Gå til innhold

Partienes verdier


Anbefalte innlegg

denne artikkelen i dagbladet viser hvilke verdier partiene har. Det jeg reagerte på var hvilke ord FRPere reagertepositivt og negativt på:

 

Positivt: «adlyde», «befale», «straff», «disiplin», «rikdom» og «penger».

Negativt: «kunst», «teater», «musikk», «bok», «annerledes» og «en forsker».

 

FRP fremstår her som ett autoritært parti ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså hvilke verdier partiene har kommer litt an på om de er i makten eller i opposisjon...

 

Ta arbeiderpartiet f.eks.. Når de mista makten etter valget i 1997 så ble de helt, senke skatter og avgifter o.l. men når de fikk makten igjen etter bondeviks fall, så ble det avgifst og skatteøkninger og AP på sitt verste... Og så mista de makten igjen og SKREK ut om avgiftslettelser! Prinsippfaste? Å jada :roll:

Dette er vel velgerne ikke partiledelsen?

Om det er velgerne er argumentet ditt helt bortkasta.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Problemet jeg har ved denne undersøkelsen er at det ser ut som man ikke har de samme ordene for alle undersøkt. Svært få ord er i to eller flere av de, enten på negativ eller positiv. Nesten alle av de har hver sin farge.

Fikk de alle samme ordene å mene noe om?? Og hvis det, hvorfor er ikke alle listet med de samme ordene, men hvilken side de er for (negativ/positiv).

 

Liksom, RV eller noe likte "rød", men hva svarte de andre til rød? Negativt? Nøytralt?

Skulle likt å sett hele undersøkelsen. Misliker sterkt når "gode" kilder sånn som DagBladet får forme resultatet av undersøkelsen av seg selv...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

210 ord, og man bare plukker ut tilfeldige som visse partier svarte "positivt" på... Nei, for en idiotisk sak. Bare et usselt forsøk å male det og det partiet sånn og sånn. Full investigation!

Lenke til kommentar

Man gav x antall personer disse ordene og ba dem rangere dem på en skala fra 1 til 7 (Fra meget negativt til meget positivt) og så på slutten regner jeg med at de ba om partitilhørighet.

 

Idiotisk? Syntes ikke det jeg. Sikkert en eller annen psykolog som kan trekke konklusjoner :) Men at det ble gjordt som en spesiellt seriøs undersøkelse tviler jeg på...

Lenke til kommentar

Jeg synes spørreundersøkelsen er gjennomgående teit, og et forsøk fra den radikaliserte politiske ledelsen i Dagbladet på å generalisere et parti. Det blir som: Fortell hva du står for med 5 jeg elsker ord og 5 jeg hater ord.

 

Jeg elsker: Mokasiner, winerpølser, Tom Nordli, Spydeberg og samarbeid.

 

Jeg hater: Krig, skinnjakker, fiskepudding, brekkbønner og .....den makroøkonomiske verdensutviklingen sett i lys av den spente situasjonen i innenriksministeriet til nasjonen Kevin.

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar

Fiskepinna: Alle fikk de samme 210 ordene og graderte samtlige.

 

De som er plukket ut der de som i gjennomsnitt skoret best for de forskjellige partiene. Det var ikke deltakerene selv som valgte ut 5 ord. De graderte samtlige, og undersøkelsen viser de som fikk høyest poengsum.

 

(Leser artikkelen igjen for å forsikre meg :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...