Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

S1 + S2 eller R1 + R2? Viktig!


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg valgte S1 som valgfag på vg2 neste år... Men siden det var for få som valgte det, må vi bytte til 2P eller R1.... Jeg ble veldig skuffet for det, mest fordi jeg tror det er større sannsynlighet at jeg kan få 5 i S1+S2, istedetfor R1... Og så er det jo 1 studiepoeng, og R1 gir bare 0.5 poeng....

 

En annen som valgte S1, skal ta det som privatist på vgs... Havner man i ordinær eller primærkvote da? 

Og de andre valgfagene mine er biologi 1, fysikk 1 og kjemi 1... Er det en fordel å ha R1 da??

Og hvis man fikk 5 i 1T matte, er det stor sannsynelighet at man kan få 5 i R1 (og eventuellt R2)?

 

Siden vi fikk beskjeden rett før sommerferien, fikk jeg ikke anledning til å snakke med skole rådgiver...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

R1 synes jeg var nokså lett og vil nok være det rette valget siden du skal ta fysikk. Fikk selv 5 i både 1T og R1 kun ved å se på Lektor Thue og regne gjennom en eller to eksamenoppgaver. Er ikke noe naturtalent i matte heller. R2 derimot var verre..

Lenke til kommentar

R1 synes jeg var nokså lett og vil nok være det rette valget siden du skal ta fysikk. Fikk selv 5 i både 1T og R1 kun ved å se på Lektor Thue og regne gjennom en eller to eksamenoppgaver. Er ikke noe naturtalent i matte heller. R2 derimot var verre..

 

Hva følte du "hoppet" opp til R1 og R2 var fra 1T??? Jeg jobbet en del med 1T, og klarte akkurat å få 5... Låg an til 4 hele skoleåret egentlig, men var ekstremt heldig på tentamen hvor jeg fikk 5...

 

Hadde jeg tatt R2 hadde jeg jo fått 1,5 poeng til sammen... Fordi planen min om å komme inn på drømmestudiet her i Norge rett etter vgs begynner å rakne, dersom jeg får 0.5 poeng mindre :ohmy: Jeg kan jo begynne å tenke på R2 når vi faktisk skal velge det, men jeg må jo bestemme meg for om jeg skal ta S1+S2 som privatist... 

Lenke til kommentar

Hva følte du "hoppet" opp til R1 og R2 var fra 1T??? Jeg jobbet en del med 1T, og klarte akkurat å få 5... Låg an til 4 hele skoleåret egentlig, men var ekstremt heldig på tentamen hvor jeg fikk 5...

 

 

Hadde jeg tatt R2 hadde jeg jo fått 1,5 poeng til sammen... Fordi planen min om å komme inn på drømmestudiet her i Norge rett etter vgs begynner å rakne, dersom jeg får 0.5 poeng mindre :ohmy: Jeg kan jo begynne å tenke på R2 når vi faktisk skal velge det, men jeg må jo bestemme meg for om jeg skal ta S1+S2 som privatist... 

Hoppet var ikke nevneverdig stort fra 1T til R1. Jeg slet derimot mer i R2 hvor man ikke lenger kan pugge formler, forstå alt kun på overflaten og ro inn en 5er. Hvis du slet med å få 5er i 1T ville jeg nok kanskje gått for S1+S2 hvis du ikke trenger R-matten (ingeniør). Har mange bekjente som fikk typisk 4/svak 5 i matte på ungdomsskolen og i 1T og som enkelt fikk 5 i S1+S2 og flere fikk 6 på eksamen i VG3. Og dette uten å legge ned en alt for stor innsats. 

Endret av alex34
Lenke til kommentar

Hei! Jeg valgte S1 som valgfag på vg2 neste år... Men siden det var for få som valgte det, må vi bytte til 2P eller R1.... Jeg ble veldig skuffet for det, mest fordi jeg tror det er større sannsynlighet at jeg kan få 5 i S1+S2, istedetfor R1... Og så er det jo 1 studiepoeng, og R1 gir bare 0.5 poeng....

 

En annen som valgte S1, skal ta det som privatist på vgs... Havner man i ordinær eller primærkvote da? 

Og de andre valgfagene mine er biologi 1, fysikk 1 og kjemi 1... Er det en fordel å ha R1 da??

Og hvis man fikk 5 i 1T matte, er det stor sannsynelighet at man kan få 5 i R1 (og eventuellt R2)?

 

Siden vi fikk beskjeden rett før sommerferien, fikk jeg ikke anledning til å snakke med skole rådgiver...

Om du velger å ta det som privatist vil du havne i primærkvoten så lenge du gjør det mens du går på VGS. Det er alltid greit å ha ett godt grunnlag i matematikk, men R1 trengs ikke for å få toppkarakter i de andre fagene du nevner.

Jeg fikk 5 i 1T, 5 i R1 og 5 i R2. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for R1+R2, eventuelt kun R1, istedenfor S1+S2. Da har du også muligheten til å prøve å forbedre karakteren din i R1 to ganger før du går ut av vgs(om det skulle gå dårlig) samt. at du kan få ett halvt realfagspoeng ekstra om du tar R2 sisteåret, kontra S2  :)

 

Helt ærlig synes jeg R2 var lettere enn R1. Overgangen fra 1T til R1 kan være litt hard for mange, mens overgangen fra R1 til R2 er mer flytende. S1 og S2 er dog litt "lettere", så det er kanskje enklere å få en god karakter der, men da har du ikke lærerundervisning, så det setter større press på deg.

 

Og helt til slutt vil jeg si det kommer litt an på hva du synes er interessant også. Jeg likte R2 bedre enn R1, fordi geometri og sannsynlighet ikke lenger var temaer i R2. Jeg foretrekker det som omfatter algebra og funksjoner, så R-matten likte jeg generelt godt. S1 og S2 har disse temaene også, men samtidig er det sannsynlighet begge årene og en del statistikk(blææ).

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

Jeg er da ferdig på VGs i år og har hatt S-matte. Om du bare skal dekke R1-kravet vil nok S-matte lønne seg. Dette fordi det er en så simpel matte som er på nivå med T-matte, og du får tilsammen 1 realfagspoeng. Jeg valgte S-matte pga. jeg feilet med trigonometrien på vg1 (ikke at jeg prøvde).

Lenke til kommentar

I og med at du tar fysikk, ville jeg nok ta R1. Vær også klar over at en del studier fra og med høsten 2018 vil kreve R1 og R2. Dette gjelder i hvert fall mange realfag på UiO og UiB.

Jeg vil bli tannlege, og tror ikke at det skal kreve R1? :p Takk for tipset uansett!

Vet du om Fysikk 1 har R1 matte i seg, altså matte som er mer avansert enn S1?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...