Gå til innhold

Studier innen naturvitenskap, bachelor eller siving-master?


trakten

Anbefalte innlegg

Jeg er interessert i å studere noe innenfor naturvitenskap da jeg er glad i realfag og naturfag generelt. Men jeg vet ikke om jeg bør gå for en bachelor+master universitetsutdanning, eller ta en profesjonsutdanning som feks 5-årig siving. Jeg vil ha flest muligheter åpne og da vet jeg at det er mange flere jobbmuligheter for en siving enn en realist(?) Har vurdert siving i industriell kjemi og bioteknologi på NTNU, men tenker også bachelor i materialer, energi og nanoteknologi ved UiO. Evt fysmat ved NTNU. En annen ting som jeg liker med en bachelorgrad er at det er mer fleksibelt og man kan dra på utveksling allerede fra 2.året. Og muligheten for å søke seg til en master ved et utenlandsk anerkjent universitet ligger også der, så sånn sett er det flere muligheter med å tilpasse utdanningen sin slik man vil ved å ta 3+2.

 

Noen som har noen tips til hva som kan være lurt å velge? Jeg vil ha en utdanning som gir meg gode jobbmuligheter, og jeg er litt redd for å velge en 3+2 (universitets)utdanning da man kanskje ikke er like ettertraktet på arbeidsmarkedet enn hvis man er utdanna siving.. Hvis noen vet om folk som har tatt 3+2 og endt opp med samme jobbmuligheter og lønn som en siving så vil jeg gjerne vite om det! :)

 

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blir jo siv.ing. etter 3+2.

Har hørt at mange regner det som positivt at noen velger å gå den veien, da de får mer praktisk erfaring gjennom bachelor enn kun pugg på 5-årig linje.

 

Det er ingeniørstudier først du snakker om her? Blir noe annet med rene naturvitenskaps-/realfagsstudier som hun også snakker om. Der er det vel definitivt mer pugging og mindre praktisk.

Lenke til kommentar

Jeg er interessert i å studere noe innenfor naturvitenskap da jeg er glad i realfag og naturfag generelt. Men jeg vet ikke om jeg bør gå for en bachelor+master universitetsutdanning, eller ta en profesjonsutdanning som feks 5-årig siving. Jeg vil ha flest muligheter åpne og da vet jeg at det er mange flere jobbmuligheter for en siving enn en realist(?) Har vurdert siving i industriell kjemi og bioteknologi på NTNU, men tenker også bachelor i materialer, energi og nanoteknologi ved UiO. Evt fysmat ved NTNU. En annen ting som jeg liker med en bachelorgrad er at det er mer fleksibelt og man kan dra på utveksling allerede fra 2.året. Og muligheten for å søke seg til en master ved et utenlandsk anerkjent universitet ligger også der, så sånn sett er det flere muligheter med å tilpasse utdanningen sin slik man vil ved å ta 3+2.

 

Noen som har noen tips til hva som kan være lurt å velge? Jeg vil ha en utdanning som gir meg gode jobbmuligheter, og jeg er litt redd for å velge en 3+2 (universitets)utdanning da man kanskje ikke er like ettertraktet på arbeidsmarkedet enn hvis man er utdanna siving.. Hvis noen vet om folk som har tatt 3+2 og endt opp med samme jobbmuligheter og lønn som en siving så vil jeg gjerne vite om det! :)

 

Takker på forhånd!

 

Siv.ing på NTNU gir iallfall gode karrieremuligheter. Litt usikker på om fysmat er like ettertraktet som endel av de mer praktisk rettede siv-ingstudiene (bygg, maskin, marin, etc), men generelt gir jo siv.ingstudiene ved NTNU svært gode jobbmuligheter og bra lønn.  3+2 gir deg nok IKKE dårligere jobbmuligheter dersom det er ing + siv.ing det er snakk om. Dersom det imiderlertid er bachelor+master innen rene realfag og ikke noe ingeniørstudier, ville jeg nok vært noe mer skeptisk til jobbmarkedet etterpå. Ingeniører er klart mer ettertraktet enn de med grader innen realfag.

Lenke til kommentar

 

Du blir jo siv.ing. etter 3+2.

Har hørt at mange regner det som positivt at noen velger å gå den veien, da de får mer praktisk erfaring gjennom bachelor enn kun pugg på 5-årig linje.

Det er ingeniørstudier først du snakker om her? Blir noe annet med rene naturvitenskaps-/realfagsstudier som hun også snakker om. Der er det vel definitivt mer pugging og mindre praktisk.

Ingeniør ja.

Enig i at 3+2 som ikke er ingeniør kan være litt snodig. Da er nok 5-årig bedre.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor mange eksamener det er vanlig å ha på siving studier på NTNU ( i løpet av ett semester)?

 

Fire er vanlig, men det kan forekomme at et emne ikke har eksamen eller at ett emne har mer enn en eksamen.

Endret av Det gode liv
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat fullført en bacherlor i bioteknologi hos NTNU. Jeg fikk først et ferievikariat hos et analyselaboatorium, og videre fast jobb som ingeniør innen forskning og utvikling av instrumenter for diagnostik hos et annet laboratorium. Etter det jeg har erfart er derfor jobbmuligheten gode med en slik utdanning. :)

Lenke til kommentar

Så det kan hende at du har flere enn fire eksamener i løpet av ett semester og noen ganger færre enn fire?

 

Du skal ha 30 studiepoeng med emner hvert semester. Ordinære emner på NTNU utgjør som regel 7.5 studiepoeng (noen få er på 15 stp). Hvis du har fire ordinære emner, har du som regel fire eksamener. I noen få emner har man kanskje en midtsemestereksamen eller noe sånn i tillegg til ordinær avsluttende eksamen, men som regel har man bare en eksamen i hvert emne. 

Lenke til kommentar

Takk for innspill! Jeg liker best de mer naturvitenskapelige teoretiske linjene på NTNU, og vil gjerne ha litt innspill på hvilke av linjene som gir best (jobb)muligheter av fysmat, industriell kjemi og biotek og industriell design (retning interaksjonsdesign)? Ser av siste spørreundersøkelsen til industriell design at 30% av studentene der fikk jobb før de ble ferdig med studier, er det mye eller lite sammenlignet med de andre linjene?

 

Blir veldig takknemlig for tips og erfaringer! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...