Gå til innhold

Knut leder skandinavias største datasenter. Han mener det offentlige bommer grovt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Gjør som DNB – velg geografisk separasjon på datasentrene og ta hele landet i bruk."

All samfunnskritisk infrastruktur bør i fremtiden være spredt over 5 geografisk separerte datasenter med distribuert konsensus algoritmer i bunnen av alle "statefull" tjenester (les database). Google har allerede implementert dette med Spanner. Når Cockroachdb og apache kudu er produksjonsklar er det vel bare å sette i gang for oss andre også.

Det vil bli helt kritisk med god fiberkapasitet mellom konkurrerende datasenter for å kunne oppnå god ytelse i disse tilfellene, da responstiden til disse databasene er en funksjon av responstid mellom datasentrene og klokkedrift på serverne. Heldigvis er throughput skalerbar med antall noder etter samme mønster som typiske NoSQL baser som Apache Cassandra.

Forøvrig tror jeg det er mer enn beskyttelse av egen arbeidsplass som ligger til grunn for "egen kjeller alternativet". Jeg har selv sett dette i 4 forskjellige offentlige institusjoner og teknisk gjeld var uten tvil største begrensning. Innen helsesektoren har en f.eks et eget nivå innen tekniskgjeld som heter medisinsk teknisk utstyr, hvor server komponenten gjerne ikke er samlokalisert med datasenteret, gjerne av helt unike og smått humoristiske årsaker i hvert tilfelle.

Endret av Anders Jensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt synd med potensielt interessante artikler som jeg ikke får lest pga min aversjon mot tåpelige overskrifter :(

 

Du kan jo finne deg et annet nettsted, i stedet for å spamme annenhver artikkel på Digi med informasjon om hvor tåpelige du synes overskriftene er. Dette er bare et tips. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt synd med potensielt interessante artikler som jeg ikke får lest pga min aversjon mot tåpelige overskrifter :(

 

Denne overskriften synes jeg faktisk var innafor. Jeg visste jo før jeg åpnet artikkelen at den kom til å være skrevet av Røise. Men overskriften i seg selv var ikke så ille som de fleste andre fra denne personen.

 

Men, når jeg da åpner artikkelen, så viser det seg å være et jævla intervju hvor de snakker om ferie og faenskap. Helvetes mannsjit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

All samfunnskritisk infrastruktur bør i fremtiden være spredt over 5 geografisk separerte datasenter med distribuert konsensus algoritmer i bunnen av alle "statefull" tjenester (les database). Google har allerede implementert dette med Spanner. Når Cockroachdb og apache kudu er produksjonsklar er det vel bare å sette i gang for oss andre også.

 

 

Google bruker Chubby til dette, andre bruker Apache ZooKeeper. Men problemet her er jo at 99% av alle utviklerar aldri har høyrd om konsesus-algoritmer og 99% av den eine prosenten som har høyrd om det, har aldri fått brukt det i produksjonsmiljø.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Fra før har vi blitt kjent med Svenn, Andres og Sofie og hvor de ferierer, nå blir vi bedre kjent med Knut. Onde tunger vil ha det til at slike intervju ikke har noenting i en teknisk nettavis å gjøre, men jeg sier kjør på. Er det noe internett har alt for lite av så er det slike tomme artikler som ikke omhandler noen verdens ting.

Endret av tommelfingerregel2
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

All samfunnskritisk infrastruktur bør i fremtiden være spredt over 5 geografisk separerte datasenter med distribuert konsensus algoritmer i bunnen av alle "statefull" tjenester (les database). Google har allerede implementert dette med Spanner. Når Cockroachdb og apache kudu er produksjonsklar er det vel bare å sette i gang for oss andre også.

 

 

Google bruker Chubby til dette, andre bruker Apache ZooKeeper. Men problemet her er jo at 99% av alle utviklerar aldri har høyrd om konsesus-algoritmer og 99% av den eine prosenten som har høyrd om det, har aldri fått brukt det i produksjonsmiljø.

 

Chubby og ZooKeeper brukes vel primært til å oppnå konsensus, mens Spanner, CockroachDB, Apache Kudu, og la oss ikke glemme Etcd, er databaser som oppnår konsensus på sine transaksjoner. Dermed kan du kombinere svært streng Isolation (fra ACID) med skalerbarhet. Altså tilsynelatende ingen trade-off i henhold til CAP-teoremet, men i praksis betaler du med økt responstid og høyere prosesserings- og kommunikasjons-kost per transaksjon. Spanner og CockroachDB er så vidt jeg vet "Strong serializable" mens Etcd og Kudu er "linearizable".

