Stingah Skrevet 8. august 2016 Skrevet 8. august 2016 Hei Har fått brev fra Telenor om at de i disse dager går rundt i nabolaget med et "spesialtilbud" som de ikke kan skrive om i brevet eller på nett Noen som vet hva slike tilbud pleier å være? Vi har i dag nett fra NextGenTel, 25mbit. Betaler rundt 560,- i mnd for dette inkl alt. Telenor sin 30/30 fiber koster 469,- så sparer på det.. Men må såklart betale en del for oppkobling. Men så var det TV. Vi har i dag parabol fra Canal Digital og er under middels fornøyd. Men er dette T-wee noe å satse på? Mener å ha lest noe om trege dekodere osv? Dette går via fiber skjønner jeg? Er helt grønn på fiber.... Hjelp
LMH1 Skrevet 8. august 2016 Skrevet 8. august 2016 (endret) Dekoderene til canaldigital har vel hatt noen oppdateringer som en del føles tregere å bruke med ukesarkiv. Serieopptak sier en del sliter å få å fungere. Det har nok med prosessorkraft og programvare dekoderen å gjøre. Gleder meg til den gangen koblingsalget forsvinner, forhåpentligvis før slutten av året. Generieltsett vil jeg anbefale tv2 sumo men problemet er de også har enkelte problemet med nettleserne, man skulle bli kvitt silverlight for godt, men desverre gjelder det kun for chrome. Tror vanligvis etablering pris 2000-5000 kr. Husk\vær klar over enkelte kunder kan få fri etablering mot bindingstid hvis de er senere å bestille. Så vær ops på det, lønner ikke å ta første tilbud men du riskerer i følge telenor\canaldigital å måtte betale ekstra. Noen tilfeller kan det lønne seg, hvis du ikke har planer å bytte til altibox. Telenor er enste levrandør som er pålagt å leie fiberen: http://www.tu.no/artikler/telenor-ma-dele-fiberen-sin-med-andre/233830 Så du bør vurdere om det er lurt å si ja til fri etablering, hvis det er enebolig. Hvis ikke har du nok 1 års bindingstid. Borrettslag har ofte lange bindingstider. 3-5 år. Canaldigital kan være litt billigere men må ofte ha TV i tillegg. Men ikke veldig stor prisforskjell på de laveste hastighetene. Endret 8. august 2016 av LMH1
j-- Skrevet 8. august 2016 Skrevet 8. august 2016 Om tilbudet er gratis/sterkt rabattert oppkobling så gjør det. LMH1 sin post kan det være greit å ikke lese, på generell basis. 8
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. august 2016 Skrevet 8. august 2016 Den generelle anbefalingen er: Kan du få fiber, så takker du ja! Fiber er fremtiden, og andre teknologier, som xDSL og coax vil etterhvert bli borte. Erfaringen er at TV (i klassisk forstand) brukes mindre og mindre. og erstattes av streaming-tjenester i smart-TV, eller med Apple-TV eller andre løsninger. Med mindre husstanden har eldre medlemmer, som fortsatt liker å la sin tid styres av TV-programmet, ville jeg lagt liten vekt på TV-tilbudet. Jeg har Altibox selv, her kan jeg velge bort hele TV-løsningen, og heller legge det jeg sparer her i bedre internett. Regn med ca 15 Mbps pr sesjon som streamer i 4K, og ca 2,5 Mbps i HD (iflg egne uformelle tester)
Stingah Skrevet 8. august 2016 Forfatter Skrevet 8. august 2016 Ok. Da satser jeg på at hvis det er gratis oppkobling så går jeg for det. Men har lest et annet sted at for å få dette må man gå for minimum 60mbps det første året.. Men det er nå greit nok. Personlig trenger jeg ikke mer enn 30mbps pr d.d.
