Gå til innhold

Hva ville dere ha valgt?


fjernto

Anbefalte innlegg

Jeg søkte bachelor vernepleier i år på skolene lengst nord i landet, men står alt for langt ned på ventelistene. Det er helt usannsynlig at 50-70 personer trekker ønskene sine. Jeg har dermed søkt på årsstudium innen friluftsliv, og hovedgrunnen for det, er at jeg ønsker og få 2 tilleggspoeng til neste år. Samtidig interesser jeg meg for naturen (fjellturer, fiske, og oppdage nye, fine plasser i naturen), men denne linjen fører jo ikke til noen jobb. Det blir litt som å gå på folkehøgskole, bare at jeg føler, jeg går på høgskole, på grunn av eksamener og annet, som er påkrevd for å få bestått.  Jeg har fra før av gått yrkesfaglig, og tok i år påbygg. Det er mine to år på yrkesfag, som ødelegger. Jeg fikk nesten fire i snitt på påbygg, mens på yrkesfag, så har jeg såvidt over to i gjennomsnittskarakter. Jeg ønsker fremdeles å gå vernepleier til neste år. I tillegg vurderer jeg sykepleier. Mest på grunn av at jeg da, ønsker å jobbe offshore, for å tjene meg opp en god formue, og kjappest mulig handle meg en bopel. Snittet mitt i år er 3,56, medregnet alle tilleggspoeng (6 alderspoeng og 0,05 realfagspoeng). Jeg vil dermed ha et snitt på 3,956 til neste år, om jeg fullfører årsstudiumet. Alternativene jeg har, er å gå friluftsliv, som årsstudium, og kanskje kombinere "studiet" med å ta opp fag som, samfunnsfag, naturfag VG1 og matematikk 1p. I alle disse fagene har jeg karakteren 2, og med tanke på hvor enkle de er, så skal det ikke mye innsats og jobbing til, for å minimum doble karakterene. Et annet alternativ jeg har er å gå på Sonans ett år. Den siste muligheten jeg har kommet frem til, er å begynne på VG2 på nytt. Nesten halve vitnemålet mitt består av VG2 karakterer, og de aller fleste er praktiske fag. Hva ville dere gjort, og er det noen som har gått årsstudium friluftsliv, og kan fortelle litt om det?

Endret av fjernto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veit ikke om jeg forstod deg riktig her, men du påstår at å gå fra karakter 2 til 3 i et eller annet fag, vil øke snittet mitt med 0,5? Det stemmer ikke. Jeg hadde 63 karakterpoeng totalt dette året, fordelt på 22 fag. Får jeg karakterene 5, 4 og 4 i kronologisk rekkefølge i disse fagene: samfunnsfag,  1P og naturfag VG1, så har snittet mitt "bare" gått opp til 3,18. Medregnet tilleggspoeng, så vil jeg havne på 4,23 i karakterpoeng.

 

Jeg synes det er "litt" vanskelig å få en oversikt over tidligere poenggrenser på Samordna. I år var poenggrensen for å komme inn på vernepleier i Harstad 41,6, mens den i fjor var på bare 33,8. Er det poenggrensen fra i fjor, som er feil, eller kan det bety at personen som hadde 33,8 i konkurransepoeng hadde fått innvilget særskilt vurdering? Synes det er veldig merkelig, og typisk, at poenggrensen øker med nesten 1 i snittkarakter.. Til neste år, må vell folk ha minimum 50 i konkurransepoeng, for å komme inn på sykepleier eller vernepleier..  

 

Takk for respons på tråden min. Tror nok det blir årsstudium, kombinert med å ta opp 3-4 fag fra videregående.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er "litt" vanskelig å få en oversikt over tidligere poenggrenser på Samordna. I år var poenggrensen for å komme inn på vernepleier i Harstad 41,6, mens den i fjor var på bare 33,8. Er det poenggrensen fra i fjor, som er feil, eller kan det bety at personen som hadde 33,8 i konkurransepoeng hadde fått innvilget særskilt vurdering? Synes det er veldig merkelig, og typisk, at poenggrensen øker med nesten 1 i snittkarakter.. Til neste år, må vell folk ha minimum 50 i konkurransepoeng, for å komme inn på sykepleier eller vernepleier..  

 

Takk for respons på tråden min. Tror nok det blir årsstudium, kombinert med å ta opp 3-4 fag fra videregående.

 

Poenggrensen fra i fjor viser hva den siste som tok i mot tilbud om studieplass hadde i konkurransepoeng. Dette er mest sannsynlig etter flere runder med opptak. Poenggrensen fra i år viser bare hva det er etter hovedopptaket.

Poenggresen kommer mest sannsynlig til å gå ned, men hvor mye vet man aldri.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl= \frac {1}{22}*10=0.454545...

 

For hver karakter du forbedrer vil du få ca. 0.45 flere skolepoeng. Om du har 35 skolepoeng nå, og forbedrer samfunnsfag fra 2 til 5, vil du få ca. 1.35 flere skolepoeng. Dine nye skolepoeng blir 36.35.

 

Hvorfor man ser en uvanlig økning i poenggrensene vil jeg tro er en følge av den økonomiske situasjonen vi har pdd. der flere heller velger det sikre enn det man egentlig ønsker å studere. Både vernepleier, sykepleier og lærer  er relativt sikre valg, og opplever høyere søkertall.

Endret av frustrert_97
Lenke til kommentar

Veit ikke om jeg forstod deg riktig her, men du påstår at å gå fra karakter 2 til 3 i et eller annet fag, vil øke snittet mitt med 0,5? Det stemmer ikke. Jeg hadde 63 karakterpoeng totalt dette året, fordelt på 22 fag. Får jeg karakterene 5, 4 og 4 i kronologisk rekkefølge i disse fagene: samfunnsfag, 1P og naturfag VG1, så har snittet mitt "bare" gått opp til 3,18. Medregnet tilleggspoeng, så vil jeg havne på 4,23 i karakterpoeng.

Nei. Konkurransepoengene/skolepoengene dine vil det, ikke snittet. Ser det ble forklart, så er ikke noe poeng i å repetere det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...