 

https://aphyr.com/posts/313-strong-consistency-models

 

Det vil nok ta litt tid før folk blir vandt med disse basene, men jeg tror det er vel så langt å gå for drift som for utviklerne, de skal jo bare forholde seg til SQL. "How hard can it be?" :)

Lenke til kommentar

Fra før har vi blitt kjent med Svenn, Andres og Sofie og hvor de ferierer, nå blir vi bedre kjent med Knut. Onde tunger vil ha det til at slike intervju ikke har noenting i en teknisk nettavis å gjøre, men jeg sier kjør på. Er det noe internett har alt for lite av så er det slike tomme artikler som ikke omhandler noen verdens ting.

 

Nei, det internett har for lite av er klarsynte surpomper i kommentarfelter... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå kjenner eg ikkje så godt til Chubby, men ZooKeeper er iallefall ein database.

 

Eg har heller ikkje tru på at dei fleste, inkl. DNB, Telenor og Statoil trenger ein distribuert relasjonell database. F.eks så er SQL Server ingen sinke, spesielt med dagens NVMe disker. Og med tanke kor enkelt det er å sette opp så blir jo kostnaden ein promille samanlikna med dei andre alternativa.

 

Ein må opp i fleire Petabytes med data før disse Big Data alternativa blir meir kostnadseffektive enn SQL Server.

Lenke til kommentar

 

Litt synd med potensielt interessante artikler som jeg ikke får lest pga min aversjon mot tåpelige overskrifter :(

Du kan jo finne deg et annet nettsted, i stedet for å spamme annenhver artikkel på Digi med informasjon om hvor tåpelige du synes overskriftene er. Dette er bare et tips. ;)

 

Nja, heldigvis har de ikke ubrukelige overskrifter på halvparten av artiklene da, men om ingen klager så er det jo heller ingen sjanse for at det blir bedre.  Om en ser på oversikten her så er det jo klart dårligere overskrifter på artikler av "Redaksjonen" fremfor f.eks. artikler av hr. Brombach.

Lenke til kommentar

Enig med sikotryne. Eneste mulighet vi har til å endre dette tullballet på er å ikke klikke på artiklene samt bruke kommentarfeltet aktivt. Personlig kommer jeg til å gjøre begge deler inntil enten overskriftene bedres eller Redaktøren går ut og dementerer siste leder som handler om clickbait vs innhold og i stedet forteller oss ærlig at digi heretter skal satse på clickbait.

 

Sistnevnte er en ærlig sak mener jeg, så lenge man er åpen om det, men når de skriver slike våsete ledere som det her så får de jaggu tåle at folk protesterer når de produserer søppel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med sikotryne. Eneste mulighet vi har til å endre dette tullballet på er å ikke klikke på artiklene samt bruke kommentarfeltet aktivt. Personlig kommer jeg til å gjøre begge deler inntil enten overskriftene bedres eller Redaktøren går ut og dementerer siste leder som handler om clickbait vs innhold og i stedet forteller oss ærlig at digi heretter skal satse på clickbait.

 

Sistnevnte er en ærlig sak mener jeg, så lenge man er åpen om det, men når de skriver slike våsete ledere som det her så får de jaggu tåle at folk protesterer når de produserer søppel.

 

Hehe... det interessante her er vel hvordan du har tenkt å "bruke kommentarfeltet aktivt" uten å klikke på artiklene. For å komme til kommentarfeltet må man jo nødvendigvis klikke på artikkelen, slik som du har gjort i denne saken. ;)

Lenke til kommentar

 

Enig med sikotryne. Eneste mulighet vi har til å endre dette tullballet på er å ikke klikke på artiklene samt bruke kommentarfeltet aktivt. Personlig kommer jeg til å gjøre begge deler inntil enten overskriftene bedres eller Redaktøren går ut og dementerer siste leder som handler om clickbait vs innhold og i stedet forteller oss ærlig at digi heretter skal satse på clickbait.

 

Sistnevnte er en ærlig sak mener jeg, så lenge man er åpen om det, men når de skriver slike våsete ledere som det her så får de jaggu tåle at folk protesterer når de produserer søppel.

Hehe... det interessante her er vel hvordan du har tenkt å "bruke kommentarfeltet aktivt" uten å klikke på artiklene. For å komme til kommentarfeltet må man jo nødvendigvis klikke på artikkelen, slik som du har gjort i denne saken. ;)

 

Finner alle artikkeldiskusjonene her : https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=757

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...