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. august 2016 Skrevet 8. august 2016 (endret) Jeg betalte 1900 (mener jeg å huske) for tilknytning, for villa og privat abonnement (ikke sameie/brl), for Altibox. Da la de trekkerør frem til min tomtegrense, og jeg gravde selv ned trekkerøret dit jeg ville ha inntaket på huset. Installatør koblet fiber inn i huset, og installerte fiberconverteren. Derfra kablet jeg Cat6 selv til der jeg ville ha hussentralen, og videre til TVer. Det var samme pris for tilknytningen, uansett hvilken hastighet man valgte, og man kunne velge med eller uten TV, og med eller uten fasttelefon (IP-telefon) for den som husker hva det var. Endret 8. august 2016 av Slettet-fsaSP0zV
Stingah Skrevet 8. august 2016 Forfatter Skrevet 8. august 2016 Det er lagt fiber fram til veggen her ifm byggingen av huset, så slipper heldigvis å grave
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. august 2016 Skrevet 8. august 2016 Fiber er fremtiden, og andre teknologier, som xDSL og coax vil etterhvert bli borte.Bare en liten bemerkning; Coax blir ofte beholdt internt i selve bygget ("inn til leilighetene"), mens det er fiber på utsiden (evt helt opp til etasjenett). Dette for å slippe kostnaden med å bytte til fiber inn til og i hver enkelt boenhet. Her kan du egentlig å leve med Coax ganske lenge uten at det blir noen stor ulempe i praksis (om du får et bra modem). Har du imidlertid Coax inn til og i en enebolig så bytt dersom du får sjansen.
LMH1 Skrevet 8. august 2016 Skrevet 8. august 2016 Fiber er fremtiden, og andre teknologier, som xDSL og coax vil etterhvert bli borte.Bare en liten bemerkning; Coax blir ofte beholdt internt i selve bygget ("inn til leilighetene"), mens det er fiber på utsiden (evt helt opp til etasjenett). Dette for å slippe kostnaden med å bytte til fiber inn til og i hver enkelt boenhet. Her kan du egentlig å leve med Coax ganske lenge uten at det blir noen stor ulempe i praksis (om du får et bra modem). Et like idiotisk svar som mitt: LMH1 sin post kan det være greit å ikke lese, på generell basis. https://kabel.canaldigital.no/blogg/sa-bra-er-vanlig-internett-om-ti-ar/ Det canal digital glemmer å nevne er med dagens utvikling antakelig ikke vil se før 2020 før docsis 4.0 eller G.fast kan konkurere mot fiber på pris. Dermed ville jeg sagt gå for fiber først som sist. Nå vet vi ikke 100% sikkert hva Get\canaldigital vil tilby i løp av dette året, men vil tippe 800 mbit eller 1 gigabit ned og 100-200 mbit opplasting godt mulig det funger for enkelte, men de som laster opp mye vil like fiber bedre. Det finnes få utstyr for Gpon: 1-Port Gigabit GPON Terminal TX-6610 Med telenor \canaldigital blir man fint tvunget i utstyret som følger med.
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. august 2016 Skrevet 8. august 2016 Coax blir ofte beholdt internt i selve bygget ("inn til leilighetene"), mens det er fiber på utsiden (evt helt opp til etasjenett). Dette for å slippe kostnaden med å bytte til fiber inn til og i hver enkelt boenhet. Jeg har leilighet også, her var det CD med coax før, men sameiet byttet leverandør til Altibox. Da ble alt byttet, og fiber ble trukket i rørene der coax gikk, så her er det fiber inn i hver leilighet. Man kan ikke si at man har "ekte" fiber dersom man ikke har fiber helt inn i boligen. Selv gamle coax-nett mates via fiber til et visst punkt, men man får ikke fiber i huset av den grunn.
