Gå til innhold

Hvordan spare mest mulig, på lav inntekt


fjernto

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å spare litt penger til leilighet i fremtiden. Jeg har sett på BSU, sine muligheter, og synes de virker interessene. Tror jeg skal greie å spare 25 000 kr, i løpet av ett år, men det tar jo fryktelige mange år, før jeg har nok egenkapital med slik sparing. Jeg er student, og får til kommende skoleår 100 000 kr i lån og stipend. I tillegg har jeg tenkt å skaffe meg en ekstrajobb ved siden av, håper å kunne tjene +/- 100 000 kr, og legge av det meste til sparing. Det skal ikke veldig mye timer til for å tjene 100 000 kr i løpet av ett år, hvis jeg får meg 3 dager pr uke, og jobber omtrent hver dag i feriene, så tror jeg at jeg kommer over 100 000 kr i løpet av ett år. Er det i det hele tatt mulig, og spare 100 000 kr, av en inntekt på 200 000 kr (medregnet bidrag fra lånekassen, og ekstrajobb(er))? Er det eventuelt noen som har erfaring med å ha lite penger, og spare mesteparten til hus eller leilighet, som kan dele litt erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har ekstrajobb så er BSU det beste for deg, det tar 12 år å fylle BSU'en, som gjør hele opplegget ganske latterlig og mest gunstig nok en gang for de bedre stilte i samfunnet. 

 

Om du klarer å spare 50% spesielt når inntekten er så lav, så har du god viljestyrke ^^ 

Tror det beste du kan gjøre er å sette opp budsjett og lage faste sparingstrekk til låste kontoer hver mnd, det har fungert bra for meg.

Lenke til kommentar

jeg sparer veldig mye av lønnen min. Det handler om å bare kjøpe det man absolutt trenger. Sett deg et månedsbudsjett og vær trofast mot det, noen liker å handle en gang i uken, men jeg har satt meg budsjett på 30 kroner dagen til mat og jeg bor rett ved rema så hver dag går jeg ned til rema og kjøper noe billig. 30 kr om dagen til mat går hvis du er flink til å lage mat selv og bor alene. 

 

Å leve billig er ikke lett, for det er utrolig mange fristelser på veien, så du må ha noe billig å gjøre for å få tiden til å gå. Jeg har dataspill og det koster meg bare strøm, mange bra spill er gratis, f.eks Dota 2 og League of Legends.

 

Du får lage deg en sparekonto hos https://sparesmart.no/privat der får du nesten 2% rente, jeg har nesten 350 000 på bok der og det blir mye penger i løpet av ett år.

 

Du kan og lage en konto hos www.nordnet.no og begynne å spare månedlig i DNB Global Indeks. Det er lavrisiko og forventet avkastning over 5+ år er ca 5%.

 

Jeg kjøper også møllers total for å få i meg alle vitaminer og antioksidanter og omega 3. Jeg har ikke tid til å bruke masse tid på å lage mat som fyller alle behov, dyrt er det og.

 

Det dumme med å spare til leilighet er at prisene i pressområder øker 10% i året. La oss si du skal spare til en leilighet til 1.6 millioner, du må da spare 160 000 kroner i året for å bare holde følge, noe som er veldig urealistisk.

Lenke til kommentar

Du får lage deg en sparekonto hos https://sparesmart.no/privat der får du nesten 2% rente, jeg har nesten 350 000 på bok der og det blir mye penger i løpet av ett år.

 

Du kan og lage en konto hos www.nordnet.no og begynne å spare månedlig i DNB Global Indeks. Det er lavrisiko og forventet avkastning over 5+ år er ca 5%.

 

Det dumme med å spare til leilighet er at prisene i pressområder øker 10% i året. La oss si du skal spare til en leilighet til 1.6 millioner, du må da spare 160 000 kroner i året for å bare holde følge, noe som er veldig urealistisk.

 

Å sette inn penger hos sparesmart er nok det smarteste i denne situasjonen da å sette inn penger i fond er usikkert i nær framtid men mye bedre i lengre tidshorisont. Regner med du mener 5% hvert år i avkastning.

