Gå til innhold

Ødelagt i kroppen, på tide med nye sko?


Anbefalte innlegg

Jeg er 25 år og har trent relativt aktivt i 4 år. Oppdaget kjapt at jogging var noe jeg foretrakk framfor vektløfting. De siste 2 månedene har jeg derimot slitt med smerter i kroppen etter endt treningsøkt.

 

Det begynner med smerter i akilles mens jeg jogger og utvikler seg til sterke smerter i uken som går etter trening. Smertene sitter i fra fotbladet og opp til hoftepartiet.

 

Mitt spørsmål er: Kan dette være pga. utslitte sko? Jeg er jo vant til å jogge, siden jeg har holdt på i 4 år, så skjønner ikke om kroppen skal svikte. Har vært litt sparsom på sko og bruker samme skopar som da jeg begynte for 4 år siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner folk som kjøper nye joggesko opptil flere ganger i måneden. Det er ekstremt, men hvert fjerde år høres litt sjelden ut igjen. Kanskje du burde ta deg en tur på Löplabbet og spandere på deg et (eller to) skikkelig gode par, og se om det blir bedre. Hvis ikke (eller uansett) kan det hende du burde trene annerledes en periode til beina dine får hentet seg inn igjen.

Lenke til kommentar

Skoene kan være en faktor, men jeg ville sett på andre ting først. Har du endret noe på treningen din i det siste? Hvor mye du løper? Hvor fort du løper? Underlaget du løper på?

 

Betennelse i akillessenen er ikke så uvanlig for løpere og er ofte knyttet til en av de endringene i treningen som jeg spør om.

Lenke til kommentar

Ikke annet enn at jeg har redusert antall treningsøkter i år i forhold til tidligere år for å legge på meg, da jeg var blitt for tynn. Har gått opp noen kg i vekt.

 

Jeg har to løyper jeg bruker:
1. Opp en fjellside/topp: 4km tur-retur. Ikke veldig bratt. For det meste grus, men også litt berg-partier.

2. Variert terreng i skog og mark. 6km tur-retur. Varierende underlag. Mest grus.

 

De siste øktene på løype nr. 2 har vært på 42-43 minutter, da jeg ikke har fått vedlikeholdt kondis pga. smertene. Rekorden ligger på 37 minutter.

Endret av Ajoh
Lenke til kommentar

Uansett om det kan være andre ting som er hovedproblemet; du MÅ ha nye sko. Fire år er alt for lenge med de samme skoene til løping. Sko med riktig og nok demping er gull verdt for kroppen og hvis du er såpass aktiv som du høres ut som er det en investering i egen helse! Min mor som løper mye (4+ ganger i uken) har til og med to par sko, slik at hun kan bytte på og la skoene "hvile" mellom hver økt. Hun kjøper nye joggesko ca 2 ganger i året i tillegg. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte et par Mizuno Wave Rider 18 i dag. Prøvde å lese tester av sko på nettet, men endte opp med å bare prøve sko til jeg fant et par som satt godt på mine føtter.

 

Så opprinnelig på Wave Rider 19, men WR18 var både billigere og hadde en litt bedre passform.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjøpte et par Mizuno Wave Rider 18 i dag. Prøvde å lese tester av sko på nettet, men endte opp med å bare prøve sko til jeg fant et par som satt godt på mine føtter.

 

Så opprinnelig på Wave Rider 19, men WR18 var både billigere og hadde en litt bedre passform.

 

Tester av sko på nett er meningsløse.

Dine føtter er unike og du gjorde helt rett i å prøve noen forskj. modeller og kjøpe noen som satt bra på foten.

Endret av olasonn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...