Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

 

Hei.

 

Jeg har pensumbøker fra både B1 og B3. Jeg vil gjerne selge de dersom noen er interessert. Det kommer til koste deg rundt 15k for alt av pensum. Jeg selger de alt for 5k og bor i Oslo. Hilsen en som er ferdig ved PHS og lykke til med alle dere andre.

Obs! Sjekk pensumlister før dere handler brukte bøker.

Ja, sjekk pensumlister. I tillegg er det mer og mer som har blitt kompendium med årene, ettersom det kan være bare noen få sider i en bok som er pensum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hei.

 

Jeg har pensumbøker fra både B1 og B3. Jeg vil gjerne selge de dersom noen er interessert. Det kommer til koste deg rundt 15k for alt av pensum. Jeg selger de alt for 5k og bor i Oslo. Hilsen en som er ferdig ved PHS og lykke til med alle dere andre.

Obs! Sjekk pensumlister før dere handler brukte bøker.
Ja, sjekk pensumlister. I tillegg er det mer og mer som har blitt kompendium med årene, ettersom det kan være bare noen få sider i en bok som er pensum.

Enig. Ikke meningen å slå ned på det at vedkommende i tråden selger brukte bøker. Jeg gjorde dette selv og fikk en smell for det. Ble sittende med både eldre og nytt pensum, noe som førte til ekstrautgifter.

Lenke til kommentar

 

Er du 23/5-søker eller søker opptak til et deltidsstudium med krav om forpraksis?

Hvis du poengberegnes etter 23/5-regelen, eller søker opptak til et deltidsstudium med krav om forpraksis, får du alderspoeng fra og med det året du fyller 24 år. Tabellen gjelder for opptak til studier med studiestart høsten 2017 eller våren 2018.

Født: Alderspoeng:

1993 2

1992 4

1991 6

1990 eller tidligere 8

 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/alderspoeng/index.html

 

Hentet fra Samordna sine sider.

 

Fortsatt usikker på 6 eller 8 poeng. Jeg poengberegnes vell HØSTEN 2018 gjør jeg ikke?

Har du søkt phs i år, er vi såvidt meg bekjent fortsatt i 2017 :) du har da 6 alderspoeng. Om du søker neste år, har du 8.

Jeg søker 2018, da jeg akkurat har fått studiekompetansen:) rakk ikke det før opptak. Hilsen 91'r som angrer på å ikke fullføre videregående i sin tid!

Lenke til kommentar

 

 

Er du 23/5-søker eller søker opptak til et deltidsstudium med krav om forpraksis?

Hvis du poengberegnes etter 23/5-regelen, eller søker opptak til et deltidsstudium med krav om forpraksis, får du alderspoeng fra og med det året du fyller 24 år. Tabellen gjelder for opptak til studier med studiestart høsten 2017 eller våren 2018.

Født: Alderspoeng:

1993 2

1992 4

1991 6

1990 eller tidligere 8

 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/alderspoeng/index.html

 

Hentet fra Samordna sine sider.

 

Fortsatt usikker på 6 eller 8 poeng. Jeg poengberegnes vell HØSTEN 2018 gjør jeg ikke?

Har du søkt phs i år, er vi såvidt meg bekjent fortsatt i 2017 :) du har da 6 alderspoeng. Om du søker neste år, har du 8.
Jeg søker 2018, da jeg akkurat har fått studiekompetansen:) rakk ikke det før opptak. Hilsen 91'r som angrer på å ikke fullføre videregående i sin tid!

Da forstår jeg spørsmålet. Du har 8 alderspoeng når du søker skolen neste år.

NB! Det er nye regler for opptak neste år, les på phs.no for mer informasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

 

 

Er du 23/5-søker eller søker opptak til et deltidsstudium med krav om forpraksis?

Hvis du poengberegnes etter 23/5-regelen, eller søker opptak til et deltidsstudium med krav om forpraksis, får du alderspoeng fra og med det året du fyller 24 år. Tabellen gjelder for opptak til studier med studiestart høsten 2017 eller våren 2018.

Født: Alderspoeng:

1993 2

1992 4

1991 6

1990 eller tidligere 8

 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/alderspoeng/index.html

 

Hentet fra Samordna sine sider.

 

Fortsatt usikker på 6 eller 8 poeng. Jeg poengberegnes vell HØSTEN 2018 gjør jeg ikke?

Har du søkt phs i år, er vi såvidt meg bekjent fortsatt i 2017 :) du har da 6 alderspoeng. Om du søker neste år, har du 8.
Jeg søker 2018, da jeg akkurat har fått studiekompetansen:) rakk ikke det før opptak. Hilsen 91'r som angrer på å ikke fullføre videregående i sin tid!

