Gå til innhold

jordings feil?


Anbefalte innlegg

Hmm, ja. sitter her og er litt småredd, lurer på om pc'en skal ta fyr eller nokke. Hvorfor jeg lurer? jo, forde jeg kan kjenne bitte små "støt" fra kabinette. Ikke slik att det gjør vondt men bare kjenner det.

 

Er dette farlig?

 

Er dette ufarlig?

 

Er dette "normalt" ?

 

Er dette "u-normalt" ?

 

Er noe ødelgt/Skadet?

 

Er dette helseskadelig?

 

 

Trenger hjelp fort før jeg pisser på meg av redsel. :grine:

 

 

PS. har postet denne ett annet sted oxå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hør her...grunnen til at du føler en svak spenning er fordi det er en liten spenningskilde som er i kontakt med kabinettet som ettter all sannsynlighet ikke er jordet. Hvordan du kan fixe dette er jeg mer usikker på. Men prøv å jorde den på en eller annen måte. Har hat det samme problemet før (muligens har jeg det ennå... :shrug: ) men let eter hva som fororsaker dette. Er det noe som kommer i kontakt med kabinettet ditt?...osv....les forøvrig den guiden for hvordan å "hotwire" strømmforsyningen din....står mye nyttig der...

Lenke til kommentar
du kan koble jordedelen til en vannradiator i sentralfyringssystemet.

vannradiator i sentralfyringssystemet? hva mener du med det? vann rørene fra springen og slik?

Å bruke vannrør og lignende som jord er ikke så lurt. Tenk deg den dagen det oppstår en jordingsfeil og du kommer glad og fornøyd for å drikke et glass vann..

Lenke til kommentar
Hmm, ja. sitter her og er litt småredd, lurer på om pc'en skal ta fyr eller nokke. Hvorfor jeg lurer? jo, forde jeg kan kjenne bitte små "støt" fra kabinette. Ikke slik att det gjør vondt men bare kjenner det.

 

Er dette farlig?

 

Er dette ufarlig?

 

Er dette "normalt" ?

 

Er dette "u-normalt" ?

 

Er noe ødelgt/Skadet?

 

Er dette helseskadelig?

 

 

Trenger hjelp fort før jeg pisser på meg av redsel. :grine:

 

 

PS. har postet denne ett annet sted oxå.

Dette er normalt hvis du ikke har jordet PSU. Jeg husker desverre ikke hvorfor det er normalt, men jeg leste det iallefall en eller annen plass på forumet.

Lenke til kommentar
Kan prøve og megge strømforsyninga da   :p:

kjøpe ny mener du? hvis, hvilken da? ingen pris grense :thumbs:

Å megge strømforsyninga vil si å kjøre spenning (når strømforsyninga ikke er kobla til 230V fra Everket) inn på strømforsyninga for å finde eventuelle feil. Tror det er det?

Har ikke noe med ny å gjøre.

Lenke til kommentar
hvist du ikke har noe joring i rommet (vist ikke du har noe radiator eller lignende) så er det ikke lurt og trekk inn jord i rommet. det beste jordpotensialet en kan ha i ett rom er og ikke ha noe jordpotensial.

deeeeen må du forklare litt... er jo ikke noe vits i jord om det ikke fysisk er kobla til jord...

 

 

Å bruke vannrør og lignende som jord er ikke så lurt. Tenk deg den dagen det oppstår en jordingsfeil og du kommer glad og fornøyd for å drikke et glass vann..

 

tror du skal sjekke ut hvor jordinga i huset deres er kobla hen... vanligvis er den kobla til vannrør eller et jordspyd... og du får IKKE strøm i deg hvis det er jordfeil... men du kan få deg en smell om du tar i et ujorda apparat og i vannkrana smatidig nettop fordi krana er jorda... da går strømmen gjennom deg... hele vitsen med jording er jo at du skal slippe dette støtet ved feil i apparater...

 

(mange nye fine smileyer som har kommet... :grin::thumbs:

Lenke til kommentar

1: Finn jordfeilen

2: Fjern den

 

Problem solved.

 

Jordfeilen forsvinner ikkje ved å koble kabinettet til jord da...jordinga er for å hindre farlige berøringsspenninger på kabinettet. Så finn deg ein jorda stikkontakt eller legg ein jordledning fra stikkontakten din (skift ut stikkontakten med ein som er jorda) og fest jordledningen til jord. Så opner du kabinettet (uten straum tilkoblet) og sjekker plasser der det eventuelt kan oppstå ein slik feil.

 

Du får ikkje straum i deg ved springen, det er det som er heile poenget med jordinga. Dersom det skulle oppstå ein jordfeil og kabinettet til dataen, lamper, vaskemaskiner, komfyrer osv skulle bli spenningssatt med 230 så skal jordinga være så bra i huset at spenningen ikkje kjem over 50V som er maks berøringsspenning.

 

Dersom vasken ikkje er jorda og du tar i vasken samtidig som du tar i ein lampe som har 230 pga. jordfeil så går straumen gjennom deg og til vasken, men når vasken har samme potensiale som lampen (dvs at begge deler er koblet til samme jording, så merker du ingenting. Nå skal jordfeilbryter\jordfeilvarsel slå ut\varsle rimelig kjapt, men uforutsette ting skjer. Siden du merker det så lite i kabinettet så er det ingen store straumer som er på ville veier, men det skader ikkje å fjerne feilen.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
hvist du ikke har noe joring i rommet (vist ikke du har noe radiator eller lignende) så er det ikke lurt og trekk inn jord i rommet. det beste jordpotensialet en kan ha i ett rom er og ikke ha noe jordpotensial.

deeeeen må du forklare litt... er jo ikke noe vits i jord om det ikke fysisk er kobla til jord...

 

 

Å bruke vannrør og lignende som jord er ikke så lurt. Tenk deg den dagen det oppstår en jordingsfeil og du kommer glad og fornøyd for å drikke et glass vann..

 

tror du skal sjekke ut hvor jordinga i huset deres er kobla hen... vanligvis er den kobla til vannrør eller et jordspyd... og du får IKKE strøm i deg hvis det er jordfeil... men du kan få deg en smell om du tar i et ujorda apparat og i vannkrana smatidig nettop fordi krana er jorda... da går strømmen gjennom deg... hele vitsen med jording er jo at du skal slippe dette støtet ved feil i apparater...

 

(mange nye fine smileyer som har kommet... :grin::thumbs:

I mitt hus er det montert jordspyd for å få tilstrekkelig jording. Og det er av den enkle grunn at det plastvannrør inn til huset mitt, og plast gir ikke mye jording.

Lenke til kommentar
I mitt hus er det montert jordspyd for å få tilstrekkelig jording. Og det er av den enkle grunn at det plastvannrør inn til huset mitt, og plast gir ikke mye jording.

Ja, men er det kobberrør inni huset, skal disse være jordet. :whistle:

En enkel måte og finne det ut på er å ta et multimeter, sette det på ohm, sette en pinne i oppvaskbenken/kranen, og en pinne på "jordingsbøylen" (ikke i hullet!) i nærmeste stikkontakt - som regel over benken... Har man kontakt her er den biten i orden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...