LMH1 Skrevet 9. august 2016 Skrevet 9. august 2016 (endret) Det som er veldig iriterende er levrandørene av fiber mener at man ikke kan bruke eksisterende trekkrør for coax\ DSL til fiber, men fiber er mye tynnere mellom 2-5 mm kabel, så sant den blir terminert, er det ikke stort sett nødvendig å grave nytt rør. Derfor prøver telenor\canaldigital å beholde coax\DSL så lenge som mulig. Man kan vel ikke si man har har fiber før fiberen går helt til pcen? SFP\ SFP+ ofte. Mest irriterende med GPON da så mange deler samme fiber (64 kunder) ofte. Altibox har vel ofte en eller flere fiber til nærmeste node. Der går ofte 3-4 fiber eller mere til ISP. Men det varier litt hvor lenge siden fiberen ble lagt, linjelengde etc. Endret 9. august 2016 av LMH1
Hårek Skrevet 9. august 2016 Skrevet 9. august 2016 Det Canal Digital sier er "Av erfaring vet vi at eksisterende trekkerør svært ofte ikke vil kunne brukes. Du er selv ansvarlig for å teste at røret kan brukes ...". Tilsvarende sier Relacom: "Vi vet av erfaring at masseforskyvninger over tid kan føre til at rør kollapser". Ingen av dem sier at de ikke kan bruke eksisterende rør. Jeg er akkurat i den prosessen, og har brukt eksisterende rør. 2
LMH1 Skrevet 9. august 2016 Skrevet 9. august 2016 (endret) Det Canal Digital sier er "Av erfaring vet vi at eksisterende trekkerør svært ofte ikke vil kunne brukes. Du er selv ansvarlig for å teste at røret kan brukes ...". Hvis man først får trekket fiberen i gjennom bør det virke, men problemet er hvis rørene ryker. Finnes små kamera med led lys under 1 cm, men tviler på noen gidder å bruke det for å sjekke etter sprekker\ødlagte rør. Derfor vil nok de fleste montører like greit bytte rør når de først er i gang. Tror PVC rørene for fiber er samme som for kabeltv\DSL eneste kanskje tykkere? Tror heller grunnen er plast under vann\jord kan råtne\bli svakere, så å trekke kabel gjennom den kan i verste fall gjøre at røret sprekker, vann kommer inn i røret og fiberen råtner. Men det først etter noen år. Men det er egentlig bare å bruke de fremdeles, må rørene byttes, er det en del av utskiftingen. Samme sier en del fiberen ikke kan bøyes mere en cd plate, men selv bøyd den en del, skal en del til den knekker, eller ikke virker i det heletatt, kan være laseren svekkes\fiberen som gjør man må ha kraftigere laser, sammenlignet med briller at synet blir dårligere. Fleste fiber man kjøper fra kina særlig under 300 meter er plast, kun de lengste fiberne er muligens glass. På rull som ISP bruker. De terminer sikkert fiberen. Men skal mye til en fiber ikke klarer under 1 gigabit\s, problemet kommer ved høyere hastighetet en det. Endret 9. august 2016 av LMH1
Hårek Skrevet 9. august 2016 Skrevet 9. august 2016 (endret) Rørene for fiber er svært solide. 14 mm diameter, 2,2 mm veggtykkelse. De legges rett i bakken. For å presisere: det er dette røret som skal fram til husveggen, eventuellt gjennom eksisterende trekkerør. Selve fiberen blir blåst gjennom senere. Endret 9. august 2016 av Hårek Presisering
datageni Skrevet 10. august 2016 Skrevet 10. august 2016 (endret) Jeg kan godt grave 4 meter for å få Altibox. Men 5000kr (bkk/lyse) i etterinstallasjon er det ikke verd når VDSL 70/20 er gratis å få og koster det samme (vell å merke inkludert linjeleie) som 30/30 i mnd. Jeg mener man må veie nytten og kostnaden opp mot hverandre. Slik jeg ser det taper altså Altibox penger for hver måned på mange potensielle kunder når de skal være så stridig på etableringskostnaden. Penger en vanlig barnefamilie ikke har/trenger å betale siden de ligger under 1km fra sentralen!De som eide huset mitt før sa nok tvert nei til første tilbud og var muligensvis ikke hjemme for "andre runde".Heldigvis er vi ikke avhengig av fiber-tilkobling siden streaming virker mer enn godt nok med VDSL og CD-parabol både har klarere bilder, mer muligheter på den standard hvite tuneren som medføler gratis og i tillegg er rimeligere enn det overprisede og tydeligvis ustabile utvalget til Altibox. (Sjekker FB-siden demmes til tider)Men til TS mener jeg det er bare til å gå for Telenor, demmes tunere er vell-funksjonible og linjen var veldig stabil. (Hadde det i siste leie-leilighet). Endret 11. august 2016 av datageni
