Gå til innhold

Nå kommer Nissans «autopilot»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innfasingen er i gang, og gir datagrunnlag.

 

Ser man på traktorer som kjører med 5 cm nøyaktighet, og alle sensorer og elektriske styresystem som er blitt hyllevare hadde det jo vert litt artig med mer standardisering og modulbygg.

 

Setet med styrespaker kan standardiseres, og mest vere en personlig eiendel. Med sensor som registrerer hvor du ser er jo førerkabin aktuell å standardisere som et head-upp rom. Diesel-hybrid-elektrisk-hydraulisk er på plass.

 

På mange måter kan ABB ha betre forutsetninger for å lage maskiner, der dei er outsidere. Som man td. ser med Google og bil.

Direktelinje mellom ørene og kjeften gir ikke nye strategiske beslutninger. Selv om media er med på å forsterke denne negative funksjon, serlig dagspressen og riksavisene.

 

En motor på 200 kW skal ha sine 50 liter i timen og skal gå sine 20 000 timer. Det gir et ikke ubetydlig potensiale bare på drivstoff, så kommer maskin effektivitet, og lavere nedetid og skade.

Det som gjør traktorer litt artig er mangfoldet, spesialisering og at dei operere ute i naturen.

Her er eit fint eksempel, under halve vekta, og drift på alt. Og kan gå sine timer med eit godt vedlikehold.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Blir spennende å se om Nissans system klarer å stanse for hindringer i veien, det klarer jo ikke Teslas.

 

Ellers skjønner alle at Tesla lanserte sin uferdige autopilot kun for å få reklae. Jeg er helt sikker på at alle de seriøse bilprodusentene klarer å lage mye bedre systemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir spennende å se om Nissans system klarer å stanse for hindringer i veien, det klarer jo ikke Teslas.

 

Ellers skjønner alle at Tesla lanserte sin uferdige autopilot kun for å få reklae. Jeg er helt sikker på at alle de seriøse bilprodusentene klarer å lage mye bedre systemer.

 

Den klarer det, men ikke i alle situasjoner. Faktisk er det fysisk umulig i noen.

 

alle uavhengige tester gjort til nå viser at Tesla gruser konkurentene, 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Blir spennende å se om Nissans system klarer å stanse for hindringer i veien, det klarer jo ikke Teslas.

 

Ellers skjønner alle at Tesla lanserte sin uferdige autopilot kun for å få reklae. Jeg er helt sikker på at alle de seriøse bilprodusentene klarer å lage mye bedre systemer.

 

Den klarer det, men ikke i alle situasjoner. Faktisk er det fysisk umulig i noen.

 

alle uavhengige tester gjort til nå viser at Tesla gruser konkurentene, 

Hyggelig hvis du legger ved link til disse testene.

 

Her er ellers noen linker som viser hvor utrolig dårlig Teslas autopilot fungerer. Livsfarlig spør du meg! Den klarer hverken å holde filen på motorvei eller stanse for en buss i moderat hastighet. En tiåring kunne kjørt betydelig bedre!

 

 

http://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

http://www.dagbladet.no/2015/10/27/nyheter/bil/tesla/test/41688464

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Blir spennende å se om Nissans system klarer å stanse for hindringer i veien, det klarer jo ikke Teslas.

 

Ellers skjønner alle at Tesla lanserte sin uferdige autopilot kun for å få reklae. Jeg er helt sikker på at alle de seriøse bilprodusentene klarer å lage mye bedre systemer.

 

Den klarer det, men ikke i alle situasjoner. Faktisk er det fysisk umulig i noen.

 

alle uavhengige tester gjort til nå viser at Tesla gruser konkurentene, 

Hyggelig hvis du legger ved link til disse testene.

 

Her er ellers noen linker som viser hvor utrolig dårlig Teslas autopilot fungerer. Livsfarlig spør du meg! Den klarer hverken å holde filen på motorvei eller stanse for en buss i moderat hastighet. En tiåring kunne kjørt betydelig bedre!

 

 

http://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

http://www.dagbladet.no/2015/10/27/nyheter/bil/tesla/test/41688464

 

 

Her er en test: http://electrek.co/2016/07/07/tesla-autopilot-mercedes-hyundai-cadillac/

 

autofil hadde nettopp en, men den ligger ikke på nett kun i papirformat så du kan jo stoppe innom nærmeste narvesen og sjekke det ut.

