Gå til innhold

Ingen lønnsvekst - normalt?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fikk arbeidsavtale for en sommerjobb som jeg har hatt tidligere (kommunalt) og ser at lønnen er akkurat den samme som i fjor (omtrent 140 kr/t). Jeg er tjue år.  Det betyr jo i praksis at lønnen er gått ned mtp. inflasjon. 

 

Er dette vanlig, eller burde jeg klage? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Hvis du har individuell forhandlingsrett så kan du prøve å forhandle frem høyere lønn. Hvis du er under tariff så får du tariff.

 

Ellers så vil du se at reallønnen vil synke de neste årene. 68-erne har dratt opp stigen, og det er din generasjon som får svi for det. Send din takk til Jagland, Stoltenberg og S. Johnsen.

Lenke til kommentar

Kommunen følger heilt sikkert tariff, så spør på personalavdelinga eller en tillitsvalgt om å sjekke opp kva tariffavtale du følger. Det vil antageligvis også stå noke om dette i arbeidsavtalen.

 

Dei fleste tariffavtalar har ei varigheit på to år før den blir reforhandla. Nå i mai starta mange ei ny tariffavtale. Det kan derfor være at du har fått fjorårets tarifflønn fordi den som setter lønna di ikkje har fått med seg den nye tariffavtalen.

 

Dersom du er inne i ei tariffperiode, f.eks. fordi tariffavtalen har ei varigheit på 4 år, så er det ikkje gitt at det er avtalt at satsane skal justerast innanfor tariffperioda.

 

Husk også at den summen som står som minstelønn etter tariffavtalen, er ei minimumslønn for det tariffområdet. Arbeidsgiver kan velge å betale meir enn tarifflønn.

Det vil derfor være veldig fornuftig å sjekke om du har meir eller mindre enn tarifflønn før du krever å få betalt etter gjeldande tariffavtale. Det er ikkje gitt at dette er noke som du vil tjene på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for godt svar igjen. Har regnet litt på det nå, men har tatt en del antagelser underveis som muligens er feil. 

 

Jeg tipper kommunen går utifra denne tariffavtalen . Finner ikke noe som nevner timelønn. 

 

Ifølge denne har ufaglært arbeidskraft 282000 kr i garantilønn, og deler man dette på 12 måneder, 4 uker, og 5 dager får man en dagslønn på 1175 kr. Dette er jeg et stykke unna, og har en knapp tusenlapp for 7.5 timer arbeidsdag. 

Muligens noe feil her, eller blir jeg underbetalt? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...