 

Selv om prisene stiger 10% i året så trenger du bare 24.000 mer i EK for å kjøpe en bolig til 1.760.000  enn til 1.600.000. Så prisstigningen er ikke krise. Nå vet jeg ikke hvor gammel op er men hvis h*n studerer ville jeg nok heller lagt av så mye penger

man klarer å ikke tenkt på bolig før man eventuelt får seg en fast jobb.

Lenke til kommentar

Hvis du har ekstrajobb så er BSU det beste for deg, det tar 12 år å fylle BSU'en, som gjør hele opplegget ganske latterlig og mest gunstig nok en gang for de bedre stilte i samfunnet. 

 

Om du klarer å spare 50% spesielt når inntekten er så lav, så har du god viljestyrke ^^ 

Tror det beste du kan gjøre er å sette opp budsjett og lage faste sparingstrekk til låste kontoer hver mnd, det har fungert bra for meg.

 

Er BSU mest gunstig for de bedre stilte i samfunnet? Trur du de bedre stilte i samfunnet gidder å spare 12 år bare for å få seg en bolig? Hva er "bedre stilt i samfunnet" for deg?  Er de som er dårligere stilt i samfunnet studenter? Jeg tar den setningen der som useriøs sutring fra din side, siden BSU er laget for å hjelpe ungdommer til en fast sparing til bolig. Ungdommer som ikke nødvendigvis er bedre stilt i samfunnet. Opplegget er heller ikke latterlig, fordi du er selv ansvarlig for å spare mer enn 25000 i året, hvis du mener det tar for lang tid. Det er kun en tjeneste for å hjelpe litt ekstra for folk med lav selvkontroll.

 

Hvis man har utbetalt 200k, så skal det ikke så mye til å leve og spare penger. Man må bare akseptere at de årene man har det sånn, så er man student og har naturlig nok ikke all verden å leve av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har 4.000,- i husleie i måneden, så sier vi 5.000,- med strøm. Da er det 60.000,- i året der. Da er det ca en hundrelapp om dagen igjen av de 100K'ene. Det burde være nok til mat og litt billige klær når du trenger det. Husk dopapir, såpe, etc også. Tror du hvertfall klarer å spare 40% av 200K, men du må ha viljestyrke til å bare kjøpe det mest nødvendige :)

Lenke til kommentar

 

Er BSU mest gunstig for de bedre stilte i samfunnet? Trur du de bedre stilte i samfunnet gidder å spare 12 år bare for å få seg en bolig? Hva er "bedre stilt i samfunnet" for deg?  Er de som er dårligere stilt i samfunnet studenter? 

Det er jo ikke til å komme fra at det er lettere for en som er "bedre stilt" å sette av 25' i året (uavhengig av om h*n har behov for det eller ikke). Som Herr Brun påpekte kan man spare i BSU selv om man eier bolig. På 12 år vil vedkommende da ha fått 60' gratis av staten i tillegg til en meget gunstig rente. Så kan de 300' stå der og forrente seg så lenge man måtte ønske og poenget med Boligsparing for ungdom forsvinner litt for de bedre stilte. 

 

Poenget til Sampson var vel at de med dårlig råd som sliter med å spare noe som helst (fordi inntekt så vidt er høyere enn utgifter) ikke får benyttet seg av godene som kommer med BSU. 

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

 

 

Er BSU mest gunstig for de bedre stilte i samfunnet? Trur du de bedre stilte i samfunnet gidder å spare 12 år bare for å få seg en bolig? Hva er "bedre stilt i samfunnet" for deg?  Er de som er dårligere stilt i samfunnet studenter? 

Det er jo ikke til å komme fra at det er lettere for en som er "bedre stilt" å sette av 25' i året (uavhengig av om h*n har behov for det eller ikke). Som Herr Brun påpekte kan man spare i BSU selv om man eier bolig. På 12 år vil vedkommende da ha fått 60' gratis av staten i tillegg til en meget gunstig rente. Så kan de 300' stå der og forrente seg så lenge man måtte ønske og poenget med Boligsparing for ungdom forsvinner litt for de bedre stilte. 

 

Poenget til Sampson var vel at de med dårlig råd som sliter med å spare noe som helst (fordi inntekt så vidt er høyere enn utgifter) ikke får benyttet seg av godene som kommer med BSU. 

 

 

Det er greit det, men det hjelper ikke å klage på de bedre stilte i denne tråden. De bedre stilte i samfunnet er bedre stilt med eller uten BSU uansett, og om de studerer eller ikke studerer, så i dette tilfellet så er det ganske urelevant. Det hjelper jo TS å spare i BSU selv om de bedre stilte i samfunnet også har nytte av det. Det er ikke nødvendig å spare 25k i BSU heller hvis man ikke får til det, men som han jeg svarer nevner, så tar det tid. Ja, det tar tid å spare til bolig når man er student. Men, er ikke litt av poenget med å studere å få bedre råd i fremtiden? Er man dårlig stilt hvis man har dårlig råd i en periode hvis man gjør det for å tjene mer på sikt? Hvis man da gjør det beste ut av det og sparer i det minste litt i studietiden, så vil man komme godt ut av det. 

 

Man må selge de bæra man har ;)

 

Jeg var ikke bedre stilt når jeg begynte å spare BSU(jeg begynte for det BSU var tenkt til, ungdom og bolig). Vil si at jeg er bedre stilt i dag, men det er bare fordi jeg har hatt bevisst pengebruk, og faktisk spart i BSU, og ved siden av (som TS faktisk har planer om). 

 

Jeg er nok bare lei av at "de bedre stilte" i samfunnet alltid skal få høre sånne ting. Du kan jo bare prøve å nevne for en mindre godt stilt person hvorfor h*n er i den situasjonen.

 

BSU er subsidiering av øvre middelklasse? Dette blir for OT her føler jeg. For da snakker vi vel mer om boligpolitikk, og ikke det TS spør om. Det er 100% sikkert at BSU er beste sparing for TS hvis han skal ha bolig og pengene sikkert plassert. Hvis noen mener 25k i året tar for lang tid, så må de rett og slett spare mer, enkelt og greit. (enklere for folk som har full jobb enn studenter, men det går)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis du har ekstrajobb så er BSU det beste for deg, det tar 12 år å fylle BSU'en, som gjør hele opplegget ganske latterlig og mest gunstig nok en gang for de bedre stilte i samfunnet. 

 

Om du klarer å spare 50% spesielt når inntekten er så lav, så har du god viljestyrke ^^ 

Tror det beste du kan gjøre er å sette opp budsjett og lage faste sparingstrekk til låste kontoer hver mnd, det har fungert bra for meg.

 

Er BSU mest gunstig for de bedre stilte i samfunnet? Trur du de bedre stilte i samfunnet gidder å spare 12 år bare for å få seg en bolig? Hva er "bedre stilt i samfunnet" for deg?  Er de som er dårligere stilt i samfunnet studenter? Jeg tar den setningen der som useriøs sutring fra din side, siden BSU er laget for å hjelpe ungdommer til en fast sparing til bolig. Ungdommer som ikke nødvendigvis er bedre stilt i samfunnet. Opplegget er heller ikke latterlig, fordi du er selv ansvarlig for å spare mer enn 25000 i året, hvis du mener det tar for lang tid. Det er kun en tjeneste for å hjelpe litt ekstra for folk med lav selvkontroll.

 

Hvis man har utbetalt 200k, så skal det ikke så mye til å leve og spare penger. Man må bare akseptere at de årene man har det sånn, så er man student og har naturlig nok ikke all verden å leve av. 

 

Det er bevist at bsu er en regressiv omfordeling av penger. Bsu blir mest brukt av rike folk og ofte har de så god økonomi at de ikke trenger å bruke en krone av de så de lar pengene heller sitte å vokse med bsu renten

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du har ekstrajobb så er BSU det beste for deg, det tar 12 år å fylle BSU'en, som gjør hele opplegget ganske latterlig og mest gunstig nok en gang for de bedre stilte i samfunnet. 

 

Om du klarer å spare 50% spesielt når inntekten er så lav, så har du god viljestyrke ^^ 

Tror det beste du kan gjøre er å sette opp budsjett og lage faste sparingstrekk til låste kontoer hver mnd, det har fungert bra for meg.

 

Er BSU mest gunstig for de bedre stilte i samfunnet? Trur du de bedre stilte i samfunnet gidder å spare 12 år bare for å få seg en bolig? Hva er "bedre stilt i samfunnet" for deg?  Er de som er dårligere stilt i samfunnet studenter? Jeg tar den setningen der som useriøs sutring fra din side, siden BSU er laget for å hjelpe ungdommer til en fast sparing til bolig. Ungdommer som ikke nødvendigvis er bedre stilt i samfunnet. Opplegget er heller ikke latterlig, fordi du er selv ansvarlig for å spare mer enn 25000 i året, hvis du mener det tar for lang tid. Det er kun en tjeneste for å hjelpe litt ekstra for folk med lav selvkontroll.

