Gå til innhold

- flau over å komme fra en landsdel med slike politikere


Anbefalte innlegg

Sørlending og stortingsrepresentant Freddy de Ruiter (Ap) er opprørt over Hitler-kommentarene til bystyrerepresentanten i Kristiansand.
 

Han mener ikke det er tilfeldig at kommentarene kom fra en representant fra Sørlandet.

 

- Jeg er redd for at det ikke er noen tilfeldiget at det er mer av dette i de områdene jeg kommer fra enn for eksempel på det sentrale østlandet, sier de Ruiter.

 

- Det har nok historiske årsaker, der deler av den pietistiske tradisjonen har fostret slike holdninger, selv om det heldigvis gjelder de aller færreste, sier han.

 

 

Stortingsrepresentant erkjenner altså at det har betydning hvor du har vokst opp. Dette er veldig interessant, sett i lys av at jusprofessor Woxholth fikk gjennomgå for å ha stilt spørsmål ved om det kunne ha betydning at innvandrere har vokst opp utenfor en rettsstat. Og det på samme dag!

 

- det er naivt å utelukke at det kan være en sammenheng mellom en persons oppvekstvilkår og forståelsen av hvordan en rettsstat fungerer og – dermed også hvordan man selv bør opptre som aktør i en rettsstat.

 

 

At ingen journalister ser denne koblingen, sier sitt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stortingsrepresentant erkjenner altså at det har betydning hvor du har vokst opp. Dette er veldig interessant, sett i lys av at jusprofessor Woxholth fikk gjennomgå for å ha stilt spørsmål ved om det kunne ha betydning at innvandrere har vokst opp utenfor en rettsstat.

Utvilsomt en fordel å ha vokst opp utenfor en rettstat om man skal leve i Norge, da vil man ikke behøve store tilpassninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sørlending og stortingsrepresentant Freddy de Ruiter (Ap) er opprørt over Hitler-kommentarene til bystyrerepresentanten i Kristiansand.

 

Han mener ikke det er tilfeldig at kommentarene kom fra en representant fra Sørlandet.

 

- Jeg er redd for at det ikke er noen tilfeldiget at det er mer av dette i de områdene jeg kommer fra enn for eksempel på det sentrale østlandet, sier de Ruiter.

 

- Det har nok historiske årsaker, der deler av den pietistiske tradisjonen har fostret slike holdninger, selv om det heldigvis gjelder de aller færreste, sier han.

 

 

Stortingsrepresentant erkjenner altså at det har betydning hvor du har vokst opp. Dette er veldig interessant, sett i lys av at jusprofessor Woxholth fikk gjennomgå for å ha stilt spørsmål ved om det kunne ha betydning at innvandrere har vokst opp utenfor en rettsstat. Og det på samme dag!

 

- det er naivt å utelukke at det kan være en sammenheng mellom en persons oppvekstvilkår og forståelsen av hvordan en rettsstat fungerer og – dermed også hvordan man selv bør opptre som aktør i en rettsstat.

 

 

At ingen journalister ser denne koblingen, sier sitt.

 

Er det ikke å overdrive litt å si at han "får gjennomgå"? Folk er uenig med han. Andre folk enn de som har uttalt seg om sørlandet som "problem". Ser ikke helt at det er så overraskende. Jeg er forsåvidt enig med Woxholth, selvfølgelig har kulturen man kommer fra en betydning for hvordan man handler, uten at jeg helt ser hva man skal debattere og få ut av det i første omgang dog (jeg kommer feks fra en kultur som ikke bagatelliserer hvitsnippsforbrytelser, som jeg oppfatter han å gjøre)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis det ikke skal mer enn en liten kommentar fra en politiker fra Demokratene til for å bli flau over sin egen landsdel så skulle det kanskje ikke så mye til i utgangspunktet, Ta deg en bolle Freddy

 

Det er nok mer som ligger bak, det er en merkbart høyere rate av folk med tøvete meninger, gjerne basert på religion, på sørlandet. 

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Thats just racist.

Jeg har bodd på sørlandet hele mitt liv og kan avkrefte den myten ganske lett. 

 

 

 

 

Det er kanskje derfor du avkrefter myten, fordi du har bodd på samme sted hele tiden? Jeg har bodd på sørlandet OG andre steder. Jeg trodde ikke det kom til å være særlig merkbart. Forskjellen var større enn jeg trodde. Det er overraskende mange "bibelbelte-mørkemenn" som legger seg opp i ting.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Disse mørkemennene må da gjemme seg godt i mørket :p Har vært mye rundt i Norge og vil ikke si det er mye forskjellig fra sørlandet og resten av landet.  

