Gå til innhold

Spania, utgått pass?


Anbefalte innlegg

Så, ikke nok med at det er 3 streiker i anmarsj men så nettopp at passet går ut om 6 dager, altså mens jeg skal være i Spania. 

 

Så, er en avhengig av pass for å reise til Spania i disse dager? 

 

Planen er at vi skal reise på fredag, men i morgen går turen til hovedstaden slik at det blir liten tid til å skaffe seg pass. Men jeg skal prøve å møte opp på politikontoret, siste utvei er vell nødpass på gardermoen, men der hadde de dårlig kapasitet sa de. 

 

Så ja, denne ferien henger i en veldig tynn tråd for øyeblikket... 

 

Ps, jeg har ikke det nye nasjonale ID kortet, men har førerkort. 

 

Reiser med Sas. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må i utgangspunktet alltid ha med deg gyldig ID-kort når du er i utlandet. I Norden holder det med norsk førerkort, men i resten av verden (inkludert Europa) er det kun pass som er gyldig ID-kort. Så lenge du reiser innenfor Schengen er dette normalt ikke noe problem, men du kan bli sjekket dersom du skal levere innsjekket bagasje på returflyet fra Spania. Avhengig av hvor "heldig" du er, kan det være at det holder med norsk førerkort, jeg har brukt det noen ganger selv, med hell. 

 

Nasjonalt ID-kort er vel ikke lansert i Norge enda? Kommer vel i 2017.

Lenke til kommentar

Du må i utgangspunktet alltid ha med deg gyldig ID-kort når du er i utlandet. I Norden holder det med norsk førerkort, men i resten av verden (inkludert Europa) er det kun pass som er gyldig ID-kort. Så lenge du reiser innenfor Schengen er dette normalt ikke noe problem, men du kan bli sjekket dersom du skal levere innsjekket bagasje på returflyet fra Spania. Avhengig av hvor "heldig" du er, kan det være at det holder med norsk førerkort, jeg har brukt det noen ganger selv, med hell. 

 

Nasjonalt ID-kort er vel ikke lansert i Norge enda? Kommer vel i 2017.

 

Off, skumle greier egentlig. Vet ikke om jeg tør å ta kjangsen. 

 

godt mulig det ikke er tilgjengelig enda, jeg så bare at det var oppført i noen artikler på nett :) 

 

Håper å få innpass hos politiet i morgen, evt nødpass på gardermoen. Sas mente det var greit om Spanias ambasade sa det var greit, men det kan jeg jo bare si de har gjort, mer skeptisk på returreisen som du nevner. 

 

Er det muligheter for nødpass andre veien, eller? 

Lenke til kommentar

Teknisk sett ikke nødvendig for å krysse grenser, men pass er eneste internasjonalt anerkjente norske legitimasjon inntil vi får de nasjonale ID-kortene. Det betyr at hvor enn du vil måtte legitimere deg, må du nok bruke pass.

 

Jeg reiste riktignok til Hellas uten å vise legitimasjon en eneste gang på veien. Problemet blir i så fall eventuelle hoteller og annet som kan kreve legitimasjon.

 

Førerkort er vel greit i Skandinavia/Norden, men ellers tror jeg ikke du kan basere deg på det.

 

Jeg kunne sagt at du må sjekke passet i god tid neste gang, men da kan det jo hende du har nasjonalt ID-kort istedenfor. ;)

 

(For øvrig: Går det an å få nasjonale ID-kort allerede?)

 

Edit: Treg, ja.

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Hadde det vært meg, hadde jeg dratt med passet (som er snart utløpt) og tatt med førerkort i tillegg. Dersom du skulle bli spurt om pass, viser du passet og håper at de ikke sjekker utløpsdato. Hvis de henger seg opp i det, ville jeg vist førerkortet i tillegg, slik at de ser at du har to offentlige dokumenter som viser at du er du. Noe annet ville det vært dersom jeg skulle ut av Schengen (og inn igjen), som en tur til England, da ville jeg ikke reist uten gyldig pass. Dette er altså hva jeg ville gjort i din situasjon, men du må selv velge hva du gjør. Ellers legger jeg alltid inn påminnelse i kalenderen slik at jeg får påminnelse når pass, førerkort (lastebil = 5 år) etc går ut. 

Lenke til kommentar

Har faktisk selv reist med utgått pass og måtte vise dette fram i en politikontroll for noen år siden da jeg var på Gran Kanaria ( 2011 ) , var faktisk ikke klar over at det hadde gått ut , men med tanke på at jeg også hadde bankkort og førerkort med meg så brydde ikke politiet seg i det hele tatt.

Den andre reisende som hadde med seg narkotika derimot...

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forestille meg at de ikke slipper inn en norsk turist pga et pass som er gått ut med noen dager, spesielt ikke hvis du har noe supplerende. Det er ikke som om det er mange nordmenn som prøver å innvandre ulovlig til Spania. Nå er det også lite sannsynlig at passet blir kontrollert på vei inn (med mindre du går ut av Schengen på vei til Spania), så dette blir nok kun et tema hvis du mot formodning skulle komme i kontakt med politi.

 

Du må i utgangspunktet alltid ha med deg gyldig ID-kort når du er i utlandet. I Norden holder det med norsk førerkort, men i resten av verden (inkludert Europa) er det kun pass som er gyldig ID-kort. Så lenge du reiser innenfor Schengen er dette normalt ikke noe problem, men du kan bli sjekket dersom du skal levere innsjekket bagasje på returflyet fra Spania. Avhengig av hvor "heldig" du er, kan det være at det holder med norsk førerkort, jeg har brukt det noen ganger selv, med hell. 

 

Nasjonalt ID-kort er vel ikke lansert i Norge enda? Kommer vel i 2017.

 

Sykt irriterende at de ikke kan få ut fingeren med dette snart. Samboern (som er fra et EU-land) har hatt sitt i mange år allerede og det er utrolig praktisk å ha noe i tillegg til passet når man er ute og reiser i Europa.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Sykt irriterende at de ikke kan få ut fingeren med dette snart. Samboern (som er fra et EU-land) har hatt sitt i mange år allerede og det er utrolig praktisk å ha noe i tillegg til passet når man er ute og reiser i Europa.

Dette er ikke noe jeg gidder å irritere meg over. Har alltid med (gyldig) pass på reise, og ser dermed ikke behovet for nasjonalt ID-kort. Dette vil nok, når det kommer, ha omtrent samme pris som et pass, og 5 (?) års gyldighet, så jeg er fornøyd med passet mitt, jeg :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...