Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pusse opp leilighet - rekkefølge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Male

2. Parkett

3. dører

 

Om man maler først slipper man å tenke så mye på å dekke til parketten og sparer en del på å dekke gulver.

Parkett før dører da man gjerne vil ha parketten under døra og for å sørge for at man kan får opp dørene uten at det går borti parketten :)

Skal du ta lister også, så tas dette til slutt.

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi har en utleiebolig som skal pusses opp.

 

Males, få ny parkett og bytte et par dører.

 

Hvilken rekkefølge bør dette tas i?

 

Jeg har ikke peiling, men tror vel at malingen tas til slutt.

 

3 forskjellige innleide skal gjøre jobben.

 

Synspunkter?

 

Takk.

 

Male, parkett og dører. Jeg har jobbet innen interiør og bygg. Lykke til :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor parkett før dører?

 

Jeg ville malt, byttet dører og lagt gulvet sist.

 

Les svaret fra aklla øverst :) Hvorfor dører før parkett?

 

 

Jeg ville ikke lagt gulvet under noe som helst med tanke på fremtidig oppussing/endring av planløsning.

 

Hvis man legger gulvet under dører/lettvegger blir det problemer hvis man skal skifte gulv senere. Man kan jo bare huske på at det skal komme ett gulv på x ant. mm når man setter inn døra.

 

Edit: vi snakker jo ikke om sponplater nå, men siste finish.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Man kan jo ta døra først, men da må man passe på at man man får plass til gulvet under døra ;)

Jeg tenkte at om jeg skal legge nytt gulv noen gang, så får jeg ta det da, det er ikke værre enn å kutte gulvet helt inntil døralista å legge på en feielist der etter man har lagt nytt gulv.

 

Pusset opp 2 hus og en leilighet de siste årene :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Selv tok jeg dører før gulv, pga jeg ville ha minst mulig terskelhøyde. (liggende vaskelist)

Da vi pusset opp, droppet vi likegodt alle dørsvillene slik at vasking og støvsuging nå er en lek på gjennomgående parkettgulv. Eneste er innsteg til baderommet på grunn av varmekabler og rør i gulv.

Lenke til kommentar

Blir det ikke en del støy da?

Definer endel :p Det er klart det blir litt mindre støydemping når det er en ørliten glippe mellom gulv og dør der lyden slipper gjennom, selv om det er overraskende lydtett med vegger i smartpanel og glava (m/plastmembran).

 

Vurderte det selv, men fant ut at det ble en utfordring med å få samme lyddemping og uansett vanskelig fordi alt er skjevt i huset fra før. Da hadde det ikke blitt så fint ved enden av noen av karmene. 

 

Edit: Men da la du vel gulvet før dører (for å holde oss til tema : )

 

Dersom gulvene er skjeve, må de utgjevnes på forhånd før gulvet og isolasjonsfilmen legges oppå. Er mye jobb, men da unngår du knirking og gulv som jynger når du går på det. Og karmene blir finere, som du nevner.

 

Til tema: Gulvet ble lagt sist hos oss. Vi løftet dørkarmene opp et par cm siden vi uansett droppet svillene, så vi kunne legge parketten "under" dørkarmene i etterkant. Etter at parketten var lagt, monterte vi kantlistene rundt dørene og veggene. Sier ikke at dette er den beste måten å gjøre det på, men da har man i alle fall muligheten til å bytte hele gulvet seinere, uten å måtte rive ut dørkarmene :)

 

Edit: Slik ble resultatet:

 

2016-08-02%2020.03.02.jpg

Endret av kaldviking
Lenke til kommentar

Dersom gulvene er skjeve, må de utgjevnes på forhånd før gulvet og isolasjonsfilmen legges oppå. Er mye jobb, men da unngår du knirking og gulv som jynger når du går på det. Og karmene blir finere, som du nevner.

Knirker ikke, eller gynger. Skjevheten er jevn (hvis det går an å si det) - Hvis jeg skulle jevnet ut, så hadde det gått med masse utjevningmasse og for mye arbeid i forhold til hva man får igjen. Man merker ingenting og det er ingen som har sett noe skjevheter. Kun hvis man vet det fra før og vet hva man skal se etter. Skal pusse opp kjeller også, men der er situasjonen slik at utjevningmasse må brukes for å få det bra.

Lenke til kommentar

 

Blir det ikke en del støy da?

 

Definer endel :p Det er klart det blir litt mindre støydemping når det er en ørliten glippe mellom gulv og dør der lyden slipper gjennom, selv om det er overraskende lydtett med vegger i smartpanel og glava (m/plastmembran).

Tenker bråket tilsvarer nesten som om døren er oppe. Merker selv hvor godt jeg hører bare døren står litt oppe i forhold til om den er helt lukker, men det er kanskje ikke helt slik :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...