Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre traktor på en annens private vei?


Anbefalte innlegg

Jeg har en mark jeg høster, for å komme til den må jeg kjøre på en vei og forbi en hytte. Veien er veldig dårlig fra hytta og videre til marka så jeg kommer meg kun videre med traktor.

 

I dag var jeg oppe og satte et strømgjerde rundt rundballene og siden jeg ikke orket å kjøre traktoren dit tok jeg istedet bilen. Jeg parkerte et lite stykke fra hytten og gikk videre. Da jeg kom tilbake ble jeg møtt av en sint hytteeier som kjeftet og og sa jeg ikke kunne bruke veien eller parkere utfor hytten. Han sa at de var så lei av at folk parkerte utenfor at det var like før han ringte politiet. Jeg har har aldri sett at det har vært folk i hytten eller at det har vært parkert biler her når jeg har vært her tidligere. Jeg kan godt skjønne at han ikke vil at folk skal parkere rett utenfor hytten og det skal jeg respektere, men jeg tror ikke de eier veien siden den går videre til marka og videre derifra til en gammel gård som jeg vet at de ikke eier. Veien er ikke skiltet med privat vei.

 

Spørsmålet mitt er egentlig om at hvis det er han som eier veien, kan han da nekte meg å kjøre til marka med traktoren når jeg skal dit? Det går ingen andre veier opp dit og jeg trenger det fôret jeg høster der oppe.

Endret av SheepSkull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en mark jeg høster, for å komme til den må jeg kjøre på en vei og forbi en hytte. Veien er veldig dårlig fra hytta og videre til marka så jeg kommer meg kun videre med traktor.

 

I dag var jeg oppe og satte et strømgjerde rundt rundballene og siden jeg ikke orket å kjøre traktoren dit tok jeg istedet bilen. Jeg parkerte et lite stykke fra hytten og gikk videre. Da jeg kom tilbake ble jeg møtt av en sint hytteeier som kjeftet og og sa jeg ikke kunne bruke veien eller parkere utfor hytten. Han sa at de var så lei av at folk parkerte utenfor at det var like før han ringte politiet. Jeg har har aldri sett at det har vært folk i hytten eller at det har vært parkert biler her når jeg har vært her tidligere. Jeg kan godt skjønne at han ikke vil at folk skal parkere rett utenfor hytten og det skal jeg respektere, men jeg tror ikke de eier veien siden den går videre til marka og videre derifra til en gammel gård som jeg vet at de ikke eier. Veien er ikke skiltet med privat vei.

 

Spørsmålet mitt er egentlig om at hvis det er han som eier veien, kan han da nekte meg å kjøre til marka med traktoren når jeg skal dit? Det går ingen andre veier opp dit og jeg trenger det fôret jeg høster der oppe.

Hei.

 

Eier selv en gård med diverse private traktorveier. Må si jeg ikke er helt sikker, men vil tro at eier av veien kan nekte deg og kjøre på den. Men mener dette skal stå i friluftsloven

 

"§ 4.(Ferdsel med motorvogn og hestekjøretøy.)

Når ikke annet er bestemt, kan eier av privat veg forby ferdsel med hestekjøretøy, motorvogn, (derunder sykkel med hjelpemotor) og parkering av motorvogn på eller langs vegen.

Ved offentlig veg er det tillatt å parkere i utmark, såfremt det ikke volder nevneverdig skade eller ulempe."

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16

Lenke til kommentar

Hør med kommunen for å finne ut hvem som eier denne veien.

 

Det høres urimelig ut at en vei som går til landbrukseiendom skal være eid av en hyttetomt.

Det er nærliggende å tro at hyttetomten fikk en veirett ved fradeling av tomt fra en landbrukseiendom.

Hyttetomten kan være part i et veilag som eier veien i felleskap.

 

Nærliggende landbrukseiendommer har gjerne veirett over nabobruket dersom det er eneste fremkomstvei.

 

Du får nok brukrett til veien gjennom eier av jordbruksarealet du disponerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå klaget han vel ikke på at det kjøres forbi men at det parkeres utenfor hytten, noe jeg ganske sikkert ville ha klaget på også

Han sa at jeg ikke hadde noen rett til å bruke veien fordi den var privat, har også i ettertid sjekket gårdskart og jeg var faktisk parkert utenfor tomtegrensa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...