Blir nok mye vanskeligere å komme inn neste år gitt, så håper selv at jeg kommer inn i år. Alt faller på intervju på fredag for min egen del, har mer enn nok poeng for Oslo i år.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er du 23/5-søker eller søker opptak til et deltidsstudium med krav om forpraksis?

Hvis du poengberegnes etter 23/5-regelen, eller søker opptak til et deltidsstudium med krav om forpraksis, får du alderspoeng fra og med det året du fyller 24 år. Tabellen gjelder for opptak til studier med studiestart høsten 2017 eller våren 2018.

Født: Alderspoeng:

1993 2

1992 4

1991 6

1990 eller tidligere 8

 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/alderspoeng/index.html

 

Hentet fra Samordna sine sider.

 

Fortsatt usikker på 6 eller 8 poeng. Jeg poengberegnes vell HØSTEN 2018 gjør jeg ikke?

Har du søkt phs i år, er vi såvidt meg bekjent fortsatt i 2017 :) du har da 6 alderspoeng. Om du søker neste år, har du 8.
Jeg søker 2018, da jeg akkurat har fått studiekompetansen:) rakk ikke det før opptak. Hilsen 91'r som angrer på å ikke fullføre videregående i sin tid!

Blir nok mye vanskeligere å komme inn neste år gitt, så håper selv at jeg kommer inn i år. Alt faller på intervju på fredag for min egen del, har mer enn nok poeng for Oslo i år.

 

 

Er det noe konkret du tenker på i forhold til at det blir vanskeligere til neste år?

 

Med 8 alderspoeng stiller jeg med 51.1 poeng i 2018, og har jo mulighet å ta ny eksamen nå til jul for å presse det litt ekstra opp.

Fysikken min er god. Egnetheten vil jo vise seg...

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Er du 23/5-søker eller søker opptak til et deltidsstudium med krav om forpraksis?

Hvis du poengberegnes etter 23/5-regelen, eller søker opptak til et deltidsstudium med krav om forpraksis, får du alderspoeng fra og med det året du fyller 24 år. Tabellen gjelder for opptak til studier med studiestart høsten 2017 eller våren 2018.

Født: Alderspoeng:

1993 2

1992 4

1991 6

1990 eller tidligere 8

 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/alderspoeng/index.html

 

Hentet fra Samordna sine sider.

 

Fortsatt usikker på 6 eller 8 poeng. Jeg poengberegnes vell HØSTEN 2018 gjør jeg ikke?

Har du søkt phs i år, er vi såvidt meg bekjent fortsatt i 2017 :) du har da 6 alderspoeng. Om du søker neste år, har du 8.
Jeg søker 2018, da jeg akkurat har fått studiekompetansen:) rakk ikke det før opptak. Hilsen 91'r som angrer på å ikke fullføre videregående i sin tid!

Blir nok mye vanskeligere å komme inn neste år gitt, så håper selv at jeg kommer inn i år. Alt faller på intervju på fredag for min egen del, har mer enn nok poeng for Oslo i år.

 

 

Er det noe konkret du tenker på i forhold til at det blir vanskeligere til neste år?

 

Med 8 alderspoeng stiller jeg med 51.1 poeng i 2018, og har jo mulighet å ta ny eksamen nå til jul for å presse det litt ekstra opp.

Fysikken min er god. Egnetheten vil jo vise seg...

 

 

 

Det er vell to konkrete grunner til at det kan bli vanskeligere fra og med neste år. 

 

Nr 1: De ønsker å kutte antall studieplasser fra og med neste år fra 720 og ned til 430-480 eller lignende. Færre studieplasser->hardere konkurranse om plassene

http://www.politiforum.no/Forbereder+seg+p%C3%A5+%C3%A5+ta+inn+f%C3%A6rre+politistudenter+fra+2018.d25-T2RfO4D.ips

 

Nr 2: De har nå endret opptaket fra og med neste år. Ordningen pr dags dato er at man blir kalt inn til opptaksprøver->funnet egnet->for så å konkurrere med konkurransepoengene sine om skoleplass.

 

Ny ordning: Konkurrere med konkurransepoeng for å få delta på opptak->bli funnet egnet->så konkurrere på nytt om skoleplass med konkurransepoengene sine

https://www.phs.no/om-phs/nyheter/endringer-ved-opptaket-2018-/

 

Nå er det jo ingen som vet nøyaktig hvordan dette skal praktiseres, men dersom man for eksempel har tenkt å ta opp fag neste vår for å forbedre karakterene sine betraktelig før hovedopptaket til samordna, så kan man risikere å ikke bli kalt inn til opptaksprøver fordi du har for lavt snitt allerede i mars. 