 

ang videoene dine, den første er faktisk nevnt i manualen at ikke vill fungere. I tillegg mener jeg de kom frem til at sjåføren selv kobler autopilot ut før den får tid til å reagere. Uansett er det noe som spesifikt er nevnt i manualen.

 

Jeg kjører med autopilot tilnærmet daglig, om en bruker det rett og slik det er tiltenkt er det så og si problemfritt. Men det er ingen autonom bil...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Blir spennende å se om Nissans system klarer å stanse for hindringer i veien, det klarer jo ikke Teslas.

 

Ellers skjønner alle at Tesla lanserte sin uferdige autopilot kun for å få reklae. Jeg er helt sikker på at alle de seriøse bilprodusentene klarer å lage mye bedre systemer.

 

Den klarer det, men ikke i alle situasjoner. Faktisk er det fysisk umulig i noen.

 

alle uavhengige tester gjort til nå viser at Tesla gruser konkurentene, 

Hyggelig hvis du legger ved link til disse testene.

 

Her er ellers noen linker som viser hvor utrolig dårlig Teslas autopilot fungerer. Livsfarlig spør du meg! Den klarer hverken å holde filen på motorvei eller stanse for en buss i moderat hastighet. En tiåring kunne kjørt betydelig bedre!

 

 

http://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

http://www.dagbladet.no/2015/10/27/nyheter/bil/tesla/test/41688464

 

 

Her er en test: http://electrek.co/2016/07/07/tesla-autopilot-mercedes-hyundai-cadillac/

 

autofil hadde nettopp en, men den ligger ikke på nett kun i papirformat så du kan jo stoppe innom nærmeste narvesen og sjekke det ut.

 

ang videoene dine, den første er faktisk nevnt i manualen at ikke vill fungere. I tillegg mener jeg de kom frem til at sjåføren selv kobler autopilot ut før den får tid til å reagere. Uansett er det noe som spesifikt er nevnt i manualen.

 

Jeg kjører med autopilot tilnærmet daglig, om en bruker det rett og slik det er tiltenkt er det så og si problemfritt. Men det er ingen autonom bil...

Hva som står i manualen er helt uinteressant, poenget er at bilen ikke skal tillate deg å skape farlige situasjoner pga at autopiloten er på. Veldig mange leser ikke bruksanvisninger.

 

Mulig Teslas system er best i test, men det er ingen andre bilmerker som lar deg slippe rattet i mer enn noen få sekunder. Så vidt jeg vet vil et vanlig autobremssystem klarer å stoppe bedre enn Teslas autopilot, men det var vel ingen uforutsette hindringer i veien under testen?

 

Ellers er autopiloten innkoblet når bilen i videoen krasjer, det kan du høre på varseltonen like før det smeller.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet vil et vanlig autobremssystem klarer å stoppe bedre enn Teslas autopilot, men det var vel ingen uforutsette hindringer i veien under testen?

Det er vel ingenting som tilsier at andre autobrems-systemer er noe bedre enn Tesla's system. De har alle sammen styrker og svakheter. I dag kan man rett og slett ikke stole på at et autobremssystem vil stoppe i tide. Men sjansen for at man stopper i tide er større med et autobrems enn uten et autobremssystem.

 

Ellers er autopiloten innkoblet når bilen i videoen krasjer, det kan du høre på varseltonen like før det smeller.

Det er som forventet. Stasjonære objekter ved siden av veien filteres stort sett bort. Autobremsen kan ikke aktiveres hver gang man kjører forbi ett trafikkskilt eller en lysstolpe.

 

For å forklare nærmere; Teslaen var satt til å følge bilen foran, innenfor linjene. Når bilen foran svingte rundt ett hinder, og linjene gikk rett frem til hinderet, så vet ikke autopiloten hva den skal gjøre. Den kan ikke foreta et filskifte uten at sjåføren initierer det, men samtidig var forventingen til autopiloten at den skulle fortsette å følge bilen foran.

 

Det ertvilsomt at noen andre systemer ville håndtert situasjonen bedre.

