Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Maling som flasser av


Anbefalte innlegg

Jeg har denne hagebenken, kjøpt på Jula for tre-fire år siden, som har vært et stadig tilbakevendende problem.

 

post-273075-0-34646500-1465728320_thumb.jpg

 

Treverket består av akasietre, noe de i annonsen hevdet var et edeltreslag. Det kan jeg ikke kan forstå, da det oppsto skjolder nesten med det samme, treet tålte ikke regn og benken så stygg ut allerede etter én måned.

 

Derfor malte jeg benken etter den første sommeren. Jeg brukte en type maling som var beregnet på hus, den var vannbasert, men jeg husker ikke hva den het.

 

I år forekommer det store blærer i malingen, som flasser av i store flak ved berøring. Malingen danner en tett hinne, så det er tydelig en kvalitetsmaling egentlig, men den fester ikke mot underlaget, da det trolig er kommet væte under.

 

Så hva gjør jeg nå?

 

Det går fint å skrape bort all maling, men hvordan bør jeg behandle dette treverket slik at benken holder seg fin,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Var innom en malerforretning her ene dagen og de forklarte at det måtte oljegrunning til som førstestrøk, tror han kalte det Visir.

Ellers så kunne det brukes en oljemaling som var beregnet for vinduer, dørkarmer og slikt, men han kunne garantere resultatet uten oljegrunning.

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til å bruke dør og vindusmaling er for å ha bedre slitasje for når folk bruker benken. Det er ikke noe som tilsier at den sitter bedre enn annen oljemaling.

 

Men oljemaling fester generelt bedre på den slags underlag enn vannfortynnet lateksmaling, forsto jeg

Lenke til kommentar

Utemøbler med treverk som vi ikke har noen erfaring med, er alltid et sjansespill. Det er mange sorter akasie, men de fleste har mye kvae i seg, på samme måte som lærk, teak og furu. Og når varmen kommer, så presser kvaen seg ut. Samme skjedde med gammel utvendig furukledning, da folk begynte å male husene. Det er årsaken til at vi de siste ti-årene, har benyttet gran som utvendig kledning, der det skal males. Men furu og lærk, m.f., kan tjærebehandles med godt resultat.

 

Her er det et møbel som skal sittes på og da fungerer ikke tjærebehandlet treverk i sola. Så en må over på oljemaling, i alle fall på oversiden og på sidene. Ingen maling (ute, eller inne) fester seg godt til treverket, uten grunning! (Grunning kan en lage selv, med terpentin). Den beste grunningen i dag, er nok Visir, enten en skal bruke vannbasert, eller oljemaling. 

 

Så skrap ned treverket, la benken stå beskyttet for regn noen dager for å tørke. (Benken bør ikke stå "ute", før den er ferdigbehandlet). Påfør så Visir, når du er sikker på at treverket er tørrt. Etter ny tørking, kan du påføre minst 3 strøk med oljemaling etterpå. Og ikke "tørstryk" malingen, da får du trolig bra resultat. Du kan vurdere om du skal la treverket puste på undersiden, ved å bruke vannbassert maling der. Men i så tilfelle kun, på undersiden. Resten må males med oljemaling. Ikke oljemaling for utvendig vindu/dør, den er difusjonsåpen. D.v.s. ikke tett og da kan tjæra "koke" ut.

 

Vet det finnes noe som sitter ennå bedre enn Visir, men det er trolig ikke nødvendig. 

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Som friluftskar skriver, det er mange sorter akasie - så mange faktisk at man ikke heilt er enig om hvilke botaniske familier som er "akasietre" (er et forslag om å dele mellom fem).

 

ilpostino minner om at edeltre har tynne porer. Da er det veldig viktig å fylle disse med maksimum olje. Det aller beste du kan fylle med er kinesisk treolje. (Tung oil, direkte oversatt "hjerte(rot)olje"). Ingen kjent olje er tynnere. Den aller beste behandlingen du kan gi treet er å smøre med denne "vått i vått" - igjen, igjen, igjen hvert kvarter, kanskje 40-50 strøk og heile dagen. Når treet så ikke tar mot mer og er fuktig på heile overflaten fordi porene er fulle tørkes det som er utenpå LETT av og så enten males med en oljemaling eller dekkes med ei "feitere" olje som lager overflatefilm.

 

Ekte tung oil i god kvalitet er imidlertid ikke særlig lett å få tak på i Norge og da er det nest beste Owatrol D1 velkjent i mange titalls år for edeltre der kravene er på det aller tøffeste - båtdekk. Les alt på http://owatrol.com/media/teknisk_datablad_d1__094004200_1247_22052015.pdf. Følg bruksanvisningen nøye - og du har ikke problemer mer. Maling etterpå er unødvendig, men sjølsagt mulig, dersom du bruker god maling. Skipsmaling for trebåt er trolig det beste, men uansett: Pass på at den er diffusjonsåpen. Diffusjonstett maling på treverk = problem i det øyeblikket treet ikke lengre er oljemetta nok.

 

Visir er altfor tykk olje til å få mettet treverk som f eks akasietre ordentlig.

Lenke til kommentar

ilpostino minner om at edeltre har tynne porer. Da er det veldig viktig å fylle disse med maksimum olje. Det aller beste du kan fylle med er kinesisk treolje. (Tung oil, direkte oversatt "hjerte(rot)olje"). Ingen kjent olje er tynnere. Den aller beste behandlingen du kan gi treet er å smøre med denne "vått i vått" - igjen, igjen, igjen hvert kvarter, kanskje 40-50 strøk og heile dagen. Når treet så ikke tar mot mer og er fuktig på heile overflaten fordi porene er fulle tørkes det som er utenpå LETT av og så enten males med en oljemaling eller dekkes med ei "feitere" olje som lager overflatefilm.

 

Ekte tung oil i god kvalitet er imidlertid ikke særlig lett å få tak på i Norge og da er det nest beste Owatrol D1 velkjent i mange titalls år for edeltre der kravene er på det aller tøffeste - båtdekk. Les alt på http://owatrol.com/media/teknisk_datablad_d1__094004200_1247_22052015.pdf. Følg bruksanvisningen nøye - og du har ikke problemer mer. Maling etterpå er unødvendig, men sjølsagt mulig, dersom du bruker god maling. Skipsmaling for trebåt er trolig det beste, men uansett: Pass på at den er diffusjonsåpen. Diffusjonstett maling på treverk = problem i det øyeblikket treet ikke lengre er oljemetta nok.

 

Mye interessant du skriver og det er mulig du har rett. Jeg har ingen erfaring med slike materialer på en benk, som det skal sittes på. Og jeg ville ikke kjøpt noen slik benk. Owatrol kjenner jeg godt, helt tilbake til 1960 tallet. Men da jeg ble kjent med produktnavnet, var det kun to typer. En beregnet på trebåt og en for stål. Nå har de mange produkter for både stål og treverk. Betegnelser som "D1", fantes ikke da.

 

Men jeg er skeptisk til å mette "hele" treveerket med olje og ikke bare det ytre laget. Og når du anbefaler disusjonsåpen behandling der en skal sitte, blir jeg bekymret. Du vet olje/tjære utvider seg i vame (eks. solsteiken) og hva skjer da? Da tyter olja/tjæren ut. Og det blir mye olje/tjære i buksebaken og på klærne som dekker ryggen. Så der, er jeg i alle fall uenig med deg. Men, jeg er ingen ekspert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...