Gå til innhold

[Løst] DCOM error når VMware Horizon Client kjører


Anbefalte innlegg

Hei

Vi er en liten bedrift som tidvis jobber mot en kunde gjennom VMware Horizon Client. Dette fungerer i utgangspunktet greit. Men vi har flere ganger om dagen problemer med at PCene krasjer når vi kjører VMware HC. Vi opplever krasjene på forskjellige måter, men enten krasjer skjermkortdriver, kjørende programmer lukkes, blåskjerm dukker opp eller brukeren logges av. Dette skjer på samtlige PCer jevnlig, som alle er varianter av HP ProBook eller HP EliteBook.

Jeg har sjekket Event viewer på maskinene og funnet ut at det før krasj alltid kommer samme DistributedCOM (DCOM) error som gjentar seg flere ganger i minuttet over lang tid før maskinen kapitulerer og krasjer. Denne feilmeldingen kan ha gjentatt seg over tusen ganger før krasj.

 

Feilmeldingen er som følger:

The server {AA0B85DA-FDDF-4272-8D1D-FF9B966D75B0} did not register with DCOM within the required timeout.

 Og detaljene:

 

 

- System 
 
  - Provider 
 
   [ Name]  Microsoft-Windows-DistributedCOM 
   [ Guid]  {1B562E86-B7AA-4131-BADC-B6F3A001407E} 
   [ EventSourceName]  DCOM 
 
  - EventID 10010 
 
   [ Qualifiers]  0 
 
   Version 0 
 
   Level 2 
 
   Task 0 
 
   Opcode 0 
 
   Keywords 0x8080000000000000 
 
  - TimeCreated 
 
   [ SystemTime]  2016-06-22T14:19:47.619573500Z 
 
   EventRecordID 40583 
 
   Correlation 
 
  - Execution 
 
   [ ProcessID]  888 
   [ ThreadID]  5424 
 
   Channel System 
 
   Computer Blane.xxxx.lan 
 
  - Security 
 
   [ UserID]  S-1-5-21-143029277-3615272092-4006242932-1125 
 
 
- EventData 
 
  param1 {AA0B85DA-FDDF-4272-8D1D-FF9B966D75B0} 
 

 

 

 

Jeg har søkt en del rundt, men finner ikke ut hva dette kan skyldes. Det kan tyde på at DCOM error har noe med disse krasjene å gjøre, da de går igjen hver gang krasj oppstår. På noen PCer starter feilmeldingen å dukke opp umiddelbart når VMware HC startes opp. Mens på andre tar det en stund før det begynner.

 

Vet noen råd?

 

Christian_

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er tilsynelatende ikke et problem mange er kjent med. Så jeg tenker vi kan begynne i en annen ende. Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan feilsøke for å finne årsaken til denne feilen?

 

Jeg har forsøkt følgende uten hell:

- Oppdatert alle drivere til siste versjon fra HPs nettsider

- Avinstallert drivere en etter en og se om meldingen forsvinner

- Deaktivert fil-deling i VMware

- Koblet fra eller deaktivert alle USB-enheter på laptop

- Kjørt VMware som administartor

- Deaktivert brannmur

- Deaktivert/avinstallert virusprogram (BitDefender)

- Koblet laptop fra docking-stasjon og eksterne skjermer

- Koblet laptop til et annet nettverk utenfor domenet

 

Dette i tillegg til en del andre småting som mer eller mindre har vært skudd i blinde. Ingenting av dette har stoppet feilmeldingen eller krasjene.

 

Denne feilen stjeler mye tid i løpet av en dag, og jeg ser gjerne at vi får løst problemet så fort som mulig. Har dere noen andre forslag til hva jeg kan forsøke?

Lenke til kommentar

En liten oppdatering her. Jeg har testet løsningen på min private PC, en Asus ZenBook. Her har jeg til nå ikke oppdaget samme feil, men jeg kan ikke garantere at den ikke oppstår her heller da jeg ikke har testet over lengre perioder. Kan dette være noe relatert til HP? Alle PCene vi har er som nevnt tidligere varianter av varianter av HP ProBook eller HP EliteBook.

Lenke til kommentar

Har du forsøkt å oppdatere firmware på SSD-disken? Vi hadde en case der "HP ZBook 15 G2" frøys og tryna i ett sett. Reinstallerte PCen, testet flere OS-versjoner, men til slutt var det firmware på SSD-disken som løste det. 

 

 

The computer may exhibit one or more of the following symptoms:

  • The computer exhibits DPC (Differed Procedure Calls) latency issues.
  • Device drivers take longer than normal to process.
  • All applications may pause randomly.
  • Two events are created in the Event Viewer log under System. (Event ID #129 and #153).
  • While recording audio, the stream loses packets causing significant audio drops every 2-5 seconds.
  • Audio distortion, clicks or pops may be exhibited.
  • Overall system performance is slow.
  • The computer may freeze completely.
  • A hard reset may be required to recover.

 

http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na-c05072070&sp4ts.oid=7343211

Lenke til kommentar

Jeg Googlet AA0B85DA-FDDF-4272-8D1D-FF9B966D75B0 og det ser ut til at den har med print-biten i Windows å gjøre. That said, Event ID 10010 kan ha mange årsaker, se f. eks. denne forumtråden hos Microsoft.

 

Forslag:

Sjekk om deres/kundens oppsett (GPO, VMware Horizon settings etc.) sier noe om tilkobling av skriver(e). Fjern alt som har med skrivere å gjøre (fjern lokale/nettverkskoblede skrivere, inkludert GPO, og evt. Horizon settings) på en maskin som kjører Horizon og se om det hjelper. Litt avhengig av GPO-oppsett kan det være at noen innstillinger blir værende selv om GPO ikke applies fra domenet så en fresh install av Windows (m/full patching), ikke meld inn i domenet og så test kan være verdt et forsøk. Hvis mulig.)

 

Hvilken versjon av Windows OS har maskinene deres? Er Windows patchet opp med siste tilgjengelige fra Microsoft?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En liten oppdatering her. Etter mye frem og tilbake om hva det er som kan forårsake dette så ble det foreslått å avinstallere Foxit PDF-reader på klient-pcen, da PDF-printeren kunne være i konflikt med den som var installert på host. Dette skulle vise seg å løse problemet helt. Foxit ble som standard installert på maskinene når de ble satt opp, så denne ble "glemt av" under feilsøking av "rene" maskiner.

 

Takk for all hjelp folkens!

Lenke til kommentar

En liten oppdatering her. Etter mye frem og tilbake om hva det er som kan forårsake dette så ble det foreslått å avinstallere Foxit PDF-reader på klient-pcen, da PDF-printeren kunne være i konflikt med den som var installert på host. Dette skulle vise seg å løse problemet helt. Foxit ble som standard installert på maskinene når de ble satt opp, så denne ble "glemt av" under feilsøking av "rene" maskiner.

 

Takk for all hjelp folkens!

 

Så bra at det løste seg! :w00t:

 

- Og: Bra at du skrev en oppdatering, litt mer givende å bidra når trådstarter 'tar seg bryet' med å fortelle hvordan det har gått :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...