Gå til innhold

GTX 1070 blir for varm uansett spill


Gumpen

Anbefalte innlegg

Kjøpt en gaming pc via komplett her en dag. PC'n har en GTX 1070 founders edition. Når jeg spiller de fleste spill, så blir skjermkortet alt for varmt etter min smak.

Som regel så er det driveren til grafikk kortet som krasjer når jeg spiller spill som BF4, Rainbow Six: Siege og diverse. Dette med driveren skjedde etter at jeg reinstallerte Windows 10 og lastet ned driverne på nytt.

Men så lastet jeg ned MSI Afterburner for å overvåke temperaturen på skjermkortet. Jeg spilte Divinity: Original Sins Enhanced Edition, og GPU temperaturen lå på 80 grader stabilt. På det meste 81 grader. Dette var med alt på ultra settings, men bare 1080p oppløsning.

Leste litt på nett at det er et malware der ute som bruker GPU til å mine bitcoins, og at dette kjører kortet hart og at temperaturen stiger over normalen. Men jeg lette etter dette, men fant ikke noe tegn til denne malwaren.

Er nå veldig skeptisk. Er det kortet? Er det for dårlig kjøling? Er kun stock kjøling i pcn. Eller er det malware? Trenger virkelig hjelp.

Edit: Har en 750W PSU, MSI Raider X99 hovedkort, i7 6800k 6 kjernes prosessor, 16gb DDR4 Ram.

Endret av Gumpen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er malware får du sjekket ved å se på belastningen når systemet er idle. Nye GPU'er har innebygget viftekontroll som prøver å holde kortet på X-grader ved belastning, når det kommer over et visst punkt kjører viftene i gang og går raskere jo mer belastning (varme) det blir på kortet. Mener å huske at de fleste setter det til ca 70 grader, ikke ta meg på ordet der :p

Lenke til kommentar

eehm. . .

 

Dette er en fin temperatur å ligge på, begynner du å nærme deg 90 grader bør du kanskje gjøre noe.

 

Hvilket kabinett har du?

Mener å ha lest og hørt at man helst vil holde seg under 80 grader. Syntes 80-81 grader var vel mye for Divinity: Original Sins, som ikke er et krevende spill, når jeg i tillegg spilte på 1080p.

 

NZXT S340 Midi Tower Sort Er kabinettet mitt.

Lenke til kommentar

Om det er malware får du sjekket ved å se på belastningen når systemet er idle. Nye GPU'er har innebygget viftekontroll som prøver å holde kortet på X-grader ved belastning, når det kommer over et visst punkt kjører viftene i gang og går raskere jo mer belastning (varme) det blir på kortet. Mener å huske at de fleste setter det til ca 70 grader, ikke ta meg på ordet der :p

Bruker MSI Afterburner for å overvåke og styre viftehastigheten. Kjørte i gang Divinity for å se hvor mange prosent viften kjørte på når den kortet ble 81 grader. Den var på 40-50%. Synest det er rart at den ikke øker hastigheten mer for å senke temperaturen til rundt 76 grader.

 

Når jeg tar på baksiden akkurat der kortet er montert, er platen ekstremt varm. Nesten så det gjør vondt. Greit nok at skjermkort blir varm, men så varm for et så lite krevende spill?

Lenke til kommentar

 

Om det er malware får du sjekket ved å se på belastningen når systemet er idle. Nye GPU'er har innebygget viftekontroll som prøver å holde kortet på X-grader ved belastning, når det kommer over et visst punkt kjører viftene i gang og går raskere jo mer belastning (varme) det blir på kortet. Mener å huske at de fleste setter det til ca 70 grader, ikke ta meg på ordet der :p

Bruker MSI Afterburner for å overvåke og styre viftehastigheten. Kjørte i gang Divinity for å se hvor mange prosent viften kjørte på når den kortet ble 81 grader. Den var på 40-50%. Synest det er rart at den ikke øker hastigheten mer for å senke temperaturen til rundt 76 grader.

 

Når jeg tar på baksiden akkurat der kortet er montert, er platen ekstremt varm. Nesten så det gjør vondt. Greit nok at skjermkort blir varm, men så varm for et så lite krevende spill?

 

Om spillet er krevende eller ikke har jo seff lite/ingenting å si om det ikke er fps limit. 

Vil du ha kjøligere kort kan du bl.a sette opp viftehastighet, evt klokke ned kortet.

Også greit å sjekke at du får nok kaldluft inn i kabinettet. 

Lenke til kommentar

80-83 grader er ikke farlig for disse korta, og ikke unormalt. Vil du ha temp ned, så må du sette viftehastigheten selv i Afterburner, til f.eks 80% eller lage en custom vifte profil.

 

Angående driveren. Last ned Display Driver Uninstaller (DDU) og fjern alt av nVidia drivere. Når du starter programmet, velg at du skal reboote til Safe Mode. Etter den er ferdig så rebooter du og legger inn nyeste nVidia driver. Velg custom install, og huk kun av for driveren og physX. Reboot og da skal det være i orden.

