Gå til innhold

Hvor vanskelig er egentlig kjennskapsprøven for taxi?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg pensumpakke til taxiprøvene hos Taxiskolen. Ser at kjennskapsprøven har ganske tjukt med stoff å kunne. Virker jo som om du må kunne nesten alle veier og gater i hele Oslo og Akershus. De anbefaler jo i heftet å kjøre turer på utrolig mange steder og "pugge" det du trenger å kunne. Skal jeg liksom pugge hvor alle veiene er og går?

 

Da sitter jeg og lurer litt på hvor mye jeg faktisk må huske/kunne for denne prøven? Jeg kommer ikke til å søke jobb i Oslo, blir nok heller i Follo et sted, så å faktisk huske alt sammen er jo ikke utrolig nøye for min del. Har jo uansett GPS og passe god oversikt over hvor ting er fra før. Man får jo svaralternativer på prøven, så noen av dem er kanskje litt åpenlyse også? Eller får man liksom ruter skrevet med tekst også må man vite hvor alle veiene går? Må jo ha hjerne på størrelse med jupiter for å kunne pugge alt det..

 

Kartprøven virker enkel (bare slå opp bak i boken, skrive hva som står der du slo opp som referanse, og skrive hvor veien starter og slutter?) og jobben i seg selv virker jo veldig lovende, men ble litt skeptisk til den prøven der med tanke på hvor mye man kanskje må kunne? Må man altså være så lommekjent overalt som det framstår som?

 

Noen som eventuelt har tips til hvordan jeg best skal gå fram for å få mesteparten av dette på plass?

Endret av Banksy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjøpt meg pensumpakke til taxiprøvene hos Taxiskolen. Ser at kjennskapsprøven har ganske tjukt med stoff å kunne. Virker jo som om du må kunne nesten alle veier og gater i hele Oslo og Akershus. De anbefaler jo i heftet å kjøre turer på utrolig mange steder og "pugge" det du trenger å kunne. Skal jeg liksom pugge hvor alle veiene er og går?

 

Da sitter jeg og lurer litt på hvor mye jeg faktisk må huske/kunne for denne prøven? Jeg kommer ikke til å søke jobb i Oslo, blir nok heller i Follo et sted, så å faktisk huske alt sammen er jo ikke utrolig nøye for min del. Har jo uansett GPS og passe god oversikt over hvor ting er fra før. Man får jo svaralternativer på prøven, så noen av dem er kanskje litt åpenlyse også? Eller får man liksom ruter skrevet med tekst også må man vite hvor alle veiene går? Må jo ha hjerne på størrelse med jupiter for å kunne pugge alt det..

 

Kartprøven virker enkel (bare slå opp bak i boken, skrive hva som står der du slo opp som referanse, og skrive hvor veien starter og slutter?) og jobben i seg selv virker jo veldig lovende, men ble litt skeptisk til den prøven der med tanke på hvor mye man kanskje må kunne? Må man altså være så lommekjent overalt som det framstår som?

 

Noen som eventuelt har tips til hvordan jeg best skal gå fram for å få mesteparten av dette på plass?

 

ja, kjentmannsprøven i oslo er drøy, men du må desverre kunne det, hele området, antageligvis inkludert follo og andre distrikter rundt oslo er under det åket. du må et stykke fra oslo før det ikke lenger er noe problem.

 

Du må kunne så og si alt.. det er irrelevante smågater, butikker osv du ikke trenger kunne, men alle større gater og veier må du kunne, og vite hvor de starter og slutter, alle sykehus, legevakter, politi, brannvesen, hoteller, jernbanestasjoner, rådhus, kinoer, skoler etc. Du kan faktisk få i oppgave å forklare veien mellom f.eks sentralsykehuset og nationalteateret, eller enda værre, mellom en eller annen barneskole et sted og et lensmannskontor. "Ta til høyre inn på den veien, venstre inn der, kjør så til den veien, ta til høyre inn på den veien" etc, og dette må du kunne i hodet.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Det er nå sånn det fremdeles er. GPS burde jo mer eller mindre eliminert dette behovet for lenge siden.