 

Ikke? Rarere politikere, folk med sekt-aktige holdninger som stadig skriver avisinnlegg og legger seg opp i skolens undervisning, 17.mai-tog fyllt av ymse religiøse organisasjoner. Normale nabolag der de religiøse aksjonerer mot haloween og skremmer barna? Jeg merket en ganske stor forskjell i hverdagen.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke? Rarere politikere, folk med sekt-aktige holdninger som stadig skriver avisinnlegg og legger seg opp i skolens undervisning, 17.mai-tog fyllt av ymse religiøse organisasjoner.

Det har du nok rett i. Det samme kan vi si om nordlendinger, de skiller seg ut på noen punkter sammenlignet med befolkningen for øvrig. Uproblematisk å påpeke dette. Men så snart du sier det samme om samer, da begynner folk å rynke på nesen. Den ultimate synd er å påpeke at innvandrere fra andre kulturer skiller seg negativt ut. Selvfølgelig er dette tilfellet for innvandrere i langt større grad enn både sørlendinger, nordlendinger og samer, som tross alt deler det alt vesentligste med resten av befolkningen.

 

Det er et enormt sosialt press for ikke å snakke om forskjeller, nærmest jo større og viktigere forskjellene er, og det ligger som en klam hånd over demokratiet. Den frie debatt blir hemmet, og med det reduseres legitimiteten i demokratiets beslutninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja det finnes forskjellige type kulturer i Norge men er uenig at det er tabu og prate om det. Jeg har ingen problemer med å snakke om at samer og innvandrere har en annen kultur enn oss, og jeg jobber med innvandrere (både som kolleger og elever), og vi har aldri følt at det å snakke om andre kulturer er noe galt i å gjøre, både å kritisere og rose ses som helt ok å gjøre på jobb. 

Nå har jeg bare møtt en same i hele mitt liv, så jeg vet ikke hvor hårsåre de er, men jeg regner med at de fleste samer bryr seg fint lite om hva folk mener om samer, hvis de blir støtt av at noen  kritiserer  samer så er det jo deres problem ikke vårt. 

 


 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Fyren virker nokså idiot. Forøvrig er det ikke så urimelig å sammenligne det amerikanske imperiet med Nazi-Tyskland, som det besteborgeren måtte mene. Graden av urett er nok nokså mye mindre, men ambisjoner og motivasjon for krig virker ofte nokså tilsvarende, da igjen i mindre skala. Hitler-Tyskland var realpolitikens sprutegale bølle, USA har de siste 60 åra framstått som en mer moderat versjon - noe som like fullt har resultert i millioner av drap for å utvide imperiets makt.

Lenke til kommentar

Det viser seg jo at det er ikke geografien som er problemet, men folk sine religiøse holdninger.

 

Det er plenty av kristne som støtter USA, så kommentaren din er like tåpelig som den er usaklig.

 

 

 

Hitler-Tyskland er den mest vellykkede helsprø diktatorstaten vi kjenner til og den var forkjemper for forkastelige meninger. USA har ikke den samme ekle ideologien oppe i dagslyset, men om man ser på millioner av drap for å utvide imperiets makt, så er det vanskelig å ikke sammenligne det med Hitlers Lebungsraum i denne konteksten, selv om det er i mindre skala. I bunn og grunn er begge land, gjennom sine handlinger, tilhenger av den sterkestes rett. Selvsagt er det også mange forskjeller mellom landene, spesielt på andre områder enn det utenrikspolitiske.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Det viser seg jo at det er ikke geografien som er problemet, men folk sine religiøse holdninger.

 

Det er plenty av kristne som støtter USA, så kommentaren din er like tåpelig som den er usaklig.

 

 

 

Hitler-Tyskland er den mest vellykkede helsprø diktatorstaten vi kjenner til og den var forkjemper for forkastelige meninger. USA har ikke den samme ekle ideologien oppe i dagslyset, men om man ser på millioner av drap for å utvide imperiets makt, så er det vanskelig å ikke sammenligne det med Hitlers Lebungsraum i denne konteksten, selv om det er i mindre skala. I bunn og grunn er begge land, gjennom sine handlinger, tilhenger av den sterkestes rett. Selvsagt er det også mange forskjeller mellom landene, spesielt på andre områder enn det utenrikspolitiske.

 

Nei, det er nettopp derfor min kommentar er på sin plass. merk, min kommentar var religionsnøytral.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...