LMH1 Skrevet 11. august 2016 Skrevet 11. august 2016 Jeg kan godt grave 4 meter for å få Altibox. Men 5000kr (bkk/lyse) i etterinstallasjon er det ikke verd når VDSL 70/20 var gratis å installere og koster det samme (vell å merke inkludert linjeleie) som 30/30 i mnd. De taper penger for hver mnd de ikke tilbyr rimeligere installasjon slik jeg ser det. De som eide huset før var nok passe uheldig å sa nei til første tilbud og muligensvis ikke hjemme for andre runde. 5000 kr er ikke så ille, syns jeg koster langt mere å skaffe montør å blåse\sveise fiberen i bakken. Hvis jeg hadde fått tilbudet hadde jeg slått til, eller ventet litt kanskje man kunne fått litt billigere. Heldigvis er vi ikke avhengig av fiber-tilkobling siden streaming er helt konge på VDSL og CD-parabol både har klarere bilder, mer muligheter på den standard hvite tuneren som medføler gratis og i tillegg er rimeligere enn det overprisede og tydeligvis ustabile utvalget til Altibox. (Sjekker FB-siden demmes til tider) På facebook får nok både canaldigital\telenor og altibox pepper til tider. Særlig ved etablering, ofte tar det flere år før de kommer med montør. så man må nok forbrede seg på lange ventetider, hvis man ikke er heldig. De er jo samme selskap begge eiet av staten.
Merko Skrevet 15. august 2016 Skrevet 15. august 2016 Hei Har fått brev fra Telenor om at de i disse dager går rundt i nabolaget med et "spesialtilbud" som de ikke kan skrive om i brevet eller på nett Noen som vet hva slike tilbud pleier å være? Vi har i dag nett fra NextGenTel, 25mbit. Betaler rundt 560,- i mnd for dette inkl alt. Telenor sin 30/30 fiber koster 469,- så sparer på det.. Men må såklart betale en del for oppkobling. Men så var det TV. Vi har i dag parabol fra Canal Digital og er under middels fornøyd. Men er dette T-wee noe å satse på? Mener å ha lest noe om trege dekodere osv? Dette går via fiber skjønner jeg? Er helt grønn på fiber.... Hjelp Blir muligens en grei deal på fiber her fra telenor innen kort tid. Idag betaler jeg rundt 650kr mnd for 60/20 (som i realiteten er 42/12 ca) via kobberlinje. 109kr i bare linjeleie.. Så at jeg kan få 500/500 til samme pris kan jeg ikke klage på
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. august 2016 Skrevet 18. august 2016 Hva er komplett 30 som du må ha for å få denne prisen? Må du ha full TV-pakke, IP-fasttelefon, supportavtale og kaffetrakter fra Telenor, slik at totalprisen blir veldig høy likevel? Jeg vurderer å si opp TV-pakken, og heller øke hastigheten på nettet, bruker nesten ikke TV likevel.
LMH1 Skrevet 19. august 2016 Skrevet 19. august 2016 (endret) Hva er komplett 30 som du må ha for å få denne prisen? Må du ha full TV-pakke, IP-fasttelefon, supportavtale og kaffetrakter fra Telenor, slik at totalprisen blir veldig høy likevel? Jeg vurderer å si opp TV-pakken, og heller øke hastigheten på nettet, bruker nesten ikke TV likevel. Komplett 30 er vel borettslag avtale er den som ofte er inkludert i fellesutgiftene derfor får man bredbånd billigere man er komplet kunde. Dette koster 119 kr/mnd er i felleskostnadene. Finnes vel 5 mbit og 30 mbit styret velger hva beborerene skal ha. https://kabel.canaldigital.no/storkunde/sameier-og-borettslag/bredband-og-tv-til-alle/ Blir gaske overrasket hvis ikke dette er prisene for kun bredbånd: https://kabel.canaldigital.no/storkunde/sameier-og-borettslag/Pluss-Pluss/rabattfordeler/ Som dere ser kun 50 kr billigere en vanlig priser, små forskjell med andre ord. Endret 19. august 2016 av LMH1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå