Gå til innhold

jordings feil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I mitt hus er det montert jordspyd for å få tilstrekkelig jording. Og det er av den enkle grunn at det plastvannrør inn til huset mitt, og plast gir ikke mye jording.

Ja, men er det kobberrør inni huset, skal disse være jordet. :whistle:

En enkel måte og finne det ut på er å ta et multimeter, sette det på ohm, sette en pinne i oppvaskbenken/kranen, og en pinne på "jordingsbøylen" (ikke i hullet!) i nærmeste stikkontakt - som regel over benken... Har man kontakt her er den biten i orden.

Joda, dette skjønner jeg selvfølgelig. Men poenget mitt er at du kan ikke bare bruke vannrør o.l. som jord (uten jordspyd).

 

Dette blir forsatt gjort av diverse elektrikkere som ikke tar jobben sin alvorlig.

Lenke til kommentar

Joda, dette skjønner jeg selvfølgelig. Men poenget mitt er at du kan ikke bare bruke vannrør o.l. som jord (uten jordspyd).

 

Dette blir forsatt gjort av diverse elektrikkere som ikke tar jobben sin alvorlig.

Det er helt korrekt. :yes: I "gamle" dager var det tilstrekkelig å bruke jern/metallrør som lå i bakken som eneste jordpunkt for et hus. I dag er ikke dette lov. Det må være enten et ekstra jordspyd, ringjord eller jording i armeringsjern i gulv.

Men nå til dags begrenser dette "problemet" seg selv, da det brukes plast vannrør i 99,9 prosent av alle nybygg.

Endret av Arctic
Lenke til kommentar

Joda, dette skjønner jeg selvfølgelig. Men poenget mitt er at du kan ikke bare bruke vannrør o.l. som jord (uten jordspyd).

 

Dette blir forsatt gjort av diverse elektrikkere som ikke tar jobben sin alvorlig.

Det er helt korrekt. :yes: I "gamle" dager var det tilstrekkelig å bruke jern/metallrør som lå i bakken som eneste jordpunkt for et hus. I dag er ikke dette lov. Det må være enten et ekstra jordspyd, ringjord eller jording i armeringsjern i gulv.

Men nå til dags begrenser dette "problemet" seg selv, da det brukes plast vannrør i 99,9 prosent av alle nybygg.

heh.. er ikke særlig logisk da.. hvis det er kobberrør i et hus... så gir dette vesnetlig bedre jording enn et jordspyd på et par meter (1meter kanskje)...

 

selvførlgelig er det ikke muli å bruke plastrør som jording da...

Lenke til kommentar
hvist du ikke har noe joring i rommet (vist ikke du har noe radiator eller lignende) så er det ikke lurt og trekk inn jord i rommet. det beste jordpotensialet en kan ha i ett rom er og ikke ha noe jordpotensial.

deeeeen må du forklare litt... er jo ikke noe vits i jord om det ikke fysisk er kobla til jord...

 

 

Å bruke vannrør og lignende som jord er ikke så lurt. Tenk deg den dagen det oppstår en jordingsfeil og du kommer glad og fornøyd for å drikke et glass vann..

 

tror du skal sjekke ut hvor jordinga i huset deres er kobla hen... vanligvis er den kobla til vannrør eller et jordspyd... og du får IKKE strøm i deg hvis det er jordfeil... men du kan få deg en smell om du tar i et ujorda apparat og i vannkrana smatidig nettop fordi krana er jorda... da går strømmen gjennom deg... hele vitsen med jording er jo at du skal slippe dette støtet ved feil i apparater...

 

(mange nye fine smileyer som har kommet... :grin::thumbs:

vist en sitter i ett rom uten noe slags potensiale til jord og tar i en leder vil en da få strøm i seg ? noengang sett en fugl bli grilla av og sitte på en leder?

Lenke til kommentar
heh.. er ikke særlig logisk da.. hvis det er kobberrør i et hus... så gir dette vesnetlig bedre jording enn et jordspyd på et par meter (1meter kanskje)...

 

selvførlgelig er det ikke muli å bruke plastrør som jording da...

Poenget med jordspyd ligger i ordet. Det står i jorda. Kobberør i huset funker bare som "ledning" Om man har 500 meter med kobberrør i huset så funker ikke de som jording før de er koblet til, nettopp, jord ;)

Det jeg snakket om var vannrør som ligger inn til huset.

Lenke til kommentar
heh.. er ikke særlig logisk da.. hvis det er kobberrør i et hus... så gir dette vesnetlig bedre jording enn et jordspyd på et par meter (1meter kanskje)...

 

selvførlgelig er det ikke muli å bruke plastrør som jording da...

Poenget med jordspyd ligger i ordet. Det står i jorda. Kobberør i huset funker bare som "ledning" Om man har 500 meter med kobberrør i huset så funker ikke de som jording før de er koblet til, nettopp, jord ;)

Det jeg snakket om var vannrør som ligger inn til huset.

ja, å hva i svarte trodde du jeg snakka om da? vannet må jo komme til huset og da... :roll:

 

Hypsilofodonten: joda, men problemene oppstår når feilene blir alvorlig.. dessuten har man altid en viss form for jord... hvis det er jordingsfeil kan det faktisk være nok å holde i en telefonledning... dessuten fjærner jordinga statisk elektrisitet, noe som det dannes endel av i hardiskene... (og ikke minst skjermer)

 

så hvis kassa er statisk, og du selv har vært å henta et glass vann... så er du ikke statisk, da er det du selv som har jordpotensial.. DA kjenner du det når du tar borti kassa... er det samme om du ikke er ladda og tar borti noe4 som er statisk, eller om du er statisk og tar borti noe som er jorda... du kjenner det like godt... men farlig er det jo ikke...

 

det beste er å jorde kassa... samme hva...

Lenke til kommentar

Du kan ha jordspyd, band\tråd\wire, plater, elektrodar i fundamentet, armering i betong eller metallkonstruksjonar i jord (ikkje røyrsystemer) som hovudjord.

 

Altså, du kan ikkje bruke røyrsystemer som jordelektrode.

 

Det er best å jorde alt som kan få berøringsspenning ved jordfeil i huset, men det hjelper lite dersom du ikkje har jorda stikkontakt til maskina.

 

Fugler kan bli grilla dersom de sprer vingene mellom 2 luftlinjer. Såg ein gang ei ugle som satt på ei linje sg skulle ta av...den kom ikkje så langt.

Lenke til kommentar

vel vist det er ett gammelt hus uten jord innlagt i rommet må en trekke opp jordleder inn, skifte alle stikkontakter osv. dette blir jo en bra kostbar operasjon.. er ikke noe krise at pcen ikke er jordet. litt statisk elektrisitet er jo ikke farlig.

 

Det jeg sa var at det beste jordpotensialet en kan ha er og ikke ha jordpotensiale. vist en står i ett vanlig tørt soverom med gulvbelegg og hele rukla har en svært lite jordpotensial.

 

Men for all del, jording er jo best men trenger den ikke for en hver pris.

Lenke til kommentar

Nei for all del, huset vårt begynner å dra på årene så me ha berre jorda stikkontakter på vaskerom, kjøkken og bad.

 

Eg har aldri hatt jorda stikk til PCen, men har aldri hatt problemer med det. Eg skulle hatt det fordi høgtalerene mine suser litt, men eg har musikk på heile tida uansett så...

 

Jord er for å beskytte mennesker, og til nød utstyr. Og sidan det er liten sjangs for at det blir jordfeil i ein PC som har 230V så er det ikkje sååå nødvendig

Lenke til kommentar

Ehm, nix, ingen problem, spenningen du føler er det som går igjennom filteret på skjermen din, bare prøv å ta ut skjermpluggen bak på pc'n, så forsvinner det, så vist du skal gjøre noe inne i maskina, bør du vere extre påpasselig med å koble fra skjermen, å jorde deg godt. men det kan jo bli litt vanskelig når du ikkje he tilgang på jord i umiddelbar nærhet..

Endret av The Helper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...