 

Hvis man har utbetalt 200k, så skal det ikke så mye til å leve og spare penger. Man må bare akseptere at de årene man har det sånn, så er man student og har naturlig nok ikke all verden å leve av. 

 

Det er bevist at bsu er en regressiv omfordeling av penger. Bsu blir mest brukt av rike folk og ofte har de så god økonomi at de ikke trenger å bruke en krone av de så de lar pengene heller sitte å vokse med bsu renten

 

 

So?

Det hjelper fortsatt TS i å spare penger til bolig med høyest mulig rente i BSU. Så lenge det finnes BSU, så kan man irritere seg så mye man vil over "de rike" som putter en liten fis av pengene sine inn i BSU, men det hjelper ikke TS mye.

Jeg slipper å ta ut BSU pengene jeg og. Men, jeg var ikke bedre stilt i samfunnet når jeg begynte. Klag på incentivene fra staten som gjør det mulig for meg, og ikke klag på meg som kan ha det på den måten. Jeg har spinket, ofret og spart, og i dag har jeg mulighet til å kjøpe bolig og la BSU stå. De burde avslutte kontoen og utbetale pengene på dagen 34 år om man ikke har tatt ut pengene innen det. Men, som sagt så er det diskusjon om politikk og ikke så relevant til tråden (selv om jeg kanskje begynte OT pratet :p )

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis du har ekstrajobb så er BSU det beste for deg, det tar 12 år å fylle BSU'en, som gjør hele opplegget ganske latterlig og mest gunstig nok en gang for de bedre stilte i samfunnet. 

 

Om du klarer å spare 50% spesielt når inntekten er så lav, så har du god viljestyrke ^^ 

Tror det beste du kan gjøre er å sette opp budsjett og lage faste sparingstrekk til låste kontoer hver mnd, det har fungert bra for meg.

 

Er BSU mest gunstig for de bedre stilte i samfunnet? Trur du de bedre stilte i samfunnet gidder å spare 12 år bare for å få seg en bolig? Hva er "bedre stilt i samfunnet" for deg?  Er de som er dårligere stilt i samfunnet studenter? Jeg tar den setningen der som useriøs sutring fra din side, siden BSU er laget for å hjelpe ungdommer til en fast sparing til bolig. Ungdommer som ikke nødvendigvis er bedre stilt i samfunnet. Opplegget er heller ikke latterlig, fordi du er selv ansvarlig for å spare mer enn 25000 i året, hvis du mener det tar for lang tid. Det er kun en tjeneste for å hjelpe litt ekstra for folk med lav selvkontroll.

 

Hvis man har utbetalt 200k, så skal det ikke så mye til å leve og spare penger. Man må bare akseptere at de årene man har det sånn, så er man student og har naturlig nok ikke all verden å leve av. 

 

Det er bevist at bsu er en regressiv omfordeling av penger. Bsu blir mest brukt av rike folk og ofte har de så god økonomi at de ikke trenger å bruke en krone av de så de lar pengene heller sitte å vokse med bsu renten

 

 

So?

Det hjelper fortsatt TS i å spare penger til bolig med høyest mulig rente i BSU. Så lenge det finnes BSU, så kan man irritere seg så mye man vil over "de rike" som putter en liten fis av pengene sine inn i BSU, men det hjelper ikke TS mye.

Jeg slipper å ta ut BSU pengene jeg og. Men, jeg var ikke bedre stilt i samfunnet når jeg begynte. Klag på incentivene fra staten som gjør det mulig for meg, og ikke klag på meg som kan ha det på den måten. Jeg har spinket, ofret og spart, og i dag har jeg mulighet til å kjøpe bolig og la BSU stå. De burde avslutte kontoen og utbetale pengene på dagen 34 år om man ikke har tatt ut pengene innen det. Men, som sagt så er det diskusjon om politikk og ikke så relevant til tråden (selv om jeg kanskje begynte OT pratet :p )

 

har jeg noensinne klaget på deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...