 

Ellers har kjølinga i kabinettet mye å si da. Vet ikke hvordan vifte oppsettet ditt er der. 2 vifter som drar inn kald luft i front og en som drar varm luft ut bak bør du iallefall ha.

Lenke til kommentar

Takker for svar alle sammen. Godt å høre at 81 grader ikke er i faresonen. Får stille viftehastigheten høyere via afterburner, 80% ble litt for bråkete. Virker som 60-65% er sweetspotten.

I kabinettet har jeg en vifte på topp, en vifte bak, og selvfølgelig en vifte for CPU og GPU (men disse er standard. Integrert i GPU og standard for CPU).

Får håpe dette med driveren blir ordnett også! Det er jo faktisk noe som har hindret meg i å spille!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er malware får du sjekket ved å se på belastningen når systemet er idle. Nye GPU'er har innebygget viftekontroll som prøver å holde kortet på X-grader ved belastning, når det kommer over et visst punkt kjører viftene i gang og går raskere jo mer belastning (varme) det blir på kortet. Mener å huske at de fleste setter det til ca 70 grader, ikke ta meg på ordet der :p

Nei er på 80c++, og da klokker kortene ned. Så jeg kjører mine kjøligere og ja mere støy. :)

Lenke til kommentar

Takker for svar alle sammen. Godt å høre at 81 grader ikke er i faresonen. Får stille viftehastigheten høyere via afterburner, 80% ble litt for bråkete. Virker som 60-65% er sweetspotten.

 

I kabinettet har jeg en vifte på topp, en vifte bak, og selvfølgelig en vifte for CPU og GPU (men disse er standard. Integrert i GPU og standard for CPU).

 

Får håpe dette med driveren blir ordnett også! Det er jo faktisk noe som har hindret meg i å spille!

Viftene i top og bakkant blåser ut av kabinettet?

Jeg hadde kanskje skaffet meg 1 (eller 2 om plass) for å ha nede foran som tar luft inn i kabinettet. Om dette vil hjelpe, det aner jeg ikke, men ei vifte koster ikke all verden for å prøve

Lenke til kommentar

Kabinettet du har, er vel beregnet på at du har en aio kjøler i front, med 2 x 120mm/140mm vifter som innsug.

 

Du kan eksperimentere litt med de viftene du har. Ta den som blåser ut i toppen, og sett den som innsug nede foran. Legg en avis, et magasin e.l over hullet i toppen.

 

Hvis du har den standard Intel vifta, så blåser vel den varmluft i alle kanter. Så den kan blåse varmluft på skjermkortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjørt ute deksel på i åresvis på neste alle maskinene. Den jeg ikke gjør på det er på fedora maskinen min. Kjører ikke gpu i den, blir ikke varm. De andre blir på grunn av mine gpuer

 

Sidedeksel av krever mer vedlikehold for støvfjerning, så vil ikke kalle det for den beste løsningen.

Lenke til kommentar

Kjøpt en gaming pc via komplett her en dag. PC'n har en GTX 1070 founders edition. Når jeg spiller de fleste spill, så blir skjermkortet alt for varmt etter min smak.

 

Som regel så er det driveren til grafikk kortet som krasjer når jeg spiller spill som BF4, Rainbow Six: Siege og diverse. Dette med driveren skjedde etter at jeg reinstallerte Windows 10 og lastet ned driverne på nytt.

 

Men så lastet jeg ned MSI Afterburner for å overvåke temperaturen på skjermkortet. Jeg spilte Divinity: Original Sins Enhanced Edition, og GPU temperaturen lå på 80 grader stabilt. På det meste 81 grader. Dette var med alt på ultra settings, men bare 1080p oppløsning.

 

Leste litt på nett at det er et malware der ute som bruker GPU til å mine bitcoins, og at dette kjører kortet hart og at temperaturen stiger over normalen. Men jeg lette etter dette, men fant ikke noe tegn til denne malwaren.

 

Er nå veldig skeptisk. Er det kortet? Er det for dårlig kjøling? Er kun stock kjøling i pcn. Eller er det malware? Trenger virkelig hjelp.

 

Edit: Har en 750W PSU, MSI Raider X99 hovedkort, i7 6800k 6 kjernes prosessor, 16gb DDR4 Ram.

Founders edition har rævva kjølere. 80C++ er vanlig på Founders Edition kort. Er du missfornøyd, er det annen kjøler eller å bytte med et aftermarket kort.

Lenke til kommentar

Hva er Temp Limit på kortet ditt?

Så vidt jeg husker vil både Nvidia- og AMD-kort i dag gå opp til Temp limit før de øker viftehastigheten for å redusere støy.

At kortet blir like varmt av Divinity som The Witcher 3 er i hvert fall ikke overraskende for min del, se heller etter om kortet kjører vifta hardere og booster mer i The Witcher 3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...