Lenke til kommentar

Det vil ta minst 10 år før autopiloter på biler kan kjøre like godt som et menneske.

 

Er det noen som har en link til et "betting" selskap i england, det burde kunne gi en bra indikasjon.

 

Innen for våpen og luftfart finnes det mykje fint. Og utvikling og det å posisjonere seg god innen autonome kjøyretøy er nok åt å skape litt springing i koridorene.

Er ikkje mykje vi høyrer om CEO er som tar seg en tur med byssines jettene lenger.

Effektiviteten man kan få ved bruk av A til B flåtebiler er opplest og vedtatt, intektspotensialer er enorme. Dette går vegen, og apple kan bli en fluge på veggen i sin egen smultering.

 

Men for all del, MPV'er, fritids og luksusbiler vil eksistere i overskuelig fremtid. Ferre i antall og med litt privat time-sharing.

 

Hadde vert artig med en analyse av hvordan storkapitalen har reagert, er ikke oppkjøp for å gi "synergieffekter" dette. Eller er dei så gamle at det har gått under radaren. Her er en artikkel fra en professor som bommer totalt, den autonome bilen er ikke nevnt med eit ord "bare" internett.

http://e24.no/privat/dagligvarebransjen/nhh-professor-netthandel-aapner-for-spekulasjon-i-dagligvarepriser/23739177

 

Turistnæringen må byrje å ta innover seg hva en autonom flåtebil kan gjøre for den enkelte turist i interaksjon med internett. Dette vil åpne turistnorge for en mengd småaktører, og for preferansene til den enkelte turist.

Barierene for å uttnytte kapasiteten maksimalt vil falle bort, og hotellneringen vil vitterlig bli utsatt for et prispress, men kan få et høgre belegg.

Varedistrubusjon av lokalprodusert mat kan få et fint løft.

Med altid fulle fly vil ekstrakostnaden ved bio-fuel ikke vere noe problem.

 

Ta bare hva hurtigruten kan bli, i kombinasjon med kyststamvegen, og superb logistikk på en autonom overlands flåte.

Kjøps anbefaling av hurtigruteaksjer ! Kan gjøre 10 gangeren på 10 år.

 

For å si det enkelt Stordalen, det er dette som er Valgfritt og fremtiden, ikke Chois.

 

Slik som "Flomsbanen" er kjekt for sykelister vil den autonome bilen også gjøre vinterferie lettere tilgjenglig. Dette å kjøre offpist her og der, få litt hjelp i noen motabakker i eit nytt prisbilde og ikke minst til rett tid.

 

Den AUTONOME-Service-Bil er en game-chainger av stort format. Bli med eller gå konk !

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva som står i manualen er helt uinteressant, poenget er at bilen ikke skal tillate deg å skape farlige situasjoner pga at autopiloten er på. Veldig mange leser ikke bruksanvisninger.

 

Mulig Teslas system er best i test, men det er ingen andre bilmerker som lar deg slippe rattet i mer enn noen få sekunder. Så vidt jeg vet vil et vanlig autobremssystem klarer å stoppe bedre enn Teslas autopilot, men det var vel ingen uforutsette hindringer i veien under testen?

 

Ellers er autopiloten innkoblet når bilen i videoen krasjer, det kan du høre på varseltonen like før det smeller.

 

 

Mulig jeg blander denne og ulykken hvor en X rullet over, finner ikke noe om at piloten ble koblet ut i denne ulykken. 

 

Klart det ikke er uinteressant, det er faktisk ganske viktig å lese hva bilen håndterer og ikke. En skriver også under på at en har lest dette, så om en dropper det kan en bare skylde på seg selv.Om du tror det kommer en feilfri autonom bil i fremtiden er du passe naiv, trafikken vill aldri bli 100% trygg, men den vill tryggere enn vi kjenner den i dag.

 

Spiller ingen trille hvor lenge en slipper rattet i slike ulykker, her er det snakk om å bremse. Du har mange påstander, men liksom ikke noe å vise til. Det er ikke særlig kjekt å diskutere slik..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hva som står i manualen er helt uinteressant, poenget er at bilen ikke skal tillate deg å skape farlige situasjoner pga at autopiloten er på. Veldig mange leser ikke bruksanvisninger.

