlig med muskler.

 

Ønsker du å bygge muskler og å "miste" valker, så er, som jeg mener, det smarteste å ligge ikke så veldig mange kcal over det kroppen din trenger (som kalkulatoren hjelper deg å finne). Når jeg mener overskudd så snakker jeg om kanskje 100 kcal over.

 

Jeg er ingen ernæringsfysiolog, men dette er slik jeg gjør det og det fungerer for meg. Du må bare prøve deg frem. Det kan være en idé å snakke med en personlig trener som også har interesse for ernæring og få satt opp en skikkelig plan til deg basert på dine mål, kroppstype, alder, kjønn osv.

Jupp stemmer. Energibehovet ved hvile?

 

Men er det ikke det som er best da? At man går i underskudd og på den måten fjerner valkene og fettet fremfor og gå i overskudd og styrketrening, som jo på en måte kan stramme opp magen, men valkene blir jo der ennå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...