 

desverre ... jeg tror de legger lista høyt for å få inn "entusiastene" ... det står spesifisert at det forventes svært god lokalkjennskap før du i det heletatt starter på kurset. av de som ikke er oppvokst i lokalområdet tror jeg det bare har vært 1 sålangt av de jeg har hørt om som faktisk har bestått testen.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Jeg har også hørt at denne prøven skal være ganske utfordrende, men majoriteten av de sjåførene jeg har sittet på med kan umulig ha vært i nærheten av en kartbok noen gang.

 

Jeg er vokst opp i en vei rett utenfor bykjernen som er i underkant av en kilometer lang (jeg antar at jo lenger veien er jo større er sjansen for at sjåføren har vært der tidligere og den fester seg sikkert noe lettere om man er innom et kart), men jeg tror jeg kan telle på en hånd de sjåførene som ikke har sett på meg med et spørreaktig ansikt når jeg har sagt at det er dit jeg vil. Etter en del forsøk sluttet jeg å oppgi gateadressen og ba sjåføren kjøre mot et kjent landemerke som alle har hørt om og så leker jeg navigatør derfra...

 

Hvordan blir disse taxisjåfører? Kjører de på andres løyver? Vikarer (da er det i så fall veldig mange av dem)?

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Ikke verre enn at den største dimlingen på jobb klarte den og ble taxisjåfør når han sluttet hos oss. Jeg tror de sensorene er VELDIG snille.

 

her var det 10 feil av 100 svar mener jeg huske for bestått. enten hadde jeg streng lærer (glassvindu i klasserommet så ingen kunne jukse) eller så har det blitt strammet inn. arbeidsmarkedet er jo ikke helt hva det var for bare noen år siden.

 

men joda, litt liberale var de men hadde ikke inntrykk av at du fikk slippe unna med å komme dit uten å ha lest grundig og gjøre det du fikk beskjed om

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Hmm. I mitt tilfelle er det en prøve på 100 spørsmål med krav om 75% riktig for å bestå. Står også at flesteparten av spørsmålene har mulighet til å klikke på riktig svar (sikkert da med alternativer). 

 

"Du vil få 100 spørsmål av forskjellige karakterer: Kjøreruter med alternativer, gjenkjenne bygninger ved hjelp av bilder og video, hvor veier begynner og slutter, etc. Alle spørsmål skal besvares uten noen form for hjelpemidler."

 

Å bli lommekjent i Oslo ila et par uker eller noe sånt kommer jo ikke til å skje uansett. Men sliter med å finne noe som helst annen jobb hvor jeg faktisk kan trives. Skal jo jobbe i Ås/Ski etter planen, så kommer ikke til å kjøre til Oslo uten noe GPS da eventuelt. Så tenkte egentlig bare å ta prøven, teste farvannet litt. Enten klarer jeg å bestå, ellers stryker jeg, men da med et mye bedre inntrykk om hvordan prøven er, hvor strengt det er, hvor mye jeg må øve/kunne etc. 

Lenke til kommentar

Jeg meldte meg på kurs hos NorgesTaxi i Oslo for et par måneder siden....har fortsatt ikke tatt kjentmannsprøven fordi jeg har mista motivasjonen....Er kun 20 år gammel og bor i Lillestrøm, og får hodepine av å se hvor mye man på kunne. Angrer fælt på at jeg ikke valgte Nedre Romerike....

Lenke til kommentar

Kjentmannprøven hos NorgesTaxi er slik :

 

- 15 adresser (må skrive gatenavn)

- 7 ruter (må skrive fra A-Å, raskeste rute)

- 5 tilfeldige spørsmål (kan være alt mulig)

 

Må ha 80% riktig for å bestå.....

 

Men hvordan gikk man fram hos dem? For her er det visstnok på PC, så kanskje man får svaralternativer på ruter? Ellers kan jeg bare drite i det, for jeg kommer aldri til å lære meg alle gatenavn i Oslo på så kort tid. Idiotisk at det fortsatt er slike krav i 2016 med GPS overalt. Dessuten skal jeg ikke kjøre så mye i Oslo at det er noe vits.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det finnes da triks for å lære seg dette.

 

Alle gater grupperes etter emne. Billedhuggere i ett område, småfulger i et annet, rovdyr en tredje plass, seilskuter en fjerde osv. Husnummer begynner alltid i den enden av gaten som peker inn mot byen sitt sentrum, eller bydelen sitt sentrum.

 

Pugger du gategruppene så er det relativt enkelt å gjette seg til de forskjellige gatene sin lokasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...