 

Mulig Teslas system er best i test, men det er ingen andre bilmerker som lar deg slippe rattet i mer enn noen få sekunder. Så vidt jeg vet vil et vanlig autobremssystem klarer å stoppe bedre enn Teslas autopilot, men det var vel ingen uforutsette hindringer i veien under testen?

 

Ellers er autopiloten innkoblet når bilen i videoen krasjer, det kan du høre på varseltonen like før det smeller.

 

 

Mulig jeg blander denne og ulykken hvor en X rullet over, finner ikke noe om at piloten ble koblet ut i denne ulykken. 

 

Klart det ikke er uinteressant, det er faktisk ganske viktig å lese hva bilen håndterer og ikke. En skriver også under på at en har lest dette, så om en dropper det kan en bare skylde på seg selv.Om du tror det kommer en feilfri autonom bil i fremtiden er du passe naiv, trafikken vill aldri bli 100% trygg, men den vill tryggere enn vi kjenner den i dag.

 

Spiller ingen trille hvor lenge en slipper rattet i slike ulykker, her er det snakk om å bremse. Du har mange påstander, men liksom ikke noe å vise til. Det er ikke særlig kjekt å diskutere slik..

Nu har lener eg meg bak i stolen, og venter til 2020. For å ungå å bli tendensiøs.

Lenke til kommentar

Spennende med slike nyheter, og utviklingen må jo gå sakte og forsiktig når det er tale om så avanserte og potensielt farlige teknologier. MEN, hvor nyttig er EGENTLIG denne ProPilot fra Nissan? Dette med avansert fartsholder er nyttig, men "autopilot" som krever at du holder hendene på rattet og ikke fungerer under 50 kmt? Er ikke det faktisk mer slitsomt enn å faktisk bare ligge å cruise på motorveien? Jeg skjønner at dette er et skritt på veien mot selvkjørende biler, og dette skrittet må tas, men er det faktisk en nyttig funksjon?

Lenke til kommentar

Spennende med slike nyheter, og utviklingen må jo gå sakte og forsiktig når det er tale om så avanserte og potensielt farlige teknologier. MEN, hvor nyttig er EGENTLIG denne ProPilot fra Nissan? Dette med avansert fartsholder er nyttig, men "autopilot" som krever at du holder hendene på rattet og ikke fungerer under 50 kmt? Er ikke det faktisk mer slitsomt enn å faktisk bare ligge å cruise på motorveien? Jeg skjønner at dette er et skritt på veien mot selvkjørende biler, og dette skrittet må tas, men er det faktisk en nyttig funksjon?

 

Poenget med disse funksjonene er sikkerhet, ikke at man skal slappe av. Når man får skikkelige autonome biler kan de gi oss mer "fritid", men det er jo en god stund til. Pr i dag må vi bare nøye oss med å jobbe sammen med bilen for å få opp sikkerheten på veien.

Lenke til kommentar

 

Spennende med slike nyheter, og utviklingen må jo gå sakte og forsiktig når det er tale om så avanserte og potensielt farlige teknologier. MEN, hvor nyttig er EGENTLIG denne ProPilot fra Nissan? Dette med avansert fartsholder er nyttig, men "autopilot" som krever at du holder hendene på rattet og ikke fungerer under 50 kmt? Er ikke det faktisk mer slitsomt enn å faktisk bare ligge å cruise på motorveien? Jeg skjønner at dette er et skritt på veien mot selvkjørende biler, og dette skrittet må tas, men er det faktisk en nyttig funksjon?

Poenget med disse funksjonene er sikkerhet, ikke at man skal slappe av. Når man får skikkelige autonome biler kan de gi oss mer "fritid", men det er jo en god stund til. Pr i dag må vi bare nøye oss med å jobbe sammen med bilen for å få opp sikkerheten på veien.

Poenget er bare å tjene penger, og Asia har så absolutt alle forutsetninger for å vinne dette økonomiske kappløpet !

 

Tempoet vil øke, tvil ikke på det.... Asia har allerede dei beste hodene, og muligens den beste organiseringen for å få dette til.

 

Kineseren har bare halve vekta, og det er i å for seg det samme som dobbel konkuransekraft. Tegnspråk kan også vere en fordel, en ting er ofte starten på det neste.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...