Lenke til kommentar

Noen her som vet om det blir samme ordning til neste år som det var i år, at man ikke må gå gjennom opptaksprøver så lenge du bestod i år?

Det er ikke sagt noe om dette enda såvidt jeg vet. Men med tanke på at PHS i en årrekke nå har kuttet diverse ting for å spare penger på opptaket (færre opptakssteder, kun minimumskrav på fysisk, datatester hjemme istedet for på opptakssted, automatisk egnethet dersom du tidligere er funnet egnet), så er det ikke usannsynlig at denne ordningen videreføres til neste år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva tror dere om snittet i år? Tror dere jeg har sjangs med 47,2? Med tanke på at det er mindre søkere en i fjord?

Tror snittet blir litt høyere enn 47.2, men du kan jo flaks, blir isåfall Bodø :)

Ja, må bare vente å se! Satser på at det ikke øker så mye i og med at det er mindre søkere i år!

Lenke til kommentar

 

Hva tror dere om snittet i år? Tror dere jeg har sjangs med 47,2? Med tanke på at det er mindre søkere en i fjord?

Tror snittet blir litt høyere enn 47.2, men du kan jo flaks, blir isåfall Bodø :)

 

Hvorfor mener du det, utifra et søker frafall på 14 % ? Hvorfor stige? Kan skjønne at det holder seg stabilt, men ikke at det når en økning i forhold til rekordåret ifjor. 

Lenke til kommentar

 

 

Hva tror dere om snittet i år? Tror dere jeg har sjangs med 47,2? Med tanke på at det er mindre søkere en i fjord?

Tror snittet blir litt høyere enn 47.2, men du kan jo flaks, blir isåfall Bodø :)

Hvorfor mener du det, utifra et søker frafall på 14 % ? Hvorfor stige? Kan skjønne at det holder seg stabilt, men ikke at det når en økning i forhold til rekordåret ifjor.

Nå skriver jeg kun på hukommelsen her, så ikke ta det jeg skriver for 100% god fisk.

Grunnen til at mange tror det vil bli høyere snitt, hvertfall ikke lavere, er at selvom det er lavere søkermasse, er det omtrent akkurat samme antall "realsøkere" som i fjor. Realsøkere er de som har levert inn alt av dokumentasjon innen fristen. Så det vil si at det er omtrent like mange som stiller til fysiske prøver og egnehetsvurdering som i fjor. I tillegg kommer søkerne som bestod opptaket i 2015 og 2016 oppå der igjen.

Men igjen, dette skriver jeg utifra hva jeg har lest tidligere her på forumet, og jeg fant ikke det opprinnelige innlegget.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva tror dere om snittet i år? Tror dere jeg har sjangs med 47,2? Med tanke på at det er mindre søkere en i fjord?

Tror snittet blir litt høyere enn 47.2, men du kan jo flaks, blir isåfall Bodø :)

Hvorfor mener du det, utifra et søker frafall på 14 % ? Hvorfor stige? Kan skjønne at det holder seg stabilt, men ikke at det når en økning i forhold til rekordåret ifjor.
Nå skriver jeg kun på hukommelsen her, så ikke ta det jeg skriver for 100% god fisk.

Grunnen til at mange tror det vil bli høyere snitt, hvertfall ikke lavere, er at selvom det er lavere søkermasse, er det omtrent akkurat samme antall "realsøkere" som i fjor. Realsøkere er de som har levert inn alt av dokumentasjon innen fristen. Så det vil si at det er omtrent like mange som stiller til fysiske prøver og egnehetsvurdering som i fjor. I tillegg kommer søkerne som bestod opptaket i 2015 og 2016 oppå der igjen.

Men igjen, dette skriver jeg utifra hva jeg har lest tidligere her på forumet, og jeg fant ikke det opprinnelige innlegget.

Det er nok et godt sammendrag av tidligere diskusjoner her. Jeg liker også å legge til en karakterøkning på bakgrunn av økt antall kvinner som har søkt. Av erfaring har de gjennomsnittlig bedre karakterer enn menn. Nå snakker jeg ikke enorme forskjeller - men kanskje nok til å gi en liten økning. Dette er selvfølgelig kun spekulasjoner, men jeg tror all over 47,5 poeng er trygge. Endret av Gjossen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Da var intervju ferdig :) Selv om jeg var oppe før fugla feis i dag tidlig, var det hyggelig.

Så til dere siste som skal inn nå - ingenting å grue seg for :) Var mer som en familiemiddag, enn grillings :p

Har intervju på dagen i morgen, føler meg ganske trygg på at det går bra. Skal legge meg tidlig for å sikre meg en best mulig natts søvn, og får tid til en god frokost før jeg turer ned på Maja :-)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...